• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3122 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر

جواد اطاعت:

اصلاح‌طلبي نياز به اصلاحات دارد

 جواد اطاعت، موسس خانه احزاب ايران در سال 1379 و عضو شوراي عالي پژوهش‌هاي علمي رياست‌جمهوري طي سال‌هاي 1376 تا 1380 از چهره‌هاي مطرح در جريان اصلاحات محسوب مي‌شود كه معتقد است جريان اصلاحات در حوزه‌هاي اجتماعي و رقابت درون جرياني از انسجام بالايي برخوردار است و مشكلي بر سر راه جريان اصلاح‌طلب وجود ندارد. اطاعت در گفت‌وگو با تسنيم، درباره احتمال سرليستي محمدرضا عارف، حضور ناطق نوري به عنوان رهبر جريان اصولگرا، مذاكرات هسته‌يي، عملكرد دولت يازدهم و حضور تشكل‌هاي جديد در جريان اصلاحات به بيان نظرات خود در اين زمينه پرداخته است. چكيده اظهارات اطاعت به شرح زير است:
 اصلاح‌طلبان همه منسجم هستند؛ جريان اصلاحات از انسجام فكري و سياسي بالايي برخوردار است؛ يعني تكثر در عين وحدت. جريان اصلاحات در حوزه اجتماعي پايگاه بالايي دارد و در عرصه رقابت درون جرياني نيز مشكلي ندارد و از انسجام بالايي برخوردار است، منتها جريان اصلاحات در حوزه سياسي با مشكلاتي مواجه است كه ان‌شاءالله مرتفع مي‌شود.
 بايد جريان دولت را از انتخابات منفك كرده اجازه دهيم انتخابات در عرصه سياسي و اجتماعي خارج از دولت شكل بگيرد. بهترين رقابت، رقابتي است كه ميان دو جريان اصلي كشور باشد، يعني يك جريان به‌رهبري آقايان ناطق نوري، لاريجاني و باهنر و جريان ديگر به‌رهبري آقاي خاتمي.
 قطعا اگر آقاي عارف بيايد، يكي از چهره‌هاي مطرح جريان اصلاحات خواهد بود، منتها هنوز بحثي در مورد سرليست نشده است.
 در جريان اصلاحات ممكن است نسبت به دولت‌ نظرگاه‌هاي متفاوتي وجود داشته باشد؛ اما در كل اگر دوستان انتقاد مي‌كنند، همه براي بهبود عملكرد و موفقيت دولت است. هدف مچ‌گيري و تخريب دولت نيست بلكه انتقاد سازنده مي‌تواند به دولت كمك كند تا در امور خود موفق‌تر باشد.
 من اعتقاد دارم اگر در كشور جريان اصولگرا همه طيف‌ها و ديدگاه‌هاي مختلف را يك‌جا جمع كند و به عنوان يك حزب فعال شود و جريان اصلاح‌طلب نيز به عنوان يك حزب فعال باشد نه به عنوان يك جبهه، به‌نفع كشور است و موجب نظام دوحزبي و ثبات نظام سياسي مي‌شود، همان‌گونه كه نظام انتخاباتي ما نظام اكثريتي است كه موجد نظام دوحزبي است.
 جريان‌هاي اصلاح‌طلب از اينكه جريان‌هاي جديدي پا به عرصه بگذارند، به‌دليل هماهنگي و همگرايي ميان خودشان، نگراني ندارند. در مورد تشكل ندا نيز قبل از اينكه فردي عضو حزب ندا باشد، عضوي از جبهه اصلاحات است؛ لذا مشكلي نيست و ما بايد از احزابي مانند ندا استقبال كنيم و مي‌كنيم.
 جريان اصلاحات كه خود را اصلاح‌طلب مي‌داند و مدعي است كه مي‌خواهد نظام سياسي و ساختارها را اصلاح كند، طبيعتا (آن جريان) نياز به بازانديشي، بازخواني و اصلاح درون دارد و من فكر مي‌كنم آقاي تاجيك منظورش اين بوده است نه به عنوان يك جريان فكري؛ يعني در امتداد وضعيت موجود صحبت مي‌شود نه در تقابل و تعارض. معتقدم اصلاح‌طلبي نياز به اصلاحات دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون