• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5650 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ آذر

حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه:

هرچه جلوتر مي‌رويم، برجام بي‌خاصيت‌تر مي‌شود

وزير امور خارجه اظهارات تازه‌اي  درخصوص برجام مطرح كرده و  مي‌گويد: در مورد برجام از ابتدا اعلام كرديم از خطوط قرمز عبور نخواهيم كرد. به دليل اينكه خطوط قرمز ما در مقاطعي از طرف مقابل مورد توجه قرار نگرفت در نتيجه تا اين لحظه در مسير امضاي توافق براي بازگشت به اجراي برجام قرار نگرفته‌ايم. اين به معناي اين نيست كه ما برجام را از روي ميز كنار گذاشته‌ايم. حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه عصر ديروز (شنبه، 18 آذرماه) در آيين گراميداشت روز دانشجو در جمع دانشجويان دانشگاه تهران حضور پيدا كرد. وزير خارجه با بيان اينكه اسراييل در عمليات توفان‌الاقصي فرو ريخت و نه فقط دستگاه‌هاي امنيتي آن، تصريح كرد: هفت سرويس امنيتي به‌طور شبانه‌روز و با آخرين تجهيزات در اسراييل فعال بودند، اما حماس با اين عمليات همه‌چيز اسراييل را فروريخت. بلينكن، وزير خارجه امريكا در همان روزهاي ابتدايي كه به سرزمين اشغالي رفت، گفت وقتي وارد تل‌آويو شدم شوكه شدم و تا اين حد فروپاشي در اسراييل را باور نمي‌كردم. آنها كه ادعا مي‌كنند چهارمين ارتش قدرتمند دنيا هستند هنوز در شوك عمليات حماس هستند. اميرعبداللهيان بيان كرد: امروز تصميم گروه‌هاي مقاومت منطقه اين است كه پايگاه‌هاي امريكايي در منطقه به دليل حمايت از اسراييل مورد حمله قرار بگيرد. عمليات توفان‌الاقصي تصميمي صد درصد فلسطيني بود و آقاي هنيه در اولين ديداري كه با وي پس از اين عمليات داشتم؛ از نقش و سهم سردار سليماني بابت تقويت مقاومت فلسطين تشكر كرد، اما اينكه آيا مقاومت فلسطين و فلسطيني‌ها به ما وابسته هستند؟ خير. وزير خارجه گفت: امريكايي‌ها به ما پيام دادند كه به گروه‌هاي مقاومت كه حرف شما را گوش مي‌دهند بگوييد حملات به پايگاه‌هاي امريكا در منطقه را متوقف كنند، ولي ما گفتيم اين گروه‌ها مستقل هستند و خودشان تصميم مي‌گيرند و ما به تصميمات‌شان احترام مي‌گذاريم و به اقدامات خود در حمايت از فلسطين ادامه مي‌دهيم. وي افزود: مقاومت حرف نهايي را در صحنه عملياتي خواهد زد. ارزيابي مقاومت پس از هفت روز آتش‌بس اين است كه رژيم صهيونيستي حملات را ادامه مي‌دهد چرا كه دستاوردي تا به امروز نداشتند. اميرعبداللهيان تاكيد كرد: رژيم صهيونيستي در ابتداي درگيري‌ها مي‌خواست حماس را نابود كند، اما نتوانست. از طرفي هم مرتب تسليحات از سوي حاميان غربي اسراييل براي آنها ارسال مي‌شد و اميدوار بودند كه طي ۱۵ الي ۲۰ روز حماس را نابود كنند ولي نتوانستند. آنها خواستند اسراي خود را آزاد كنند ولي نتوانستند، در نهايت به جايي رسيدند كه گفتند خانه فلان طراح عمليات توفان‌الاقصي را شناسايي يا منهدم كرديم. امريكا و اسراييل براي ادامه جنگ و چگونگي آتش‌بس راهبردي ندارند. 
گروه‌هاي مقاومت گفتند كه تا امروز فقط ۱۰ الي ۱۲ درصد نيروهاي خود را درگير جنگ كرده‌اند و خودشان را آماده چندين ماه جنگ با اسراييل كرده‌اند. وي در خصوص برخي گلايه‌ها از سوي دانشجويان در موضوع انتخاب برخي سفراي ايران در كشورهاي مختلف، گفت: در انتخاب سفير فقط وزارت امور خارجه دخيل نيست بلكه فرآيند انتخاب شخص سفير به عنوان نماينده عالي نظام، مراحل خاص خود را دارد. اميرعبداللهيان تصريح كرد: ما نمي‌توانيم فقط سفير از وزارت امور  خارجه انتخاب كنيم، جايي ممكن است كساني را داشته باشيم كه نياز به تخصص صنعتي دارند، اما