• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5699 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۳ بهمن

كنشگر كيست؟ كنشگري چيست؟

علي بختيار

اگر كنشگراني مانند اميركبير به اميد مسوولان يا همراهي منتقدين بودند، امروزه بسياري از داشته‌هاي‌مان نابود شده بود. كنشگر و كنشگري را مي‌توانيم نقطه مقابل انفعال، بي‌تفاوتي، انتقاد و اعتراض بي‌هدف و حتي لجاجت بدانيم. كنشگر عافيت‌طلب نيست و لزوما آسان‌ترين راه را براي پيشبرد كارهايش انتخاب نمي‌كند. به جاي اعتراض و تخريب و مطلق‌گرايي، پويايي و سازندگي و ميانه‌روي را انتخاب مي‌كند. اما اين مفهوم اين روزها چه كمكي مي‌تواند به ما بكند؟

متاسفانه به دليل وجود مشكلات زياد در سيستم حكمراني كشور، روز به روز به شكاف ميان مردم و مسوولان افزوده مي‌شود و وجهه سياستمداران چنان تنزل پيدا كرده كه گفته‌ها و اظهارنظرهاي‌شان با واكنش تند مردم روبه‌رو مي‌شود و عملكردشان مورد قبول آنان نيست. از سوي ديگر، جناح‌هاي سياسي داخلي و اپوزيسيون خارج‌نشين كه به نوعي رهبري فكري مردم را بر عهده دارند، بدون هيچ دليل و تحليل منطقي مبادرت به اظهارنظرهاي تند و يك سويه مي‌كنند كه نه تنها دردي را دوا نمي‌كند، بلكه مشكلات بيشتري بر مردم و جامعه تحميل مي‌كند و كار را براي هرگونه اصلاح و پيشرفت امور سخت مي‌كند. در جايي كه مسوولان و دولتمردان، جناح‌ها و شخصيت‌هاي سياسي، اپوزيسيون و چهره‌هاي شاخص راهكار علمي و عملي براي خروج كشور از بن‌بست و بهبود امور ندارند، كنشگران عرصه‌هاي مختلف مي‌توانند نقشي بسزا در ايجاد تحول و رفع معضلات كشور داشته باشند و لازم است اين مفهوم بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد.
دستگاه‌هاي عريض و طويل دولتي، سازمان‌هاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي، كارشناسان و متخصصان حرفه‌اي و بسياري ديگر از نظام‌هاي حقيقي و حقوقي گاهي ناتوان از ارايه نقشي هستند كه كنشگري يك فرد يا گروه مي‌تواند ايفا كند. به عنوان مثال در موارد زيست‌محيطي آشوراده و ميانكاله يا ميراث در خطر كشور، نقش كنشگران حايز اهميت بوده و به جاي اعتراض‌هاي بيهوده و انتظارهاي بي‌جواب، به اقدام مثبت و كنشگري روي آورده‌اند و توانسته‌اند نتايج بسيار خوبي هم رقم بزنند كه مصداق عيني: به عمل كار برآيد، است. زندگي تك‌تك ما در اين سرزمين كهن پر بوده از لحظه‌هاي انتخاب؛ اقدام يا انفعال؟ اقدام يا اعتراض؟ اقدام يا انتقاد؟ اما كدام انتخاب مي‌تواند منافع ملي و فردي ما را تامين كند؟ اينكه موج باشيم و آرام نگيريم يا آسوده بر كنار چو پرگار شويم؟ من و ما شويم يا خويشتن بمانيم؟ نياز امروز كشور بيش از آنكه پرداختن به نارسايي‌ها و دامن زدن به اختلافات و مشكلات باشد، مي‌تواند كنشگري خلاق و مسوولانه باشد تا با فراگير شدن و اتحاد و تكثر اين قشر مهم و تاثيرگذار، معضلات و خرابي‌ها به دست خود مردم اصلاح و بهبود يابد.
نماينده دوره دهم مجلس
 از حوزه گلپايگان و خوانسار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون