• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5625 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۰ آبان

رييس‌جمهور پس از پايان سفر به تاشكند مطرح كرد

تاكيد اعضاي اكو بر نقش ايران در كريدور شرق به غرب

رييس‌جمهور پس از سفر به تاجيكستان، روز پنجشنبه به منظور شركت در شانزدهمين اجلاس سازمان همكاري‌هاي اقتصادي اكو دوشنبه را به مقصد تاشكند ترك كرد. شانزدهمين اجلاس سران سازمان همكاري اقتصادي (اكو) با حضور سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهوري ايران در تاشكند پايتخت ازبكستان برگزار شد. به گزارش رسانه‌هاي ازبكستان، در اين مراسم كه ۸ تا ۹ نوامبر (۱۸ تا ۱۹ آبان) برگزار شد، سران كشورهاي ايران، جمهوري آذربايجان، قرقيزستان، پاكستان، تاجيكستان، تركمنستان، تركيه و ازبكستان حضور داشتند. شوكت ميرضيايف، رييس‌جمهور ازبكستان، رياست شانزدهمين اجلاس سران سازمان همكاري اقتصادي (ECO) را به عهده داشت. شركت‌كنندگان مسائل مربوط به تقويت بيشتر روابط تجاري، اقتصادي، سرمايه‌گذاري، حمل‌ونقل، ارتباطات و همكاري‌هاي بشردوستانه در داخل اكو و بهبود فعاليت‌هاي اين ساختار چند جانبه را بررسي كردند. همچنين با ابتكار رييس‌جمهوري ايران و پذيرش روساي جمهوري تركيه و ازبكستان، مقرر شد بيانيه‌اي در حمايت از مردم فلسطين در پايان اجلاس اكو منتشر شود. در ادامه ايجاد كريدور شرق به غرب با محوريت ايران به يكي از مهم‌ترين محورهاي اجلاس سران اكو در تاشكند بدل شد. رييسي از تاكيد نيمي از سران كشورها در سخنراني‌هاي خود نسبت به ترانزيت كالا از مسير ايران صحبت كرد، گفت: كشورهاي عضو اكو بر مزيت‌هاي مسير ترانزيتي ايران در اتصال شرق - غرب و شمال - جنوب و محوريت و اهميت نقش تنظيم‌گري ايران در اين زمينه اتفاق‌نظر داشتند. تاكيد «ميرضيايف» رييس‌جمهور ازبكستان، الهام علي‌اف رييس‌جمهور آذربايجان و... ازجمله رهبراني بودند كه بر نقش خاص ايران در اين كريدور صحبت كردند. كريدوري كه در صورت احداث و آغاز به كار مي‌تواند ظرفيتي حول و حوش 20 ميليارد دلار را نصيب ايران كند. رييس‌جمهور ايران اما در جريان سخنراني خود در ششمين اجلاس اكو از اعضا خواست يك دقيقه به احترام شهداي غزه سكوت و با قرائت فاتحه، براي مظلومان مقتدر دعا كنند. رييسي اعلام كرد: «زماني گرد هم جمع شده‌ايم كه تاكنون، بيش از ۱۰ هزار فلسطيني شامل بيش از ۴ هزار و ۳۰۰ كودك و ۲ هزار ۸۰۰ زن در بزرگ‌ترين نسل‌كشي قرن در غزه به شهادت رسيده‌اند و در اين مدت نظام بين‌الملل موجود از جمله شوراي امنيت سازمان ملل؛ در مواجهه با اين حجم از جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي، ناتوان است و شكست خورده است.»

رييس‌جمهور كشورمان تصريح كرد: «اينك بر همه جهان پرواضح است كه امريكا شريك جنايات صهيونيست‌ها است و دست ايالات متحده به خون ملت فلسطين آغشته است. امروز حمايت از فلسطين و مردم مظلوم غزه، ملاك شرافت كشورهاست و دولت‌هاي حامي رژيم اسراييل، بي‌شرف‌ترين و پست‌ترين موجودات روي زمينند.» رييس‌جمهور بار ديگر تهديد كرد: «معتقديم تشديد جنايات رژيم صهيونيستي باعث پيچيده‌تر شدن شرايط در فلسطين و منطقه خواهد شد.»

در اجلاس سران اكو در تاشكند چه گذشت؟

سيدابراهيم رييسي پس از انجام سفر دو روزه به تاجيكستان و ازبكستان ديروز با استقبال معاون اول رييس‌جمهور و معاون امور بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري به تهران بازگشت و درباره نتايج و دستاوردهاي سفر به تاجيكستان و ازبكستان، اظهار كرد: سفر به ازبكستان براي شركت در اجلاس سران سازمان همكاري اقتصادي «اكو» انجام شد؛ سازمان اقتصادي اكو سازمان مهمي براي ارتباط بين اعضاي اكو است و در اين اجلاس سران، در ابتدا گزارشي نسبت به آنچه در گذشته انجام شده ارايه كردند و برنامه‌هايي نسبت به اقدامات در آينده مطرح شد.وي در ادامه با اشاره به اينكه از موضوع مهم كه در اين اجلاس مطرح شد ترانزيت و تسهيل تجارت ويژه تجارت درون منطقه‌اي بود، خاطرنشان كرد: موضوع تسهيل گمركي از ديگر موضوعاتي بود كه در اين اجلاس مطرح شد. محيط زيست و توجه به علم و فناوري‌هاي نوين و گردشگري نيز از ساير موضوعات بود و همه كشورهاي عضو نسبت به مسائل اقتصادي نقطه نظراتي بيان كردند.

رييس‌جمهوري با بيان اينكه در اين اجلاس بر همكاري اعضا بيش از گذشته و ترانزيت كالا از مسير جمهوري اسلامي تاكيد شد، گفت: نيمي از اعضا در سخنان خود به اين موضوع اشاره داشتند كه ايران مسير ارزاني است و صرفه‌جويي در زمان را به همراه دارد. اين امر ايران را متعهد مي‌كند تا مسيرهايي كه از طريق ايران است مانند شمال به جنوب، شرق به غرب را دنبال كند. موضوع ديگر كه بر مسائل اقتصادي در سايه انداخته بود، مساله فلسطين بود. در سخنان برخي اعضا موضوع فلسطين مورد توجه قرار گرفت. موضوع فلسطين مساله اول جهان اسلام است. وي در ادامه با بيان اينكه سفر به تاجيكستان يك سند راهبردي و ۱۸ تفاهمنامه همكاري به امضا رسيد، گفت: مردم و دولت تاجيكستان به دليل تمدن و فرهنگ مشترك، هم در زبان و هم در عمل اراده همكاري در حوزه‌هاي مختلف با ايران را دارند. با تاكيد ايران و حمايت اعضاي اكو در پايان اجلاس بيانيه‌اي نسبت به فلسطين و ضرورت قطع بمباران‌ها و جنايت هولناك رژيم صهيونيستي صادر و بر رفع محاصره غزه و آغاز امدادرساني به مردم عزيز غزه و تاكيد بر حقوق حقه فلسطين تاكيد شد.

ارتباطات سياسي - اقتصادي با رژيم صهيونيستي بايد قطع شود

رييسي با اشاره به ديدارهاي خود با روساي جمهور شركت‌كننده در حاشيه اين اجلاس گفت: با رييس‌جمهور تركيه، جمهوري آذربايجان و ازبكستان ديدارهايي داشتيم. در نشست كاري با آقاي اردوغان اگرچه روابط دو جانبه مورد بحث بود، اما مجدد موضوع فلسطين بر مسائل ديگر سايه انداخت. مواضع آقاي اردوغان در زمينه فلسطين در جلسه سران اكو خوب بود و تاكيد كردم كه اين مواضع كفايت نمي‌كند و بايد تبديل به عمل و اجرا شود و اقدامات بازدارندگي داشته باشد. براي بازدارندگي، به راهكار رهبري كه در راستاي قطع روابط با رژيم صهيونيستي است، اشاره كردم. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه تمامي ارتباطات سياسي - اقتصادي و معاملات با رژيم صهيونيستي بايد قطع شود، اظهار كرد: اميدوارم توجه به فلسطين تبديل به اقدام عملي شود كه بازدارندگي سريع در منطقه به همراه داشته باشد و اين جنايتي كه مردم جهان را نگران مي‌كند، متوقف شود.

رييسي در ديدار اردوغان:

بدون كمك سازمان همكاري‌هاي اسلامي دامنه درگيري‌ها گسترش مي‌يابد

موضوع فلسطين يكي از مهم‌ترين محورهاي ديدار رييس‌جمهور ايران با رجب طيب اردوغان در حاشيه اجلاس سران اكو بود. سيدابراهيم رييسي در حاشيه شانزدهمين اجلاس سازمان همكاري اقتصادي «اكو» در ديدار رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه با بيان اينكه مساله فلسطين و جنايات هولناك رژيم غاصب صهيونيستي در غزه مهم‌ترين دغدغه امروز جهان اسلام و بلكه جامعه بشري است، تاكيد كرد: بر ضرورت فشار همه‌جانبه جهان اسلام بر رژيم جنايتكار صهيونيستي، قطع روابط سياسي و اقتصادي كشورهاي اسلامي با رژيم صهيونیستي را به عنوان اقدامي موثر و بازدارنده در توقف جنايات صهيونيست‌ها عليه مردم مظلوم فلسطين خواستار شد. رييسي با بيان اينكه قتل‌عام فلسطينيان بي‌دفاع و سكوت مرگبار سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي و مدعيان حقوق بشر را مايه تاسف است، تاكيد كرد: اكنون همه كشورهاي اسلامي از جمله ايران، تركيه و مصر در معرض امتحاني الهي قرار دارند تا با اقدامات به‌موقع خود با اين جنايت بي‌سابقه مقابله كنند. ارزيابي بنده اين است كه اگر نشست اضطراري سازمان همكاري‌هاي اسلامي در عربستان منجر به كمك به ملت فلسطين و نجات آنها نشود، دامنه درگيري‌ها در منطقه افزايش مي‌يابد؛ چرا كه ملت‌هاي منطقه متوجه مي‌شوند كه دولت‌هاي اسلامي در كمك به مردم فلسطين و غزه ناتوان هستند. رييسي انتقاد از روند قطره‌چكاني كمك‌هاي بشردوستانه به مردم غزه، به نقش موثر گذرگاه رفح و كشور مصر در كمك‌رساني اشاره و از توقف محموله‌هاي كمك‌هاي بشردوستانه و مردمي ايران و چندين كشور مسلمان ديگر در اين گذرگاه گلايه كرد. در اين ديدار رجب طيب اردوغان نيز با ابراز تاسف از فجايع انساني در غزه، تعهد داد كه در كمك به مردم فلسطين و فشار بر رژيم صهيونيستي با جمهوري اسلامي ايران همراهي كند. رييس‌جمهوري در اين ديدار همچنين روابط دوجانبه ايران و تركيه را رو به گسترش توصيف و بر فراهم بودن زمينه توسعه بيشتر روابط به‌ويژه در بخش تجاري، انرژي و اقتصادي و ارتقاي آن به سطوح بالاتر تاكيد كرد.

رييسي: روابط ايران و آذربايجان رو به گسترش است

در حاشيه شانزدهمين اجلاس سازمان همكاري‌ اقتصادي «اكو» در تاشكند ازبكستان آقاي «الهام علي‌اف» رييس‌جمهوري آذربايجان با سيدابراهيم رييسي ديدار كرد. رييس‌جمهور در اين ديدار با استقبال از رو به گسترش بودن روابط دو كشور و تاكيد بر حمايت جمهوري اسلامي ايران از تماميت ارضي جمهوري آذربايجان از جمله قره‌باغ، نسبت به صدور خدمات فني - مهندسي و مشاركت در بازسازي اين منطقه اعلام آمادگي كرد. رييسي ضمن ابراز خرسندي از توافق دو كشور براي رفع مشكلات منطقه، بر اراده جمهوري اسلامي ايران براي تكميل هر چه سريع‌تر مسير آغبند جهت اتصال جمهوري آذربايجان به نخجوان تاكيد كرد و گفت: به‌رغم خواست دشمنان روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان رو به گسترش است و توطئه‌هاي بدخواهان دو كشور با شكست مواجه شده است. رييس‌جمهور روابط ايران و جمهوري آذربايجان را فراتر از روابط سياسي و همسايگي و مبتني بر پيوند عميق و ناگسستني دو ملت توصيف و تصريح كرد: اراده ما نيز به عنوان مسوولان دو كشور بر گسترش و توسعه روابط في‌مابين در حوزه‌هاي مختلف استوار است. «الهام علي‌اف» رييس‌جمهور آذربايجان نيز در اين ديدار اراده مقامات دو كشور را در تحكيم و جان بخشيدن به روابط فيمابين بسيار حائز اهميت دانست و ضمن تقدير از مواضع رييسي درباره حاكميت دولت آذربايجان بر تماميت ارضي اين كشور، تفاهم و همكاري‌هاي منطقه‌اي ايران و آذربايجان را در جهت منافع دو كشور و دو ملت بسيار سودمند دانست. رييس‌جمهور آذربايجان تبادل هايت‌هاي ديپلماتيك ميان ايران و آذربايجان را حاكي از رشد تصاعدي روابط و موجب تقويت تعاملات و مناسبات تهران - باكو عنوان كرد و گفت: تلاش برخي كشورهاي بيگانه براي ايجاد اخلال در روابط دو كشور نتيجه‌اي در بر نداشته و پس از اين هم نخواهد داشت. در اين ديدار روساي جمهور ايران و آذربايجان بر تقويت همكاري‌هاي ترانزيتي و انرژي و افزايش تعاملات در اين بخش‌ها تاكيد كردند. رييسي و الهام علي‌اف همچنين تامين امنيت منطقه را تنها از طريق همكاري‌هاي درون منطقه‌اي ميسر دانسته و هر گونه دخالت غرب را به ضرر كشورهاي منطقه توصيف كردند. ديدار با نخست‌وزير پاكستان و روساي جمهور كشورهاي عضو اكو از ديگر برنامه‌هاي سفر رييسي به تاشكند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
ردصلاحيت چهره‌هاي‌اصلاح‌طلب و ميانه‌رو تاكيد اعضاي اكو بر نقش ايران در كريدور شرق به غرب احمدي‌نژاد از كجا به كجا؟ بحران به « خانه» رسيد مشق داوطلبانه در نقطه صفر مرزي واقعيت ميداني جنگ در غزه من، آرمين سارق اصلي بانك ملي هستم چرا سفره ‌گراني‌ها با افت‌تورم هم جمع‌نشد؟ دادرسي علني نياز جامعه ما حال اين روزهاي جهان و دو درس براي ما توفان اقصي: (۵) صهيو نيسم مسيحي درباره تحقق عدالت آموزشي دانش‌آموزان استثنايي سيستان ‌و‌بلوچستان از درون پير و از برون جوان! رفع اتهام از شريك جرم! وقتي مرز مالك و امانتدار اطلاعات جابه‌جا مي‌شود فلسطين و جاي خالي ياسر عرفات تونل وحشت كباب غاز در خانه سالمندان! فاتحه‌اي براي صلح، پايان جنگ اول جهاني انسان در برابر طبيعت دادرسي علني نياز جامعه ما توفان اقصي: (۵) صهيونيسم مسيحي حال اين روزهاي جهان و دو درس براي ما درباره تحقق عدالت آموزشي دانش‌آموزان استثنايي سيستان‌و‌بلوچستان از درون پير و از برون جوان!
کارتون
کارتون