• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5637 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۴ آذر

انتقاد تند ابراهيم قاسمپور از برچسب‌زني به منتقدان تيم ملي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

من فقط گفتم به جوانان ميدان دهند، به جهنم‌ كه ناراحت شدند!

آقايان غُد و خودخواه هستند و ما را نفهم فرض مي‌كنند!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان در دومين بازي خود در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني مقابل ازبكستان به نتيجه مساوي رضايت داد. ملي‌پوشان در نيمه دوم نمايش دور از انتظاري را ارايه دادند تا حدي كه سرمربي تيم ملي هم به عملكرد بازيكنان انتقاد كرد، اما انتقادات بعضي كارشناسان از تيم ملي با واكنش برخي از اعضاي منتسب به كادر فني همراه شد. برخي‌ها حتي بابت اين انتقادات به منتقدان برچسب «خيانت» زدند! ابراهيم قاسمپور يكي از پيشكسوتان كارنامه‌دار فوتبال ايران و يكي از منتقدين تيم ملي بود كه بعد از بازي با ازبكستان گفته بود با اين وضع بازي معلوم نيست جلوي ژاپن چه اتفاقي رخ خواهد داد! با اين حال مجموعه صحبت‌هاي منتقدين گويا به مذاق دست‌اندركاران فعلي خوش نيامد و همين حاشيه‌هايي به وجود آورد. ستاره اسبق فوتبال ايران درگفت‌وگو با خبرنگار اعتماد درخصوص تعبير نقدهاي خودش و ساير كارشناسان به خيانت در حق تيم ملي واكنش تندي نشان داد كه در ادامه مي‌خوانيد.

 

‌انتقاد شما به ميانگين بالاي سني بازيكنان تيم ملي بود؟

معتقدم اگر به كره يا عربستان بخوريم به مشكل خواهيم خورد، اگرچه در فوتبال ممكن است اتفاقاتي رخ دهد كه اصلا قابل پيش‌بيني نيست. گاهي در بدترين شرايط، بهترين نتايج به دست مي‌آيد و گاهي هم برعكس. اگر جوان بااستعداد، توان فني و بضاعت فني قوي داشته باشد، مي‌توانيم در بازي‌هاي مختلف مثل همين بازي هنگ‌كنگ از آنها‌ استفاده كنيم تا در كنار با تجربه‌ها بازي كند تا اعتماد به نفس پيدا كند، اما استفاده از جوانان هم تبعات دارد. در فوتبال ما به جز دو، سه تا بازيكن در سپاهان و يكي، دو تا در چند تيم ديگر زياد نيستند كه از آنها استفاده كنيم. در تورنمنتي مثل جام ملت‌ها كه زمان زيادي هم باقي نمانده، خيلي سخت است‌ كه تيم را زير و رو كرد و از جواناني استفاده كنيم كه بايد كم‌كم جايگزين بازيكن بزرگ شوند.

‌گفته بوديد اميدي به تيم ملي نيست؟

من نگفتم اميدي نداريم. اول هم گفتم در فوتبال اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه قابل پيش‌بيني نيست، اما وقتي روي كاغذ نگاه مي‌كنيم كه ژاپن چهارتا به آلمان و تركيه و امريكا مي‌زند خب با اين شرايط كارمان سخت مي‌شود. اگر تا آن زمان اتفاقي رخ ندهد ما يكسري بازيكن داريم كه بيرون ايران هستند و تجربيات خوبي كسب كردند، البته نه در بازي آخر كه تجربه‌اي نديديم كه بتواند تيم را جمع و جور كند، اما ان‌شاءالله در جام ملت‌ها اين تجربيات به كار بيايد. فراموش نكنيد چه در گذشته و چه حال، چه بعدا نتيجه گرفتيم يا هر چيزي براساس برنامه‌ريزي نبوده و نيست، بلكه جرقه يا امداد غيبي و خلاقيت و توانايي بازيكنان است.

‌خبر داريد مربي و سرپرست تيم ملي گفته انتقاد به تيم ملي خيانت محسوب مي‌شود؟‌

افرادي كه انتقاد درست و منطقي و اصولي انجام مي‌دهند براي بهبود وضعيت تيم ملي است. كساني مثل ما كه ۵۰ سال است‌ در فوتبال هستيم ‌احمقيم و از فوتبال نمي‌فهميم؟ من انتقاد كردم‌ تعريف هم‌ كردم. يكي مثل من يا امثال من وقتي انتقاد مي‌كنيم راهكار هم مي‌گذاريم. متاسفانه آقايان به قدري غد و خودخواه هستند كه ماها را نفهم ‌قلمداد مي‌كنند يا ناراحت مي‌شوند. لذا يك آدم منطقي كه انتقاد منطقي مي‌كند بيايد با او يك‌ مناظره بگذاريد. خودم را به عنوان ‌منتقد نمي‌گويم چون خوشم‌ نمي‌آيد آقايان را ببينم! ما اگر انتقاد مي‌كنيم و ضعف‌ها و مشكلات را مي‌گوييم به دليل بهتر شدن تيم ملي ماست وگرنه به ما ارتباطي ندارد. چرا ناراحت مي‌شوند؟ وقتي خوب بازي مي‌كنند و مي‌برند چطور باد به غبغب مي‌كنند و ‌عكس‌هاي‌شان را مي‌گيرند حالا وقتي تيم نتيجه نمي‌گيرد بايد انتقاد را قبول كنند. حالا هر كسي مي‌خواهد باشد؛ از رييس فدراسيون و وزير ورزش و اعضاي تيم ‌ملي، مثلا به‌ من‌ گفتند آقاي نوراللهي اين كار را كرد من هم گفتم قلعه‌نويي خوب كاري كرد و من هم اگر باشم اصلا به تيم‌ ملي دعوتش نمي‌كنم. چطور برخورد قلعه‌نويي با بازيكن‌سالاري را تاييد مي‌كنم و برخورد با بازيكن‌سالاري مورد تاييد من هم هست اما زمان نقد هم انتقاد مي‌كنم چون تيم ‌ملي ملك شخصي هيچ‌ كسي نيست و وقتي انتقاد مي‌كنم براي دلسوزي است.

‌اصلا شما پيشكسوتان با چند دهه سابقه نظر ندهيد پس چه كسي نظر دهد؟

آقايان ‌دوست ‌دارند هميشه به‌به و چه‌چه كنيم. به‌به و چه‌چه كرديم ‌كه رفتيم بازي‌هاي جام‌جهاني گند زديم و آمديم! انتخاب بد و ‌خيلي مسائل ديگر رخ داد. خب بايد قبول كنند ديگر.

‌تازه انتقاد شما هم چندان تند يا جانبداري از فردي هم نبود.

براي اين شرايط سني هم تازه تعريف هم كردم گفتم مربيان ايراني مجبور هستند در زمان‌ كوتاه از بازيكن سن بالا اما باكيفيت استفاده كنند ‌مثل طارمي، اما بازيكن بي‌كيفيت و سن بالا هم‌ داريم كه هر كسي مي‌رود و مي‌آيد اينها هم بايد باشند! گفتم قلعه‌نويي اگر از جوانان در كوتاه‌مدت استفاده كند تبعات دارد و مربي مجبور است به بازيكن باتجربه بازي دهد، اما در بازي با هنگ‌كنگ كه تحت هر شرايطي در تهران مي‌برديم به بازيكنان ‌جوان بازي مي‌داديم‌. حالا هر كسي مي‌خواهد از حرف‌هايم ناراحت شود به جهنم كه از حرف‌هايم ناراحت مي‌شود! من چيزي كه صلاح ملي و مملكتم است مي‌گويم، به تريش قباي هر كسي مي‌خواهد بر بخورد.

‌سوال آخر، سالگرد فوت مرحوم دهداري است در مورد ايشان صحبتي داريد؟

با ايشان برخورد و تماس داشتم. من بچه آبادان هستم، ‌ايشان هم آبادان بود. آقاي دهداري زبانزد خاص و عام است و به نظم و انضباط معروف بودند. بعد از استعفاي چهارده بازيكن و آوردن بازيكناني مثل عابدزاده و زرينچه و... او يك الگو بود. آن زمان شايد در فوتبال مسائل اخلاقي زياد ملاك نبود البته الان هم ملاك نيست اما ايشان به مسائل اخلاقي پايبند بود، چون از مكتب شاهين بود مثل دكتر اكرامي و دكتر برومند. سالگرد ايشان را به خانواده ايشان و جامعه ورزش تسليت مي‌گويم.

‌در تمام سال‌هايي كه در فوتبال بوديد وضعيت را به لحاظ اخلاقي تا اين حد زير سوال رفته ديده بوديد تا جايي كه رييس كميته داوران مي‌گويد شناسنامه پسرم را تغيير داديم و از اين كار دفاع هم مي‌كند؟

زمان خود ما كه نه اين مسائل نبود اما اين حد رشد نكرده بود و اين‌قدر وقيح نشده بودند و دلال‌بازي و واسطه و بي‌ادبي تا اين حد رواج پيدا نكرده بود. متاسفانه ‌ملاك شده پول! پول مثل يك شمشير
دو لبه است. هم‌ فساد مي‌آورد و هم رفاه. پول زياد اگر ظرفيت نباشد به فساد كشيده‌ خواهيد شد.‌

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
نطقي كه خوانده نشد اسراييل در توفان‌ الاقصي فرو ريخت قدرت حل مساله در كشور بالا است قمار بايدن با كارت اسرائيل پيروزي ويلدرز اروپا را شوكه كرد جامعه بين دو سنگ آسياب تورم و ماليات قرار گرفته است سهم لبنيات از سفره خانوار فقط 7 دهم درصد ذرات دردسرساز هواي تهران آلت قتاله: ((ميله بارفيكس)) پايان حيات سياسي «بي‌بي» هيچي نداريد! غزه، نسل «زد» جهان و نخبگان «عجم» توفان اقصي: پذيرش آتش‌بس!؟ چرخش قدرت اقتصادي امريكا در خاورميانه افزايش سن بازنشستگي چرا از تجربيات گذشته عبرت نمي‌گيريم؟ تنها گزينه بايدن براي خروج از بحران در خاورميانه مجموعه‌اي درهم تنيده از حقايق به نام تاريخ خشونت عليه زنان؛ من كه او را كتك نزدم! آخرين شب پادشاه من فقط گفتم به جوانان ميدان دهند، به جهنم‌ كه ناراحت شدند! هيچي نداريد! توفان اقصي: پذيرش آتش‌بس!؟ (۶) چرخش قدرت اقتصادي امريكا در خاورميانه افزايش سن بازنشستگي؛چرا از تجربيات گذشته عبرت نمي‌گيريم؟ تنها گزينه بايدن براي خروج از بحران در خاورميانه
کارتون
کارتون