• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5619 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۳ آبان

ادعاي وزير در ترازوي واقعيت

سيدجواد حسيني

دكتر صحرايي وزير محترم آموزش و پرورش در جمع نمازگزاران در حرم مطهر رضوي پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه ۵/٨/١۴٠٢ گفته است: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است اما متاسفانه در 10 سال گذشته سند ديگري در كنار اين سند قرار گرفت كه آن سند را جايگزين و آن را اجرا كردند (منظور ايشان سند ٢٠٣٠ است). 
درخصوص اين مدعا لازم ديدم چند نكته را توضيح دهم: 
١-اينكه وزير آموزش و پرورش فرموده‌اند سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است، حرف درستي است كه همه وزراي آموزش و پرورش در دهه اخير، پس از سال‌هاي ٩٠ كه سند به تصويب رسيد بر آن تاكيد داشته‌اند، اما اينكه در 10 سال گذشته سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به كنار نهاده شده و سند ٢٠٣٠ ملاك عمل قرار گرفته است دروغ محض و محض دروغ است، در سال‌هاي ١٣٩٢ به بعد كه دكتر فاني وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفتند مشاور سند تحول بنيادين را منصوب نمودند و تمامي وزراي پس از دكتر فاني در دولت پيشين جناب دكتر مددي مشاور وزرا در اجراي سند تحول بودند، دكتر فاني در آن سال‌ها علاوه بر آن نود و دو برنامه سرآمد سند تحول بنيادين را براي اجرا به همه استان‌ها اعلام نمودند و همه مكلف به اجراي آنها در ستاد، استان‌ها، مناطق و مدارس بودند.
2- در همان زمان اينجانب مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوي بودم و نظام جامع برنامه‌ريزي را تدوين و تصويب كرديم و كتاب آن را منتشر ساختيم و با ۴٠٠ شاخص تمام برنامه‌ها و شاخصه‌ها را مستند به بندهاي سند تحول بنيادين طراحي و به اجرا گذاشتيم. ازجمله اين برنامه‌ها در حوزه ديني و اعتقادي طرح شهيد پژوهي، ايجاد مراكز شاهدپژوهي و برنامه قنات (قرآن، نماز، امام‌شناسي و توسعه فرهنگ ايثار و شهادت) بود. در آن سال‌ها اداره كل آموزش و پرورش خراسان در سطح كشور و در بين همه نهادها رتبه اول ترويج فرهنگ ايثار و شهادت را كسب كرد.
٣- در زمان وزارت دكتر سيدمحمد بطحايي اين برنامه‌ها استمرار يافت و نهايتا مبتني بر سند تحول بنيادين ۶٠٠ برنامه استخراج و براي اجرا به استان‌ها ابلاغ شد و ميزهاي اجرايي‌سازي سند تحول بنيادين با حضور و مشاركت معلمان، اوليا و كارشناسان و مديران و صاحب‌نظران در نواحي ٧۶٠گانه طراحي شده بود.
۴- در دوره سرپرستي اينجانب بر وزارت آموزش و پرورش كه پس از دوره وزارت دكتر بطحايي اتفاق افتاد ميزهاي طراحي شده اجرايي‌سازي سند تحول تدقيق و تكميل شد و ميز اجرايي‌سازي سند تحول بنيادين در سطح مدرسه هم به آن افزوده شد و به همه ادارات كل ابلاغ گرديد و تاكيد شد كه مبناي همه فعاليت‌ها اجراي اين برنامه‌ها كه مستند و مستخرج از سند تحول بنيادين است مبناي عمل باشد.
۵- در دوره وزارت دكتر محسن حاجي ميرزايي كه اينجانب در آن دوره معاونت وزارت و رياست سازمان آموزش و پرورش استثنايي را برعهده داشتم در تمامي دو سال هر روز صبح شنبه با حضور وزير و معاونين و برخي از نويسندگان سند تحول بنيادين و صاحب‌نظران دانشگاهي جلسات دو تا سه ساعت چگونگي اجرايي‌سازي سند تحول بنيادين برگزار مي‌شد و در راستاي تحقق آموزه‌هاي سند ٢۵ بسته تحولي تدوين، تصويب و به اجرا گذارده شد.
۶- در طول دوره بيش از دو ساله‌اي كه اينجانب مسووليت سازمان آموزش و پرورش كشور را برعهده داشتم دو كتاب برنامه سازمان منتشر شد كه تمام برنامه مستند به بندهاي سند تحول بنيادين و مستخرج از آن مي‌باشد و گزارش عملكرد هم در چهار جلد منتشر شده است.
 ٧- در عين حال هيچ‌كس ادعا ندارد كه نظام تعليم و تربيت توانسته است به شكل مطلوب سند تحول را اجرا نمايد و كاستي‌ها و ناكامي‌ها در اين مسير بسيار است اما آنچه مبناي عمل و بودجه‌ريزي تعليم و تربيت قرار گرفته، آموزه‌هاي سند تحول بنيادين بوده است و اما از آن سوي يك مورد مستند وجود ندارد كه ابلاغيه، يا برنامه و فعاليتي از سوي مديران آموزش و پرورش دال بر اجراي سند ٢٠٣٠ وجود داشته است كه همه مي‌دانيد و مي‌دانيم چنين مستندي وجود ندارد، اما شوربختانه تهمت‌زني و اتهام‌آفريني سكه رايج اين روزهاست.
٨- اكنون جاي اين پرسش وجود دارد كه مسوول و مدير اول تعليم و تربيت كشور كه رفتار و گفتارش بايد الگويي براي ساير وزرا و معلمان و دانش‌آموزان باشد چرا به صورت آشكار آن‌هم در نماز جمعه و خصوصا حريم مطهر رضوي چنين واضح خلاف واقع مي‌گويد و نسبتي خلاف به مديران پيشين نثار مي‌كند.
آيا مي‌توان و بايد با اين نسبت‌هاي ناروا كه برخلاف همه آموزه‌هاي ديني و قرآني است، پوششي براي بي‌تدبيري‌هاي آشكار درست كرد يا با تلاش و تدبير و مشورت با كارشناسان زبده گرهي از مشكلات آموزش و پرورش گشود و كمر شكسته آن را كمي استوار ساخت و كلاس‌هاي بدون معلم و دانش‌آموزان بدون كتاب را چاره‌اي جست؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون