• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5625 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۰ آبان

وقتي مرز مالك و امانتدار اطلاعات جابه‌جا مي‌شود

سميرا بختيار

از خانه ملت (مجلس شوراي اسلامي) خبري منتشره شده كه قرار است سامانه‌اي به نام «رصد سبك زندگي مردم» راه‌اندازي شود و در اين سامانه با استناد به اصل ۲۵ قانون اساسي به رصد اطلاعات شخصي شهروندان بپردازند تا نسبت به علايق و تمايل آنان پي ببرند.

هر چند جزييات بيشتري درباره اين سامانه منتشر نشده است، اما طبق صحبت‌هاي يكي از نمايندگان مجلس گويا اين مصوبه براي تاييد به شوراي نگهبان رفته و تنها ده نفر از نمايندگان مجلس مخالف اين مصوبه بوده‌اند و تاكيد آنها غيرقانوني و غير اخلاقي بودن اين مصوبه بوده و به نوعي آن را تجسس در امور شخصي افراد مي‌دانند. 
فارغ از پيامدهاي حقوقي و اجتماعي اين كار، گويا حاكمان و مجريان قدرت و قانونگذاري در ايران به گرفتن اطلاعات و رصد مردم در بخش‌هاي مختلف زندگي عادت كرده‌اند و به نوعي آن را يك‌تكليف و حق خود مي‌دانند. در مقابل در برابر انتشار اطلاعات و شفافيت براي شهروندان بيشترين مقاومت را به خرج مي‌دهند... واقعا در اينجا بايد پرسيد علت چيست؟
مگر نه اين است كه طبق قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، حاكمان نه مالك اطلاعات، بلكه امانت‌دار آن هستند؟ طبق همين قانون، شهروندان به جز چند مورد استثنايي حق دانستن و مطلع شدن از اطلاعات به ويژه در اسناد دولتي را دارند... حال چند درصد از شهروندان توانسته‌اند به اين اطلاعات مهم دست پيدا كنند؟
چرا مدام به گرفتن و رصد و رسوخ و نفوذ در ميان مردم علاقه‌منديم اما از انتشار و شفافيت و ارايه دادن فاصله مي‌گيريم.
حاكمان و قانونگذاران در عصر جديد بايد ضمن احترام به حقوق شهروندي، بلوغ و منطق و عقل او را دست كم نگيرند. چرا كه در يك بستر منطقي شهروند از خود مي‌پرسد چرا مدام بايد من اطلاعات بدهم و دولت و ديگر نهادها از ارايه دادن اطلاعات مهم و اساسي شانه خالي كنند؟
بهتر است قانونگذاران به جاي صرف وقت و هزينه از پول بيت‌المال براي مصوبه‌هايي كه ظاهرا و باطنا در راستاي تضييع حقوق شهروندي است، بر احياي حق و حقوق افكار عمومي تلاش كنند. 
گويي اين شعر سعدي كه مي‌گويد تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد فقط بايد براي شهروندان تعبير و معنا شود و دولت و قانونگذاران خود را مكلف به ارائه اطلاعات نمي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
ردصلاحيت چهره‌هاي‌اصلاح‌طلب و ميانه‌رو تاكيد اعضاي اكو بر نقش ايران در كريدور شرق به غرب احمدي‌نژاد از كجا به كجا؟ بحران به « خانه» رسيد مشق داوطلبانه در نقطه صفر مرزي واقعيت ميداني جنگ در غزه من، آرمين سارق اصلي بانك ملي هستم چرا سفره ‌گراني‌ها با افت‌تورم هم جمع‌نشد؟ دادرسي علني نياز جامعه ما حال اين روزهاي جهان و دو درس براي ما توفان اقصي: (۵) صهيو نيسم مسيحي درباره تحقق عدالت آموزشي دانش‌آموزان استثنايي سيستان ‌و‌بلوچستان از درون پير و از برون جوان! رفع اتهام از شريك جرم! وقتي مرز مالك و امانتدار اطلاعات جابه‌جا مي‌شود فلسطين و جاي خالي ياسر عرفات تونل وحشت كباب غاز در خانه سالمندان! فاتحه‌اي براي صلح، پايان جنگ اول جهاني انسان در برابر طبيعت دادرسي علني نياز جامعه ما توفان اقصي: (۵) صهيونيسم مسيحي حال اين روزهاي جهان و دو درس براي ما درباره تحقق عدالت آموزشي دانش‌آموزان استثنايي سيستان‌و‌بلوچستان از درون پير و از برون جوان!
کارتون
کارتون