چنين نيست كه بدون هيچ جلسه آموزشي و توجيهي  آنها را به كشورهاي مختلف اعزام كنيم. وزير امور خارجه بيان كرد: هيچ توافقي در خصوص فلسطين بدون مشورت با ايران انجام نشده است و همان آتش‌بس هفت روزه هم دوستان مقاومت با ما موضوع را در ميان مي‌گذارند ولي دستوري به آنها نمي‌دهيم. البته طرف مقابل هم برايش مهم است و هرچقدر هم كه بگوييم مقاومت از ما دستور نمي‌گيرد بازهم آنها حرف خود را مي‌زنند و از تاثيرگذاري ايران سخن مي‌گويند. اينها به معناي نقش نداشتن ايران نيست، اما هر وقت آتش‌بسي باشد گروه‌هاي مقاومت هستند كه بايد تصميم بگيرند. اسراييل و امريكا در اين دو ماه جنايت گسترده‌اي داشتند اما، دستاوردي هرچند كوچك هم نداشتند. اميرعبداللهيان گفت: يكي از اسناد ۲۰۳۰ فرهنگي است و چندين سند ديگر از حمله محيط زيست، در گذشته بدون هماهنگي سند ۲۰۳۰ فرهنگي امضا شد، اما در دولت آقاي رييسي اين سند فرهنگي و آموزشي ۲۰۳۰ را امضا نكرده و نخواهيم كرد چرا كه منافع ما را تامين نمي‌كند، اما اگر برنامه‌اي در خصوص محيط زيست و كاهش آلودگي هوا باشد ورود مي‌كنيم. وزير امور خارجه تصريح كرد: براي تاثيرگذاري بر سخنان من در سازمان ملل نفر قبل از بنده يك اسراييلي را آوردند كه از حضار خواست تا جلسه را براي سخنراني من ترك كنند، ولي يك نفر هم اين كار را نكرد. بايد از اين سازوكارهاي بين‌المللي در راستاي منافع ملي ايران استفاده كنيم. وي بيان داشت: در افعانستان بايد دولتي فراگير حاكم باشد و تلاش‌هاي ما در عرصه ديپلماتيك در اين راستا است. امروز ما ۵ ميليون مهاجر افغانستاني در ايران داريم. طالبان داعش نيست بلكه بخشي از واقعيت امروز افغانستان است و بخشي از طالبان امروز با داعش مي‌جنگند و بايد تلاش كنيم براي امنيت و ثبات بيشتر اين كشور همسايه. وي در خصوص ارتباط ايران و چين هم گفت: بازيگران متنوع در جهان كه بتوانند منافع ما را در نظر بگيرند بهتر از يك قدرت يكجانبه‌گرا در جهان هست. بايد ديد در دل تنش‌ها و چالش‌ها منافع ما كجا تامين مي‌شود.  در خصوص آذربايجان هم بايد گفت روابط ما بر اساس رعايت اصول همسايگي است. وزير امور خارجه تصريح كرد: علي‌رغم وجود روابط راهبردي با عراق و بيش از ۵ ميليون توريسم گردشگري و زيارتي سالانه و البته همكاري‌هاي سطح بالاي دو طرف، اما هنوز نتوانستيم نسبت به لايروبي اروندرود در مرحله اجرا به توافق برسيم. اميرعبداللهيان گفت: به‌طور كلي در عرصه سياست خارجي شما هرچه رابطه را در سطح سياسي تقويت كنيد در ديگر سطوح حساسيت‌ها كاهش پيدا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
فساد مدیران رانتی روسيه براي عبور از نظم قديم خيز برداشت هرچه جلوتر مي‌رويم، برجام بي‌خاصيت‌تر مي‌شود نوشتن پیشگویی رازی‌که نمی‌دانیم ايده‌هاي تكراري و فاقد نوآوري براي نظام آموزشي در برنامه هفتم توسعه تعرفه تجاري بين ايران و سوريه صفر شد زيروبم شليك به قرق‌هاي اختصاصي قتل با سَم مار مواظب سارقان اينستاگرامي باشید معيار پيروزي و شكست در جنگ چيست؟ پذيرش دانشجوي دانشگاه فرهنگيان مجاهد بينا: « اصول راهنماي عمل» گمشده اسطوره مبارزه چهارمين خطر شهر تهران را دريابيم فساد مالي چاي دبش ديوار كوتاه مهاجران اشتراكات پرونده تتلو و فساد چاي گيت؟ روياي پوتين در غزه پوچ شد؟ ادامه خاموشانِ مردي با قمقمه خالي! چرا به خودروهاي برقي نياز داريم؟ تمايز و شباهت موزه و نهادهاي فرهنگي معيار پيروزي و شكست در جنگ چيست؟ پذيرش دانشجوي دانشگاه فرهنگيان مجاهد بينا: «اصول راهنماي عمل» گمشده اسطوره مبارزه چهارمين خطر شهر تهران را دريابيم فساد مالي چاي دبش
کارتون
کارتون