• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5711 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۸ اسفند

گزارش اعتراض محسن پيرهادي و علي يزدي‌خواه به حدادعادل درباره نحوه بستن ليست و اظهارات عجيب سايت منتسب به جبهه پايداري

ليست پرحاشیه اصولگرايان

سيما  پروانه‌گهر

حواشي ليست ائتلاف اصولگرايان با گذشت يك روز از انتشار رسمي آن هنوز هم تمامي ندارد. بعد از غائله مالك شريعتي و محسن دهنوي، روز گذشته نوبت محسن پيرهادي بود تا نسبت به نحوه بستن ليست اعتراض كند. بعد از حذف خودخواسته يا اجباري محسن دهنوي از ليست و جايگزيني سيدمحمود نبويان در اين ليست محسن پيرهادي از نيروهاي نزديك به قاليباف در نامه‌اي به غلامعلي حدادعادل، رييس شانا نسبت به اين جايگزيني اعتراض كرده و گفته است كه بايد اين سهم به وي تعلق مي‌گرفته است.

در نامه‌اي كه پيرهادي خطاب به رييس و اعضاي شوراي انتخاب شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب در شهر تهران و همچنين مدير نظارت و بازرسي ائتلاف نسبت به طي نشدن فرآيند قانوني شوراي ائتلاف نوشته و در آن خواستار تغيير فهرست شده است، قيد شده است كه «حسب اطلاع از اعضاي متعددي از شوراي انتخاب در فرآيند انتخاب اعضاي فهرست تهران، قواعد و فرآيند قانوني به درستي و صحت اجرا نشده و به ‌طور مشخص بعد از خروج آقاي محسن دهنوي، نفر بعدي كه اينجانب با آراي برابر ۱۸ راي با نفر آخر و با قرعه‌كشي انتخاب نشدم؛ مي‌بايست جايگزين ايشان مي‌شدم كه متاسفانه فرد ديگري كه در فرآيند بررسي داراي ۷ راي بود، جايگزين شد.»

پيرهادي در مطلب خود تاكيد كرده است كه «باتوجه به ضرورت رعايت حق‌الناس مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب و اجراي مقررات مصوب شوراي مركزي و ضوابط اعلامي شوراي انتخاب و فرصت محدود چند روزه تا برگزاري انتخابات، خواهشمند است دستور فرماييد، به فوريت موضوع اصلاح و فهرست اصلاح شده به اطلاع عموم مردم شهيدپرور و انقلابي برسد.»

نامزد انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرده است كه بديهي است حق اينجانب براي پيگيري موضوع تا حصول نتيجه پابرجاست.

صداي اعتراض به نحوه بستن ليست اما تنها ازسوي محسن پيرهادي بلند نشده است. سيدعلي يزدي‌خواه، نماينده فعلي تهران در مجلس يازدهم و نامزد انتخابات مجلس دوازدهم نيز روز گذشته در نامه‌اي به عدم حضورش در ليست مشترك شوراي ائتلاف و جبهه پايداري اعتراض كرد و نوشت: «ضمن ارسال صورت‌جلسه شوراي ائتلاف شهرستان ري درخصوص راي‌گيري جهت انتخاب كانديداي مورد نظر اين شورا، مورخ ۲۰/۱۱/ ۱۴۰۲ اينجانب با وجود مهندسي آشكار صورت گرفته توسط برخي از اعضاي شوراي ائتلاف ري، به عنوان نفر دوم به شوراي داوري تهران معرفي شدم. وليكن پس از حذف نفر اول، در كمال ناباوري شاهد بوديم كه نفر پنجم ليست كه تنها موفق به اخذ ۴ راي از مجموع ۳۰۵ راي ماخوذه شده است، در ليست نهايي شوراي ائتلاف قرار گرفته است. باتوجه به لزوم اجراي فرآيندهاي انتخاب نفر برتر در ليست، از اعضاي انقلابي آن شورا انتظار مي‌رود نسبت به بررسي اين امر و استيفاي حقوق اينجانب اقدام شايسته معمول شود.»

روز جمعه عكسي از صورت‌جلسه‌ مجمع شوراي ائتلاف شهرري در فضاي مجازي منتشر شده بود كه نفر پنجم اين ليست يعني ميلاد ميرزايي به عنوان كانديدا وارد ليست شانا -پايداري شده است. براساس اين عكس كه توسط كانال تلگرامي «خبر فوري» منتشر شد، روح‌الله شكري با 117 راي در جايگاه اول، سيد‌علي يزدي‌خواه با 68 راي در جايگاه دوم، اكبر نظيفي با 36 راي در جايگاه سوم، سيدمسلم موسوي درجه با 24 راي در جايگاه چهارم و ميلاد ميرزايي با 4 راي در جايگاه پنجم قرار گرفتند. در انتهاي اين صورت‌جلسه نيز قيد شده است كه دو نفر اول به شوراي مركزي ائتلاف معرفي شده تا يك نفر به عنوان كانديداي شهرري انتخاب شود. اين درحالي است كه هم براساس اعتراض يزدي‌خواه و هم براساس ليست نهايي منتشر شده ميلاد ميرزايي -آخرين نفر در راي‌گيري در جلسه شهرري- به عنوان كانديداي اين بخش در ليست نهايي تهران قرار گرفته است.

 

درگيري شريعتي و دهنوي

علني شدن اختلاف مالكي-دهنوي نخستين حاشيه عجيب ليست پرحاشيه وحدت اصولگرايان بود. مالك شريعتي در توييتي انصراف خود از حضور در ليست شوراي ائتلاف را رسانه‎اي كرد. او در اين باره نوشت: «از انتخاب شوراي ائتلاف متشكرم، مدت‌هاست با ادله قطعي و رسانه‌اي نشده يقين كردم و روز قبل از بستن فهرست تهران، اتمام حجت كرده بودم، اگر آقاي دهنوي در فهرست باشد، ماندنم فاقد حجت و بي‌صداقتي با مردم است. لذا از فهرست انصراف مي‌دهم و صلاح نيست انجام تكليف را به موقف اعتبارنامه موكول كنم.» اين توييت با واكنش سريع محسن دهنوي روبه‎رو شد و با كنايه؛ «التزام به منافع انقلاب و پرهيز از قبيله‌گرايي افراد، در همين بزنگاه‌ها مشخص مي‌شود. كمافي‌السابق، شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب را محور تصميم‌گيري مي‌دانم» روبه‎رو شد. اظهاراتي كه موجي از واكنش‌ها را به همراه داشت. در كنار اين جدال توييتري برخي خبرها نيز حكايت از آن داشت كه محصولي چانه‎زني خود را براي افزايش سهميه پايداري در ليست شانا از 7 نفر به 8 نفر آغاز كرده و به دنبال اضافه كردن سيدمحمود نبويان چهره شناخته شده پايداري به ليست ائتلاف است. درنهايت اما اين چانه‌زني‌هاي پايداري و جنجال توييتري پيرامون دهنوي كارگر افتاد و ليست مشترك و رسمي شوراي ائتلاف و جبهه پايداري با تغييراتي نسبت به ليست غيررسمي، منتشر شد و سيدمحمود نبويان جاي دهنوي را در ليست گرفت. در همين راستا و به دنبال انتشار ليست شوراي ائتلاف انقلاب اسلامي در تهران، محسن دهنوي در صفحه شخصي خود در ايكس (توييتر سابق) نوشت: «به دليل علم قطعي به علاقه رهبر انقلاب به وحدت و با وجود آنكه بزرگان جريان انقلاب، دادگاه صالح و شوراي نگهبان، دروغ ‌بودن همه تهمت‌ها عليه من را تاييد قطعي كرده‌اند و شوراي ائتلاف نيز حضور بنده را در ليست اوليه تاييد نموده و همچنين با تاكيد بر تداوم مبارزه قاطع عليه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شوراي ائتلاف جهت حفظ وحدت نيرو‌هاي انقلاب، از حضور در ليست انصراف داده و حمايت خودم را از فهرست مشترك شوراي ائتلاف و جبهه پايداري به عنوان ليست اصلي اعلام مي‌كنم. والعاقبه للمتقين»

 

اسامي چه مي‌گويند؟

فارغ از ماجراي دلخوري مالك شريعتي و حذف محسن دهنوي و اعتراض پيرهادي و علني كردن عدم رعايت ترتيب راي‌هاي كانديداها در بستن ليست- اشاره به 7 راي محمود نبويان كه جايگزين محسن دهنوي شده است- و البته نامه اعتراضي سيدعلي يزدي‌خواه درباره مهندسي در بستن ليست وحدت اصولگرايان، با مرور اسامي موجود و حتي اسامي غايب در ليست وحدت شانا و پايداري نكات قابل توجه ديگري نيز وجود دارد.

در ليست منتشر شده ازسوي شوراي ائتلاف و جبهه پايداري با سرليستي مشترك قاليباف و آقاتهراني با فهرست نهايي اصولگرايان در تهران در انتخابات مجلس يازدهم كه آن‌هم محصول وحدت شوراي ائتلاف و پايداري و البته شوراي وحدت بود، تنها ۱۱ اشتراك وجود دارد؛ محمدباقر قاليباف و مرتضي آقاتهراني نشسته‌اند. ۹ نفر ديگر مشترك در ليست امسال با ليست ۹۸ عبارتند از؛ محمود نبويان، عبدالحسين روح‌الاميني، فاطمه قاسم‌پور، مالك شريعتي، مهدي شريفيان، علي خضريان، اسماعيل كوثري -كه بعد از فوت فاطمه رهبر بر اثر ابتلا به كرونا در ميان‌دوره‌اي جايگزين مرحومه رهبر شد- زهره سادات لاجوردي و غلامحسين رضواني.

البته محمود نبويان بعد از حذف محسن دهنوي جايگزين او شد اما از آنجا كه دهنوي در ليست سال 1398 نيز حضور داشت تغييري در كميت اشتراك دو ليست ايجاد نشده است.

 

محذوفين تهران

زهره الهيان، مجتبي توانگر، محسن پيرهادي، سيدعلي يزدي‌خواه، مجتبي رضاخواه، سميه رفيعي، ابوالفضل عموئي، اقبال شاكري، نظام‌الدين موسوي، احمد نادري، رضا تقي‌پور، بيژن نوباوه، روح‌الله ايزدخواه، سيداحسان خاندوزي، سيدرضا تقوي، مصطفي ميرسليم، عزت‌الله اكبري تالارپشتي و الياس نادران كانديداهاي ليست ۹۸ هستند كه در ليست ۱۴۰۲ حذف شده‌اند. مرحومه فاطمه رهبر نيز ديگر نام غايب ليست جديد است كه پيش از آغاز به كار مجلس يازدهم و بعد از برگزاري انتخابات درگذشت.

محسن پيرهادي و سيدعلي يزدي‌خواه در كمتر از 24 ساعت مراتب اعتراض خود را به عدم حضور در ليست ابراز كردند. الياس نادران و مصطفي ميرسليم و سيدرضا تقوي نيز ثبت‌نام نكردند. سيداحسان خاندوزي نيز بعد از شروع به كار دولت سيزدهم به عنوان وزير اقتصاد از مجلس خداحافظي كرد. حذف روح‌الله ايزدخواه به عنوان نماينده‌اي كه از جريان عدالتخواه در ليست سال 1398 حضور داشت هم دور از انتظار نيست.

نبود عزت‌الله اكبري تالارپشتي به عنوان نماينده نزديك به غلامعلي حدادعادل در ليست شوراي ائتلاف و جايگزيني اميرابراهيم رسولي چهره ديگر نزديك به حدادعادل نيز نكته مهم و قابل ارزيابي است.

 

پيام‌هاي دو چهره حذفي مهم از پايداري و جريان قاليباف؛ توانگر و نوباوه فداي وحدت؟

حذف بيژن نوباوه كه در ماه‌هاي اخير درگيري‌هاي جدي با محمدباقر قاليباف داشت هم از ديگر نكات قابل بررسي در اين ليست است. براساس شنيده‌هاي «اعتماد» قاليباف درباره نبود نوباوه در سهميه جبهه پايداري در اين ليست تاكيد موكد داشته و جبهه پايداري نيز مشخصا اين شرط را پذيرفته است. در مقابل نبود مجتبي توانگر شمايل رسانه‌اي سال‌هاي اخير محمدباقر قاليباف در ليست هم مي‌تواند نوعي خلع سلاح دو طرف و ساخت ويتريني براي عبور از تنش‌هاي ماه‌هاي اخير قاليباف و جبهه پايداري باشد. فراموش نكنيم كه مجتبي توانگر در ماه‌هاي اخير در نامه‌هايي به مرتضي آقاتهراني و جوانان جبهه پايداري از عملكرد اين تشكل و نمايندگان منسوب و نزديك به آن در مجلس انتقاد و آنها را به كارشكني در تصويب برخي طرح‌ها و لوايح و جريان‌سازي عليه قاليباف متهم كرد.

حذف توانگر از اين جهت قابل توجه است كه او به عنوان چهره‌اي نزديك به قاليباف و به تعبيري زبان منفصل رييس فعلي مجلس شناخته مي‌شود. در جدال‌هاي ميان جبهه تندروي پايداري با طيف قاليباف، توانگر نقش بازيكن نوك حمله تيم قاليباف را بازي مي‌كرد و در اين نقش هم چندين گل براي اين تيم به ثمر رسانده است.

ازجمله ايفاي نقش توانگر، در دعواي اين دو طيف
بر سر دستور كار قرار گرفتن لايحه عفاف و حجاب بود. اواخر تعطيلات نوروز گذشته، مرتضي آقاتهراني رييس شوراي مركزي جبهه پايداري قرار نگرفتن لايحه عفاف و حجاب در دستور كار جلسات علني صحن براي راي‌گيري نهايي و ارسال به شوراي نگهبان را به گردن قاليباف انداخت؛ درست در همان زمان كاظم صديقي رييس ستاد امر به معروف و نهي از منكر هم سخناني هم‌راستا با آقاتهراني بيان كرد؛ اين موضع‌گيري‌ها سبب شد تا ‌توانگر در نامه‌اي به صديقي به تندي از او و آقاتهراني انتقاد كند؛ نامه‌اي كه بازتاب زيادي در فضاي مجازي داشت و دور تازه‌اي از دعواي بين اين دو طيف را آغاز كرد.

هرچند هر دو طيف مذكور يعني جبهه پايداري و طيف قاليباف از لحاظ ايدئولوژي پيرامون موضوع عفاف و حجاب، تقريبا يكسان هستند اما بازي‌هاي سياسي موجب شد تا اين دو نحله از اصولگرايان،
بر سر اين ماجرا درگير شوند.

توانگر از جرياني «خطرناك پيش از انتخابات پيش‌رو» صحبت كرد و مدعي شد كه آنها به دنبال «بازي راي حرام» هستند و نوشت: «اسم رمز شروع اين عمليات نيز عبارت‌هايي از قبيل «دفاع از ارزش‌ها» «مواضع وسط لحافي»، «مواضع صورتي» و امثالهم است. موضوع چندان پيچيده نيست فقط كافي است به آن فكر كنيم. چه كسي از اينكه مردم در انتخابات شركت كنند، بيشترين ضرر را مي‌كند؟

توانگر در اين نامه تند و تيز، خطاب به صديقي نوشت كه «اگر شما و دوستان‌تان در پي فتح كامل پارلمان هستيد و از فرط بي‌كارنامه بودن مجبوريد به ريسمان حجاب متوسل شويد، در حال بسط منكر و زدودن معروف هستيد. دين خدا بازيچه و مطاع دنيوي چند ظاهرالصلاح فاسد العقيده نيست كه هر روز مانند مارگيران آن ملعبه قدرت‌طلبي كنند.» «ظاهرالصلاح فاسد العقيده» خواندن چهره‌هاي نزديك به پايداري حالا براي توانگر گران تمام شده است.

 

يارگيري امنا از محذوفين قاليباف و پايداري

نكته قابل توجه ديگر حضور اسامي حذف شده از ليست نهايي وحدت شانا و پايداري در ليست ديگري است؛ ليست امنا.

جمعيت امنا كه از چند مجمع‌الجزاير ائتلاف كرده با «شريان» تشكيل شده است، فهرستي منتشر كرده كه برخي چهره‌هاي حذف شده از ليست شوراي ائتلاف و پايداري‌‌ها جدا در آن حضور دارند؛ چهره‌هايي مانند ايزدخواه، سميه رفيعي، احمد نادري، نظام‌الدين موسوي، نوباوه و يزدي‌خواه. اينها چهره‌هايي هستند كه يا قاليباف مخالف حضورشان در فهرست مشترك پايداري و شوراي ائتلاف بوده يا پايداري. گذشته از اين به نظر مي‌رسد باتوجه به درگيري‌هاي اخير چهره شاخص جريان شريان يعني حميد رسايي در هفته‌هاي اخير با قاليبافي‌ها، يارگيري امنا از نيروهايي كه در ليست شانا-پايداري قرار نگرفته‌اند پيام سياسي روشني دارد و مرزبندي جديدي در اردوگاه اصولگرايان را نشان مي‌دهد.

 

چهره‌هاي تازه ليست وحدت؛ تغيير به سمت افول

در ليست انتخاباتي سال 1402 شانا و پايداري اسامي جديدي نيز حضور دارند؛ محمدحسين بحريني، ميلاد ميرزايي، مصطفي غفاري، مرتضي كامل نواب، سيدمجتبي صفايي، سعيد احديان، بابك نگاهداري، سعيد آجرلو، محمدابراهيم رسولي، حسن خجسته، الهه عطايي، عليرضا سليمي، اصغر پورمحمدي، زهرا قلنبر، حسين نجابت، فاطمه حائري شيرازي، مجتبي زارعي و محمود دهقاني، زهره طبيب‌زاده نوري.

سعيد احديان، بابك نگاهداري، سعيد آجرلو، اميرابراهيم رسولي در حال حاضر در مجلس شوراي اسلامي به رياست محمدباقر قاليباف داراي سمت‌هاي مديريتي هستند و به عنوان سهم‌هاي قاليباف شناخته مي‌شوند اگرچه ابراهيم رسولي سال‌ها رييس دفتر غلامعلي حدادعادل بود و قرابت و نزديكي او باتوجه به حضورش در ليست سال 1402 مورد توجه منتقدان ليست نيز قرار گرفته است.

 

موضع‌گيري عجيب سايت منتسب به پايداري؛ ليست درهم نيست، جدا كنيد و راي بدهيد!

حواشي ليست وحدت قاليبافي‌ها و پايداري البته محدود به نمايندگان حذف شده يا سهميه‌هاي هر كدام از دو جريان نيست. مطلب عجيب سايت منتسب به جبهه پايداري درباره اين ليست از جانب برخي به عنوان «دبه كردن جبهه پايداري براي وحدت» يا «نارو زدن جبهه پايداري به وحدت با شوراي ائتلاف» تلقي شد.

با وجود نهايي شدن ائتلاف شانا و پايداري در انتخابات ۱۴۰۲ و انتشار ليست مشترك، سايت رجانيوز روز گذشته در مطلبي انتقادي نوشت: «با فرارسيدن زمان انتخابات علي‌الخصوص انتخابات مجلس شوراي اسلامي، ارايه فهرست اسامي از سوي حزب‌ها و گروه‌هاي مختلف سياسي برجسته مي‌شود. اين درحالي است كه بسياري از مردم اعتقادي به ليستي راي دادن نداشته و اين اقدام را در بحث سياست قبول ندارند. با اين حال اما طي زمان تبليغات كانديداهاي اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي، حواشي زيادي گريبانگير ارايه اين نوع ليست‌ها شده است.»

نكته عجيب‌تر اين مطلب تاكيد بر عدم لزوم راي دادن به همه افراد ليست است: «با وجود آنكه درباره افراد ناشناخته مي‌توان به شهادت و تاييد ساير افراد و گروه‌ها اطمينان كرد، اما از اين دو اظهارنظر به روشني مي‌توان دريافت كه اگر شخصي حجت شرعي بر «راي ندادن» به افرادي داشته باشد، حتي اگر تمام گروه‌هاي مورد اعتماد اقدام به تاييد او كنند، راي به چنين شخصي مجاز نيست.»

 

وحدت شكننده تا دم در ورودي پارلمان

از رخدادهاي دو روز گذشته درباره ليست وحدت بين پايداري‌ها و شانا چند پيام به صورت روشن شنيده مي‌شود؛ نخست اينكه مشخص نيست اصرار شوراي ائتلاف براي حفظ تركيب نمايندگان تهران در اين دور از انتخابات در ماه‌هاي اخير به چه دليلي بوده است، چراكه درنهايت حدود 33درصد ليست وحدت شوراي ائتلاف و پايداري در انتخابات سال 1398 و 1402 مشترك است و از اساس تغيير سهم‌ها و تركيب‌هاي جدي رخ داده است. اين درحالي است كه از اساس همين اختلاف‌نظر و تاكيد و اصرار شوراي ائتلاف در ماه‌هاي اخير براي حفظ تركيب نمايندگان تهران يكي از محورهاي اختلاف شوراي ائتلاف و شوراي وحدت بود، چراكه شوراي وحدت نقدهاي جدي به عملكرد نمايندگان فعلي تهران داشتند.

نكته دوم وحدت شكننده بين پايداري‌ها و قاليباف است؛ هيچ كدام از چهره‌هاي شاخص دو طرف به سرليستي ديگري رضايت نداده‌اند و ليست از جانب جبهه پايداري با دو سرليست و از جانب قاليبافي‌ها و شوراي ائتلاف در سكوت درباره سرليستي منتشر شده و واكنشي به تاكيد جبهه پايداري به دو سرليستي نيز نداشته‌اند.

باتوجه به عملكرد مجلس يازدهم و افزايش جريان‌هاي منتقد مديريت محمدباقر قاليباف بر مجلس يازدهم و كليت نمايندگان تهران در اين دوره از مجلس به نظر مي‌رسد احتمال راي‌آوري 30-هيچ اين ليست در بين اصولگرايان بسيار از دور قبل كمتر باشد به اين معني كه باتوجه به حواشي ليست وحدت، موضع‌گيري‌هاي دوپهلوي جبهه پايداري و البته حضور فعال چهره‌هاي منتقد قاليباف در ليست امنا و فعاليت جدي رائفي‌پور و سعيد محمد و تاكيد آنها بر ارايه ليستي مستقل منتخبين نهايي اصولگرايان احتمالا تركيبي از اين ليست‌ها باشند اگرچه سهم اصلي با ليست وحدت شانا و پايداري است اما ورود نمايندگان منتقد قاليباف و جريانش با بدنه راي اصولگرايي به مجلس بعدي دور از ذهن نيست.

موضوعي كه رياست قطعي و حتمي قاليباف بر مجلس بعدي را با چالش‌هايي مواجه خواهد كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون