• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5729 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۴ فروردين

رهبر انقلاب در ديدار شاعران و اهالي فرهنگ و ادب فارسي تبيين كردند

شعر فارسي، كم‌نظير و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌اي است

۶فروردين ماه در شب ولادت با سعادت كريم اهل‌بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام جمعي از شاعران و اهالي فرهنگ و ادب فارسي با رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند. در اين ديدار ۴۰ نفر از شاعران جوان و پيشكسوت سروده‌هاي خود را در موضوعات مختلف ديني، اجتماعي و سياسي قرائت كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بعد از شعرخواني شاعران، با ابراز خرسندي از استمرار پيشرفت و رو به اوج بودن شعر فارسي، شعر را رسانه‌اي مهم و تاثيرگذار در دوران جنگ رسانه‌اي خواندند و گفتند: در اين عرصه بايد از ميراث كم‌نظير شعر و ادب فارسي به عنوان رسانه‌اي قدرتمند و اثرگذار و نافذ به بهترين وجه استفاده شود و پيام‌هاي ديني، تمدني، ايراني‌گري و ايستادگي و شجاعت به افكار عمومي دنيا منتقل شود.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته شرط اثرگذاري رسانه شعر، هنري بودن آن است و هنري بودن نيز منوط به «الفاظ محكم و استوار»، «مضمون‌يابي» و «كيفيت بيان موضوع» است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، انتخاب پيام مناسب و مفيد را شرط ديگر براي اثرگذاري و ماندگاري شعر خواندند و گفتند: رسانه شعر بايد انتقال‌دهنده پيام «دين و اخلاق»، «تمدن» و«ايراني‌گري» باشد. ايشان پيام ايستادگي شجاعانه ملت ايران در مقابل ظلم و زياده‌طلبي زورگويان جهاني و مظاهر آن يعني امريكا و صهيونيست‌ها را از جمله پيام‌هاي ممتاز و قابل انتقال دانستند و خاطرنشان كردند: پيام ايستادگي ملت ايران و بيان صريح و بدون ملاحظه مواضع در مقابل مستكبران، بسيار مهم و براي مردم دنيا شوق‌انگيز است كه نمونه‌هاي استقبال از اين مواضع در سفرهاي خارجي روساي جمهور و سخنراني آنها در اجتماعات مردمي وجود داشته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جلسه سالانه با شاعران را جلسه‌اي خوب و با بركت خواندند، اما تاكيد كردند: اين جلسه نبايد جلسه‌اي زينتي باشد، بلكه ضروري است امتداد داشته باشد و با دنبال كردن مطالبي كه در آن مطرح مي‌شود به تامين مقاصد و اهداف مورد نظر در زمينه اعتلاي شعر كمك شود. ايشان در ادامه به بيان چند توصيه خطاب به شاعران و دست‌اندركاران شعر و ادب فارسي پرداختند و در توصيه اول با اشاره به ضعف ترجمه و برگردان اشعار خوب و قوي فارسي به ديگر زبان‌ها گفتند: شعر خوب بايد در معرض استفاده افكار عمومي دنيا قرار بگيرد بنابراين بايد نهضت ترجمه ايجاد شود تا اشعار با نثر شاعرانه، گويا و قوي در اختيار ديگران قرار بگيرد كه اين كار مهم و سخت، كار دولت است. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر ضرورت انس با شعر از دوران كودكي تا نوجواني و جواني، وارد كردن بيش از پيش اشعار در كتاب‌هاي درسي به عنوان بخشي از ابزار انتقال تمدن، فرهنگ و معارف را وظيفه وزارت آموزش و پرورش برشمردند. تقويت حافظه ادبي مردم و خلاق كردن ذهن جوانان در استفاده بجا و صحيح از اشعار و تاكيد بر مطالعه و درس‌آموزي از آثار شعري شاعران برجسته دو توصيه ديگر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بود.

ايشان با ابراز تاسف از مظلوم واقع شدن زبان فارسي در برابر هجوم لغات بيگانه، در توصيه‌اي ديگر، پاسداشت اين زبان پُر كشش و قابل توسعه را مورد تاكيد قرار دادند و گفتند: در مقابل اين هجمه بايد كلمات معادل فارسي كه بعضا بسيار زيباتر و استعمال آنها آسان‌تر است، استفاده شود و با كاستن از لغات فرنگي، به خلوص زبان فارسي افزوده شود. در ابتداي اين ديدار جمعي از شاعران، سروده‌هاي خود را كه به صورت كتاب به چاپ رسيده، به رهبر انقلاب معرفي كردند. از جمله اشعاري كه در اين ديدار قرائت شد، شعرهايي در وصف امام حسن مجتبي (عليه‌السلام) و امام زمان(عج)، در توصيف مظلوميت مردم غزه به‌ويژه زنان و كودكان، در ستايش «پدر و مادر» و همچنين برخي موضوعات سياسي و اجتماعي بود.در ابتداي اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد.

 

لزوم بسيج همت‌ها، سرمايه‌ها و ابتكارات ملت براي شكوفايي اقتصاد

رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين در نخستين روز سال نو، در ديدار نوروزي با قشرهاي مختلف مردم، برنامه‌ريزي و تلاش مسوولان براي «ورود و بسيج همت‌ها، سرمايه‌ها و ابتكارات ملت» در عرصه اقتصاد را لازمه تحقق شعار بسيار مهم سال ۱۴۰۳ يعني «جهش توليد با مشاركت مردم» خواندند و با اشاره به تاثير بهبود مسائل اقتصادي در دين و دنياي مردم تاكيد كردند: دشمن با انكار زمينه‌ها، ظرفيت‌ها و عوامل پيشرفت در كشور، خاموش شدن نور اميد در دل ملت را نشانه رفته اما مردم و جوانان با تلاش بي‌وقفه و پرهيز از اختلافات، افق روشن آينده را پيگيري مي‌كنند. ايشان همچنين با اشاره به فرورفتن رژيم صهيونيستي در باتلاق غزه و نفرت روزافزون ملت‌ها از امريكا به عنوان شريك اصلي جنايات صهيونيست‌ها گفتند: در حوادث اخير ظلمت حاكم بر غرب و حقانيت تشكيل جبهه مقاومت اثبات شد و اين جبهه مردمي ضد ظلم، از توانايي و قدرت واقعي خود رونمايي كرد و به حول و قوه الهي، مسير قطع ظلم بزرگ وجود رژيم صهيونيستي ادامه خواهد يافت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبريك مجدد عيد سعيد نوروز به آحاد ملت، همزماني بهار طبيعت و بهار معنويت را زمينه‌ساز طراوت و رويش و شكوفايي جسم و روح و جان انسان برشمردند و افزودند: هنر و قدرت ماه رمضان اين است كه با نسيم معنوي روزه و عبادات و توسل و مناجات، انسان غيرغافل را در مسير صلاح و بندگي به شوق و تلاش مي‌كشاند. ايشان انگيزه انتخاب و اعلام شعار هر سال را تمركز و همت و تلاش مسوولان و آگاهي و مطالبه افكار عمومي براي تحقق اين شعارهاي راهبردي دانستند.

رهبر انقلاب با اشاره به تمركز شعارهاي چند سال اخير بر مساله اقتصاد گفتند: سال گذشته در تحقق شعار «مهار تورم و رشد توليد» كارهاي خوبي انجام شد، اما با آنچه مطلوب و مورد نظر ما بود فاصله نسبتا زيادي داشت؛ لذا مسوولان و فعالان مردمي بايد در سال جديد هم تحقق آن شعار مهم را وظيفه‌اي اساسي بدانند. رهبر انقلاب نامگذاري امسال به سال «جهش توليد با مشاركت مردم» را شعاري برجسته خواندند و افزودند: اگر با برنامه‌ريزي و تلاش مسوولان، نوعي بسيج مردمي براي حضور در امر اقتصاد صورت گيرد، تحقق شعار بسيار مهم «جهش توليد» ممكن خواهد شد. ايشان اقتصاد را از مسائل اساسي كشور برشمردند و با اشاره به نقاط ضعف و مشكلات موجود اقتصادي گفتند: بهبود اوضاع اقتصادي در همه مسائل كشور اثرگذار است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري تلاش بي‌وقفه و جدي امريكا و همراهانش براي فروپاشي اقتصاد ايران و به زانو درآوردن ملت گفتند: به ياري حق اين هدف تاكنون ناكام مانده و از اين پس هم با تلاش و جديت و عزم و اراده مسوولان و مردم محقق نخواهد شد.

رهبر انقلاب شكوفا شدن اقتصاد را در گرو به‌‎ حركت درآمدن همه چرخ‌دنده‌هاي بزرگ و كوچك كشور خواندند و تاكيد كردند: استفاده از زيرساخت‌هاي موجود، ابتكارات مردمي، قدرت مديريت فعالان اقتصادي، نيروي جوان تحصيلكرده و شركت‌هاي دانش‌بنيان، بدون ترديد اقتصاد كشور را به پيشرفت محسوس مي‌رساند كه تلاش بي‌وقفه مسوولان پرتحرك كشور و هنر آنان در به حركت درآوردن اين مجموعه‌ها و عوامل، زمينه‌ساز اين توفيق بزرگ ملي خواهد بود. ايشان، مصادف‌شدن سال نو با اولين سال اجراي برنامه هفتم توسعه را عامل ديگري براي تلاش روزافزون مسوولان دانستند و گفتند: بايد در پايان برنامه هفتم كه با هدف كلي شكوفايي اقتصادي همراه با عدالت تدوين شده، «تورم تك رقمي شود، ساختار بودجه اصلاح و نظام مالياتي متحول شود، حداقل ۹۰درصد كالاهاي اساسي در كشور توليد و طرح‌هاي عظيم ملي انجام شود» كه رسيدن به اين اهداف اساسي بدون حضور مردم در عرصه اقتصاد ممكن نيست؛ بنابراين بايد از توانايي‌هاي مختلف و متفاوت ملت استفاده خردمندانه و كامل شود.

رهبر انقلاب با تمجيد از آمادگي هميشگي ملت براي حضور در ميدان افزودند: بايد مانند دفاع مقدس، مردم در صحنه اقتصاد حضور واقعي و مثمرثمر داشته باشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به بازديد بهمن‌ماه خود از نمايشگاه دستاوردهاي فعالان توليدي افزودند: آن دستاوردها بسيارخوب و شگفت‌آور و نشان‌دهنده ظرفيت و توان و ابتكارات بالاي مردمي به‌خصوص جوانان در عرصه اقتصاد بود و اثبات كرد مي‌توان از اين ظرفيت عظيم در صنايع بزرگ، بهينه‌سازي مصرف آب، بخش نفت، صنايع دستي، حمل‌ونقل و ديگر عرصه‌ها استفاده كرد. ايشان ادامه تحرك اقتصادي خارجي و بين‌المللي را هم لازم و مهم خواندند و خطاب به مسوولان گفتند: بايد تفاهمنامه‌ها با كشورها را به قراردادهاي ملي و اجرايي تبديل كرد تا نتايج آنها در عمل مشخص و محسوس شود.

رهبر انقلاب همچنين با تاكيد بر لزوم افزايش بهره‌وري در عرصه‌هاي مختلف و استفاده از تجربيات ديگران در اين زمينه گفتند: «جهش توليد با مشاركت مردم» شعار يكساله نيست، بلكه مسوولان بايد با برنامه‌ريزي و كمك گرفتن از مردم، گام اول را در سال جاري بردارند تا ان‌شاءالله اين شعار در طول زمان، كامل محقق شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نكته‌اي مهم به نگراني برخي افراد دلسوز درباره احتمال بروز فساد و سوءاستفاده در مسير حضور مردمي در عرصه اقتصاد اشاره كردند و افزودند: اين نگراني با توجه به سوءاستفاده‌هاي سال‌هاي گذشته از امكانات و وام‌هاي دولتي بجاست؛ بنابراين مسوولان بايد با چشمان باز، كاملا مراقب باشند كه فساد و تبعيض و استفاده نامشروع در اين مسير رخ ندهد. رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنان‌شان، منافع ملي و افق روشن آينده كشور را وابسته به «ايمان» و «اميد» دانستند و گفتند: اگر فروغ اميد در دل‌ها خاموش شود هيچ حركتي اتفاق نمي‌افتد. ايشان، «جوانان مستعد، ملت آماده به كار، منابع كم‌نظير طبيعي و موقعيت ممتاز جغرافيايي» را از جمله ظرفيت‌هاي انبوه براي استمرار پيشرفت‌هاي كشور برشمردند و گفتند: لازمه ادامه پيشرفت اين است كه همه به آينده اميدوار باشيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پيشرفت‌هاي علمي در عرصه‌هاي صنعت، سلامت، فضايي، سياسي و سياست خارجي و امنيت كم‌نظير كشور را كه در برگزاري امن راهپيمايي ۲۲ بهمن و انتخابات اخير تجلي يافت، از جمله عوامل اميدزا و موجب تقويت حسّ عزت و افتخار در مردم دانستند و افزودند: هزاران گروه جوان، پر توان، پر انگيزه و با شوق در سراسر كشور در بخش‌هاي مختلف علمي و حوزوي و فرهنگي و هنري مشغول كار و تلاش و رونق‌بخشي به فضاي جامعه هستند.

ايشان شكل‌گيري راهپيمايي‌هاي عظيم اربعين و اعياد غدير و نيمه شعبان را جلوه‌هايي اميدزا و نشاط‌آفرين خواندند و با ابراز تاسف از نارسايي تبليغاتي در كشور در نشان دادن واقعيات برجسته افزودند: با وجود اين جلوه‌هاي اميدآفرين برخي افراد غافل با منفي‌بافي به دنبال انكار وجود اميد در جوانان و تلاش براي زائل كردن آن هستند. رهبر انقلاب اسلامي اين‌گونه اقدامات را كمين گرفتن براي ميراندن اميد در دل‌هاي جوانان خواندند و افزودند: قلم به دست گرفتن و مقاله نوشتن درباره اينكه به آينده نبايد اميدوار بود به نفع كيست و اصلا چرا نبايد با وجود اين‌همه ظرفيت و عوامل نويدبخش، به آينده اميدوار بود؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جوانان را به جلوتر از بودن از نقشه دشمن توصيه موكد كردند و گفتند: آنها مي‌خواهند شما را مأيوس كنند و نگذارند بعضي صداها از پيشرفت‌ها به شما برسد ولي شما بيش از تلاش نوميدكننده دشمنان، براي ايجاد اميد و شكوفايي كار و تلاش كنيد. «وحدت ملي و اتحاد دل‌ها و عزم‌ها و اراده‌هاي مردم» عامل ديگري بود كه رهبر انقلاب از زاويه منافع ملي مورد تاكيد قرار دادند و با ابراز تاسف از وجود مشكلات و عقب‌افتادگي در اين زمينه گفتند: در اين زمينه دچار غفلت شده‌ايم و به دست خودمان وحدت ملي و همدلي اجتماعي را مخدوش كرده‌ايم. همه هم در اين غفلت شريكيم و همه نيز وظيفه داريم وحدت ملي و اتحاد مردم و مسوولان را حفظ و روز به روز تقويت كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون