• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5671 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۶ دي

تروريسم در كرمان زنگ خطر

مهدي شاه‌ميرزا

جديدترين اقدام وحشيانه تروريستي دشمنان ايران اسلامي در حاشيه چهارمين سالگرد شهادت سردار معزز اسلام، سپهبد حاج قاسم سليماني (اصلي‌ترين سمبل مبارزه با تروريسم در عصر معاصر) منجر به خاك و خون كشيده شدن، شهادت و جراحت تعداد كثيري از هموطنان غيرنظامي در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گرديد. 
قطع به يقين اقدامات انتزاعي اينچنيني از فرط كينه‌جويي واسع و نابخردي بدخواهان صورت پذيرفته و نشانگر مغلوب‌شدگي‌ و ناتواني آن انديشه‌هايي است كه هرگونه گفت‌وگوي منطقي را مردود و ناكافي مي‌دانند و با حب و بغض هميشگي حمله و حذف انديشه‌هاي مقابله‌گر با هژموني‌هاي جهاني را اولويت قرار مي‌دهند و در ميدان نبرد قدرت و ياراي مقابله مستقيم و جوانمردانه ندارند و تنها در برابر انسان‌هاي بي‌گناه و بي‌دفاع، گردنكش و مقتدرند و هيچ راه ديگري جز خدعه‌گري، توطئه و ايجاد هزينه‌هاي جاني را نمي‌شناسند.
در برهه فعلي زيست ما، اقدام به «ترور» و هرگونه عمليات مشابه كه منجر به قتل نفس فردي يا جمعي گردد، غيرانساني‌ترين، غيرمنطقي‌ترين و كلاسيك‌ترين راهبرد ايجاد فشار، ارعاب و حذف اصوات مخالف طبقه‌بندي شده و به هيچ‌وجه و مطابق با هيچ اصولي قابل پذيرش نيست و در تقابل مستقيم با آموزه‌هاي ديني و حقوق بشر است.
راهبرد اصلي اقدامات تروريستي، ايجاد رعب و وحشت در جامعه هدف است و ابزار آن خشونت عليه شهروندان غيرنظامي است تا عاملان از طريق فضاي ايجاد شده سياست‌هاي مدنظر خود را تحميل نمايند. اگر تروريست‌هاي تكفيري يا اسراييلي يا جمع هر دو طيف عامل اين جنايت روشن باشند، بلاشك سياست تحميلي موردنظر آنان هيجاني كردن فضا و وارد ساختن ايران به يك جنگ نظامي گسترده در منطقه است. با تحليل بسياري از اقدامات رژيم صهيونيستي مي‌توان اذعان كرد، اسراييل اهداف رواني و درنهايت يك هدف نظامي راهبردي را دنبال مي‌كند. هدف رواني اين است كه كارگزاران لشكري و كشوري ايران مجبور شوند تحت فشار افكار عمومي و فضاي هيجاني، سياست «ورود به درگيري مستقيم در منطقه» را اتخاذ نمايند. عمق هدف استراتژيك آنان كشاندن جنگ به سمت خاك ايران است. صهيونيست‌ها مي‌دانند باتوجه به هزينه‌هاي گزاف جاني و اقتصادي، ضعف و نارسايي‌هاي نظامي خود و فشارهاي ناشي از افكار عمومي بين‌المللي، به زودي مجبور به پذيرش «آتش‌بس» خواهند شد. از اين رو، مي‌خواهند با گسترش جنگ و افزايش بازيگران نهايتا جنگ «اسراييل-غزه» را به جنگ «ايران-امريكا» تبديل كنند. رفتار و واكنش ايران تاكنون نشانگر اين مهم است كه در دام واكنش‌هاي احساسي و هيجاني نخواهد افتاد. يعني از دو مولفه‌ «شرايط زماني» و «نحوه واكنش» كه دو متغير اساسي محاسبات نظامي و امنيتي هستند در برهه مناسب و سنجيده استفاده مي‌كند. اين مدل واكنش‌هاي سنجيده مطلوب و مورد پذيرش همه عقلا مي‌باشد!
بهتر است رسانه‌هاي اينچنيني به جاي ارايه راهبرد به رسالت اصلي خود يعني وايرال و انتشار حداكثري و استاندارد نظرات و اقدامات متخصصين و مسوولان امر بپردازند!
از سوي ديگر در پي اين حادثه دلخراش شاهد محكوم كردن حركت مذبوحانه تروريستان سنگدل ازسوي بخش كثيري از چهره‌هاي فرهنگي، هنري، ورزشي و سياسي كشور هستيم كه تا مدتي قبل نسبت به بخشي از سياست‌هاي اعمالي انتقاد جدي داشتند. از اين روست كه اكثريت جمهور ايران با سلايق كاملا متفاوت نسبت به حركات تروريستي و براندازانه حساسيت دقيقي نشان داده و به ‌هيچ‌ قيمتي «ناامني» را بر نمي‌تابند. نهايتا مي‌بايست اعتقاد داشته باشيم كه «صلح» و «امنيت» دو متغير اصلي توسعه منطقه‌اي و جهاني است كه هر فرد، گروه، سازمان، كشور يا ائتلاف كشورها در تضارب با آن اقدام نمايد در مقابل نص صريح حقوق بشر و دموكراسي اقدام نموده و قطعا ضروري است كه به شديد‌ترين فشارها و برخوردهاي قهري نظام بين‌الملل محكوم شود تا به عنوان درس عبرتي متقن براي هميشه به اين اقدام شنيع پايان داده شود و متعاقب آن هيچ فرد و گروهي به خود اجازه انجام چنين عمل قرون وسطايي را ندهد.
فلذا ضروري است در سريع‌ترين زمان ممكن، كليه ابعاد اطلاعاتي و امنيتي اين اقدام دلخراش و ناجوانمردانه كه تمركز اصلي‌اش تقليل فاكتور‌هاي «امنيت ملي» و ايجاد «ناامني» به نظر مي‌رسد، به صورت ويژه ازسوي نهاد‌هاي ذي‌ربط با بالاترين انسجام بررسي و نتيجه‌هاي قطعي به دست آمده به محضر شريف ملت ايران منعكس و اشد مجازات از عاملين و مجرمين اين جنايت هولناك به صورت كاملا منطقي، سنجيده و به دور از هيجانات احساسي در دستور كار عدليه، نهادهاي نظامي و اطلاعاتي و همه خادمين ذي‌ربط ملك و مملكت قرار گيرد تا ديگر شاهد اين گونه حوادث نباشيم. اين نگارنده با تاسف و تالم بسيار، ضمن محكوم نمودن اين حادثه دهشتناك كه ايران عزيز و خانواده‌هاي بسياري از هموطنان را در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) داغدار كرد، قويا معتقد است «امنيت ملي» پديده‌اي چند بعدي است كه با تحصيل آزادي‌‌هاي در چارچوب قوانين رسمي كشور، جذب حداكثري نخبگان و تكثرگرايي و پذيرش سلايق مختلف حاصل و تقويت خواهد شد و به ياري ايزد يكتا، توطئه فعلي نيز به واسطه خون پاك شهداي مظلوم اين حادثه دلخراش همانند ساير اقدامات و توطئه‌هاي مذبوحانه دشمنان اين ملك شريف خنثي خواهد شد.
پژوهشگر و فعال سياسي 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون