• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5650 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ آذر

پذيرش دانشجوي دانشگاه فرهنگيان

علی اصغر فانی

در فرآيند تعليم و تربيت، «معلم» نقش ممتازي دارد. مراحل انتخاب، تربيت و آموزش، استخدام و به كارگيري ارزيابي عملكرد و ارتقا و جبران خدمت (حقوق و دستمزد) معلم، همگي در كيفيت معلم موثر است. كليد تحول در آموزش و پرورش در دستان معلمين توانمند و باانگيزه است. بنا به گزارش‌هاي دريافتي از 530 هزار معلم شاغل حدود 400 هزار نفر براي معلمي تربيت نشده‌اند. در دوره‌هاي مختلف روش‌هاي متفاوتي براي انتخاب و جذب دانشجو در مراكز تربيت معلم به كار رفته است. قبل از تاسيس دانشگاه فرهنگيان، مراكز تربيت معلم عهده‌دار تربيت نيروي انساني ابتدايي و راهنمايي بودند. از ديپلمه‌ها پذيرش داشته و طي 2 سال معلمين با مدرك فوق‌ديپلم عازم محل كار مي‌شدند و براي تامين نيروي انساني متوسطه بر اساس قانون متعهدين خدمت، و دانشجويان دانشگاه‌ها در رشته‌هاي مورد نياز آموزش و پرورش با اين وزارتخانه برگه تعهد امضا مي‌كردند تا پس از فارغ‌التحصيلي با مدرك ليسانس در مدارس متوسطه تدريس كنند. متاسفانه در دولت دهم، آموزشكده‌هاي فني آموزش و پرورش با ميلياردها تومان فضا و تجهيزات تحويل وزارت علوم شد و دانشگاه تربيت معلم (دانشسراي عالي) به دانشگاه‌ خوارزمي تغيير نام يافت و ساختمان معظم تربيت معلم واقع در حصارك كرج كه براي تربيت نيروي انساني آموزش و پرورش ساخته شده بود به دانشگاه خوارزمي واگذار شد و عملا دستگاه تعليم و تربيت تمام سرمايه‌هايش را از دست داد. 

در عوض با تجميع مراكز كارداني تربيت معلم كه تربيت معلمين ابتدايي و راهنمايي را عهده‌دار بودند، دانشگاه فرهنگيان مجوز تاسيس يافت و اين دانشگاه  تامین نيروي انساني آموزش و پرورش براي ابتدايي و متوسطه  را به عهده گرفت. دانشگاه فرهنگيان داراي يكصد پرديس و دانشكده بود و در بسياري از شاخص‌ها از نرم‌هاي وزارت علوم عقب‌تر است. دانشگاه فرهنگيان قادر است در پرديس‌ها و دانشكده‌هاي خود سالانه 17500 دانشجو پذيرش كند و به همين تعداد هر ساله فارغ‌التحصيل داشته باشد و اين در حالي است كه در بعضي از سال‌ها تا 60 هزار بازنشسته داشته‌ايم. پذيرش دانشجوی دانشگاه فرهنگيان از طريق آزمون سراسري صورت مي‌پذيرد. شنيده مي‌شود كه آموزش و پرورش قصد دارد آزمون دانشگاه فرهنگيان را از آزمون سراسري جدا كند. اگر اين اتفاق بيفتد عوارض نامطلوبي را به همراه خواهد داشت. ذيلا به سه مورد اشاره مي‌شود:
1- در حال حاضر داوطلب به هنگام انتخاب رشته- محل، بين انتخاب‌هاي خود دانشگاه فرهنگيان را انتخاب مي‌كند، مثلا ممكن است در اولويت 15 دانشگاه فرهنگيان را انتخاب كند در حالي كه اگر آزمون‌ها جدا باشد، داوطلبان در برگه انتخاب رشته همه رشته‌ها را مي‌توانند انتخاب كنند و انتخاب در برگه دانشگاه فرهنگيان به معني انتخاب آخر داوطلبان محسوب مي‌شود. در نتيجه با جداسازي آزمون، كيفيت قبول‌شدگان در دانشگاه فرهنگيان را پايين‌تر از وضع موجود خواهد كرد.
2- دانشنامه دانشگاه فرهنگيان اعتبار خود را به تدريج از دست خواهد داد.
3- برگزاري يك آزمون مجزا براي دانشگاه فرهنگيان بر استرس داوطلبان خواهد افزود.
لذا پيشنهاد مي‌شود :
1- دانشگاه فرهنگيان كمافي‌السابق از طريق آزمون سراسري دانشجو بگيرد .
2- غير از معدل و تراز داوطلبان موظف باشند مثلا دانشگاه فرهنگيان را در اولويت‌هاي 1 تا 20 انتخاب كنند.
3- از ظرفيت دانشگاه‌هاي معتبر دولتي براي كمك به دانشگاه فرهنگيان استفاده كرده و دروس تخصصي به عهده دانشگاه‌ها و تدريس دروس حرفه‌اي معلمي توسط دانشگاه فرهنگيان آموزش داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
فساد مدیران رانتی روسيه براي عبور از نظم قديم خيز برداشت هرچه جلوتر مي‌رويم، برجام بي‌خاصيت‌تر مي‌شود نوشتن پیشگویی رازی‌که نمی‌دانیم ايده‌هاي تكراري و فاقد نوآوري براي نظام آموزشي در برنامه هفتم توسعه تعرفه تجاري بين ايران و سوريه صفر شد زيروبم شليك به قرق‌هاي اختصاصي قتل با سَم مار مواظب سارقان اينستاگرامي باشید معيار پيروزي و شكست در جنگ چيست؟ پذيرش دانشجوي دانشگاه فرهنگيان مجاهد بينا: « اصول راهنماي عمل» گمشده اسطوره مبارزه چهارمين خطر شهر تهران را دريابيم فساد مالي چاي دبش ديوار كوتاه مهاجران اشتراكات پرونده تتلو و فساد چاي گيت؟ روياي پوتين در غزه پوچ شد؟ ادامه خاموشانِ مردي با قمقمه خالي! چرا به خودروهاي برقي نياز داريم؟ تمايز و شباهت موزه و نهادهاي فرهنگي معيار پيروزي و شكست در جنگ چيست؟ پذيرش دانشجوي دانشگاه فرهنگيان مجاهد بينا: «اصول راهنماي عمل» گمشده اسطوره مبارزه چهارمين خطر شهر تهران را دريابيم فساد مالي چاي دبش
کارتون
کارتون