• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3122 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر

خبر كوتاه

تهران و مسقط به گسترش همكاري‌هاي امنيتي و دفاعي نياز دارند

معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه كشورمان با اشاره به اقدامات مخرب داعش و افراط‌گرايي در منطقه، بر افزايش رايزني و همكاري‌هاي امنيتي و دفاعي تهران و مسقط و كشورهاي منطقه تاكيد كرد. سومين نشست كميته راهبردي و مشورت‌هاي سياسي جمهوري اسلامي ايران و عمان به رياست معاونان وزراي خارجه دو كشور و با حضور «علي اكبر سيبويه» سفير جمهوري اسلامي ايران در عمان براي بررسي و گفت‌وگو پيرامون ابعاد مختلف روابط دوجانبه، همكاري‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي و آخرين تحولات منطقه در مسقط تشكيل شد. در اين نشست حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به روابط ممتاز دو كشور و با آرزوي سلامتي براي سلطان قابوس، استمرار رايزني و مشورت با عمان را كه از ديدگاه‌هاي واقع بينانه، متوازن و منطقي برخوردار است و مي‌تواند نقش تاثيرگذاري در ثبات و امنيت منطقه داشته باشد مورد تاكيد قرار داد. معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه كشورمان با اشاره به تهديدهاي مشترك عليه كشورهاي منطقه از جمله تروريسم، اقدامات مخرب داعش و افراط‌گرايي، بر افزايش رايزني و همكاري‌هاي امنيتي و دفاعي تهران و مسقط و كشورهاي منطقه تاكيد كرد. وي با اشاره بر اقدامات ناكارآمد امريكا و ائتلاف عليه داعش، اضافه كرد: بيگانگان صرفا منافع خود را دنبال مي‌كنند و اهل منطقه با باور بر همكاري صادقانه و واقعي منطقه‌يي مي‌توانند به تحقق پيشرفت، ثبات و امنيت منطقه اميدوار باشند. احمد الحارثي، معاون سياسي وزارت خارجه عمان نيز ضمن اشاره به نقش سازنده جمهوري اسلامي ايران‌ اظهارداشت: تشكيل منظم كميته‌هاي مشترك بين دو كشور و به ويژه كميته مشترك راهبردي نشان از اهتمام و اراده مقامات عاليه دو كشور براي توسعه و تحكيم همه‌جانبه روابط دارد. الحارثي تصريح كرد: عمان جايگاه ويژه‌يي را براي جمهوري اسلامي قائل است و نقش مهم منطقه‌يي ايران را غيرقابل انكار مي‌دانيم، بر همين اساس گسترش همكاري‌هاي همه‌جانبه را در دستور كار خود قرار داده‌ايم. معاون سياسي وزارت خارجه عمان با اشاره به روند رو به افزايش ناامني حاصل از اقدامات تروريستي از جمله داعش در منطقه، بر ضرورت افزايش همكاري‌ها و رايزني‌ها بين تمامي كشورهاي منطقه و از جمله جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد. طرفين در اين نشست آخرين تحولات منطقه از جمله يمن، بحرين، عراق، مصر و سوريه را مورد گفت‌وگو قرار داده و استمرار رايزني و مشورت براي نزديكي بيشتر ديدگاه‌ها را ضروري دانستند.

ادعاي وزير خارجه بحرين عليه ايران

وزير امور خارجه بحرين در اظهاراتي خصمانه عليه ايران، گفت كه كشورهاي حاشيه خليج فارس در حال تشكيل يك نيروي نظامي مشترك براي مقابله با تكفيري‌ها و ايران هستند. به گزارش ايسنا، شيخ خالد آل‌خليفه، وزير امور خارجه بحرين در گفت‌وگو با روزنامه‌ فايننشال تايمز گفت كه كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس در حال تشكيل يك نيروي نظامي مشترك مستقر در عربستان هستند تا با آنچه تهديدات نيروهاي تكفيري و ايران مي‌خواند، مقابله كند. وزير امور خارجه بحرين اظهار كرد: اين نيروي جديد روي عمليات‌هاي دفاعي متمركز شده و قرار است با نيروي دريايي شوراي همكاري خليج (فارس) مستقر در بحرين و نيروي هوايي آن‌كه در عربستان مستقر است همكاري كند. وي افزود: تشكيل نيروي نظامي مشترك ميان كشورهاي عربي پس از آن انجام گرفت كه نيروهاي داعش بخش‌هاي زيادي را از عراق و سوريه در اختيار گرفته‌اند و حاميان زيادي در ميان مردم كشورهاي حاشيه خليج (فارس) دارند. وي در ادامه مدعي شد اين نيروي نظامي جديد قرار است براي افزايش ناآرامي‌ها در يمن و تهديد ايران همكاري كند. شيخ خالد در اظهارات خصمانه و مداخله‌جويانه خود عليه ايران گفت: حصول يك توافق خوب با ايران در خصوص برنامه هسته‌يي اين كشور مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما اگر ايران رفتار خود را در منطقه تغيير ندهد تحريم‌ها بايد در جاي خود باقي بماند.

ظريف: ثبات عراق ، اولويت ايران است

نماينده دبيركل سازمان ملل متحد در امور عراق كه به جمهوري اسلامي ايران سفر كرده است با وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف در اين ديدار با راهبردي خواندن روابط جمهوري اسلامي ايران و عراق در تمامي زمينه‌ها گفت: ثبات، امنيت، توسعه و پيشرفت عراق از اولويت‌هاي جمهوري اسلامي ايران است و در اين فرآيند از هيچ كوششي دريغ نخواهيم ورزيد. وي با اشاره به نقش تاثيرگذار سازمان ملل متحد در بحران عراق و سوريه، لزوم شناخت دقيق عوامل و فاكتورهاي تاثيرگذار در روند بحران عراق و سوريه از سوي سازمان ملل متحد را مورد تاكيد قرار داد. وزير امور خارجه كشورمان همكاري و رايزني مستمر كشورهاي منطقه براي حل مشكلات عراق و دفع خطر تروريسم در اين كشور و منطقه را امري ضروري خواند و تاكيد كرد: هر كشوري كه قصد كمك به بهبود شرايط عراق را دارد بايد با واقعيات آن كشور همراه باشد و از حمايت گروه‌هاي تروريستي تكفيري دست بردارد. ظريف با اشاره به برگزاري همايش بين‌المللي جهان عليه خشونت و افراطي‌گري در آينده نزديك در تهران از حضور مقامات سياسي و شخصيت‌هاي برجسته بين‌المللي و منطقه‌يي در اين همايش مهم خبر داد. نيكولاي ملادنف نماينده دبيركل سازمان ملل در امور عراق نيز در اين ديدار با اشاره به شرايط سخت و پيچيده عراق به ويژه بحران انساني در دو سوي مرزهاي عراق و سوريه، بر مشاركت و همكاري كشورهاي منطقه و بازيگران بين‌المللي با هدف مبارزه با تروريسم تاكيد ورزيد و آمادگي سازمان ملل براي ايفاي نقش موثرتر در اين زمينه را اعلام كرد. ملادنف از كمك‌ها و مساعدت‌هاي جمهوري اسلامي ايران به مردم و دولت عراق در دوران دشوار قدرداني كرد و از كشورهاي منطقه و جامعه جهاني خواست تعامل سازنده و موثرتري با دولت و ملت عراق براي گذر از بحران كنوني در پيش گيرند.

رييس دولت امارات: خواهان روابط بهتر با تهرانيم

رييس دولت امارات گفت كه كشورش خواهان ايجاد روابط بهتر با تهران است. به گزارش ايسنا، شيخ خليفه بن زايد در سخناني به مناسبت چهل و سومين سالگرد روز ملي امارات تصريح كرد كه كشورش خواهان ايجاد روابطي بهتر با ايران است. وي موضوع جزاير سه‌گانه را موجب تاخير در روابط دو كشور دانست. شيخ خليفه با بيان اينكه كشورش خواهان ايجاد روابط خوب با ايران است مساله جزاير سه‌گانه و مخالفت ايران با هرگونه تفاهم يا دستيابي به راه‌حل مسالمت‌آميزي از طريق انجام مذاكره يا ارجاع به دادگاه لاهه به تعويق افتاده است. بنابرگزارش سايت اماراتي ارم، وي همچنين با طرح ادعاي دخالت ايران در امور كشورهاي عربي مدعي شد كه اين دخالت‌ها در امور داخلي كشورهاي عربي و حوزه خليج (فارس) نادرست و اقدامي است كه بدون توافق امنيتي منطقه‌يي مطلوب در منطقه انجام مي‌شود. ادعاهاي مسوولان اماراتي در خصوص جزاير سه‌گانه در حالي است كه ايران بارها بر حق حاكميت خود بر اين جزاير تاكيد و آن را غير قابل مناقشه مي‌داند. همچنين مقامات ايراني همواره اعلام كرده‌اند فقط درباره جزيره ابوموسي حاضر به گفت‌وگوي دوجانبه با امارات هستند. همچنين تهران بارها هرگونه دخالت در امور داخلي كشورها را رد كرده است.

افشاگري يك شبكه تلويزيوني كانادايي درباره تعطيلي سفارت اين كشور در ايران

شبكه تلويزيوني ملي كانادا با انتشار گزارشي فاش كرد: در زمان بسته شدن سفارت اين كشور در تهران تهديدي متوجه ديپلمات‌هاي كانادايي نبوده و تنها خطر موجود در آن زمان احتمال وقوع زلزله بوده است. به گزارش ايسنا، شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي نيوز كانادا گزارشي را منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد بر خلاف گفته‌هاي وزير امور خارجه كانادا هنگام تعطيل شدن سفارت اين كشور در تهران تهديدات امنيتي ملموسي عليه مقامات كانادايي در اين سفارتخانه وجود نداشته است. در اين گزارش كه 9 ماه پس از تعطيلي سفارت كانادا در تهران و خروج ديپلمات‌هاي ايراني از كانادا كامل شده بود آمده است كه بزرگ‌ترين تهديد و خطر عليه سفارت كانادا در آن زمان يك حادثه طبيعي مثل زلزله بوده است نه احتمال حمله تندروها به سفارتخانه. به گزارش بي‌بي‌سي نيوز، اين گزارش در سال 2011 و پس از حمله به سفارت انگليس در تهران آماده شده بود. اين اتفاق نگراني‌هايي را در ميان ديپلمات‌هاي غربي حاضر در تهران به وجود آورد كه در نهايت منجر به تعطيلي سفارت انگليس شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون