• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

روحاني: هم امید را از مردم داریم و هم تدبیر را

گروه سياسي| رييس‌جمهور اين‌بار يك سفر درون‌استاني داشت. سفر به غرب استان تهران كه از مدت‌ها پيش براي آن برنامه‌ريزي شده بود؛ دومين سفر پس از توافق هسته‌اي كه بيشتر تاكيدات رييس‌جمهور در آن بر مسائل اقتصادي بود. رييس‌جمهور اما در اين سفر از توافق هسته‌اي هم گفت: از توافقي كه از نگاه او همه ملت‌هاي منطقه جز صهيونيست‌ها و جنگ‌طلب‌هاي امريكا از آن خوشحال هستند. توصيه‌هايي هم براي روزهاي پس از توافق داشت. از توصيه به بانك‌ها براي ارايه تسهيلات تا استقبال دولت از نظرات مردم. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري جمله‌هاي كليدي اظهارات رييس‌جمهور در اجتماع بزرگ مردم اسلامشهر، بهارستان و رباط‌كريم در جنوب غرب تهران به شرح زير است:

‌ از توافق بزرگ هسته‌اي، به جز صهيونيست‌ها و جنگ‌طلب‌ها در امريكا، همه ملت‌هاي منطقه خوشحالند .

‌ اگر تا امروز دستاوردي داشته‌ايم به خاطر مشاركت، حضور، وحدت و ايستادگي و استقامت مردم بوده است و ترديد ندارم تا زماني كه ملت در صحنه است به همه اهداف اقتصادي، فرهنگي و سياسي دست خواهيم يافت زيرا اصلي‌ترين انرژي، انرژي ملت ايران است.

‌ ملت ايران در ماه‌هاي گذشته بخشي از قدرت و توان فوق‌العاده‌اش را به رخ جهانيان كشاند. اين ملت در دوران دفاع مقدس با ايستادگي در برابر همه قدرت‌ها و تجهيزات و تسليحات آنها، قدرت خود را به رخ جهانيان كشاند.

‌ امروز ملت ايران قدرت سياسي و ديپلماسي خود را به جهانيان نشان داد، در تاريخ دهه‌هاي گذشته سه‌مرتبه اسراييل غاصب به لرزه درآمد، يك‌بار ۲۲ بهمن با پيروزي انقلاب اسلامي و استيلاي لا‌ اله الا‌الله بر همه كفر جهان، بار دوم زماني بود كه ملت بزرگ و قدرتمند ما در برابر متجاوزان در دفاع مقدس به پيروزي رسيد و سومين بار زمان توافق ايران با قدرت‌هاي جهاني در وين بود. ما مي‌بينيم كه رژيم صهيونيستي مدام در حال فرياد است و با وجود خوشحالي همه ملت‌هاي منطقه و ملت ايران از توافق، تنها صهيونيست‌ها و جنگ‌طلب‌ها در امريكا ناراحت و ناخرسند هستند.

‌ ‌ ما به شهامت ملت، به حقوقدانان و ديپلمات‌هاي كشورمان افتخار مي‌كنيم كه توانستند در برابر قدرت‌هاي جهان و در پشت ميز مذاكره بعد از ۲۳ ماه تلاش و مذاكرات سخت و نفسگير، با دست پر به سرزمين خود بازگردند.

‌ ورزشكاران با جام غرور و افتخار بازمي‌گردند و ديپلمات‌ها با برجام به آغوش ميهن بازگشتند، به عنوان خادم مردم از دانشمندان هسته‌اي و ديپلمات‌هاي‌مان تشكر مي‌كنم.

‌ اگر دولت راهي انتخاب كرده كه به آرامش در جامعه و كاهش آلام مردم در امر سلامت، بهداشت و درمان منتهي شده است و كشور از مسير ركود به سمت رونق اقتصادي حركت كرده و در برابر شش قدرت جهاني به پيروزي رسيده‌ايم، به دليل تدبير و اميد مردم است.

‌ دروازه‌اي كه دشمنان ملت روي ما بسته بودند تا نتوانيم با دنيا در ارتباط باشيم و محصولات كشور را نتوانيم به منطقه و جهان صادر كنيم و ديگران نتوانند اين كشور پرافتخار و كهن را ببينند، امروز به حول و قوه الهي گشوده شده و اين مانع برداشته شده است.

‌ من از طرف شما از دانشمندان هسته‌اي كه از سال ۱۳۷۶ تلاش كردند، به خاطر تلاش، ايثار و ايستادگي‌شان به ويژه از شهداي هسته‌اي كه در مسير پيشرفت و توسعه كشور جان خود را فدا كردند، تشكر مي‌كنم. من در ضمن از ديپلمات‌هاي ورزيده، دانشمند و هنرمندان قدرداني مي‌كنم كه در صحنه ديپلماسي براي ما با وجود همه دشواري‌ها با منطق و استدلال غرور آفريدند و حقوق ملت ما را در اوج قدرت و عزت به منصه ظهور گذاشتند.

‌ قطعنامه‌هايي كه به غلط مي‌گفتند ايران حق دستيابي به فناوري هسته‌اي را ندارد امروز با درايت ديپلمات‌هاي كشورمان لغو شده و در همان سازمان ملل و شوراي امنيت و در قالب قطعنامه ۲۲۳۱، اين حق هسته‌اي ايران در سايه تلاش سياستمداران دلاور اين سرزمين به رسميت شناخته شده است.

‌ اراده ملت ايران تنها براي در هم شكستن قفل و زنجير تحريم و لغو قطعنامه‌ها نبود، شما با قدرت‌تان سايه شوم جنگ را از سر كشور برداشتيد و از امروز به بعد در سايه پس از توافق، ملت ايران بايد در فضاي ايجادشده دست در دست هم بدهند و توليد را رونق بخشند.

‌ ما پاي ميز مذاكره نشستيم تا فضايي براي تعامل و همكاري با كشورها باز كنيم، بزرگ‌ترين هدف از مذاكرات هسته‌اي ايجاد فضاي مناسب براي توليد و اشتغال بود زيرا غم و غصه ما بيكاري جامعه ايران بود. به عنوان رييس‌جمهور منتخب ملت ايران نمي‌توانم بپذيرم كه جوان تحصيلكرده و با دانش ما كه داراي مدرك مهندسي است پس از سه سال همچنان بيكار باشد.

‌ امروز و پس از توافق وين، دولت وظيفه خود مي‌داند كه شرايط را براي رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال بيش از پيش فراهم سازد.

‌ نظام اقتصادي كشور بايد مبتني بر توليد باشد و نه توزيع، بايد مديران همه بخش‌ها بينديشند كه چگونه مي‌توانند مولد باشند و مركز توليد را تقويت كنند.

‌ نيروهاي مسلح و امنيتي ما بايد فضا را براي كار و توليد، امن نگهدارند و وزرا و مديران بايد با برداشتن موانع كار را براي حضور سرمايه‌گذاران و كارآفرينان تسهيل كنند، پول نفت نبايد صرف هزينه‌هاي جاري نظير حقوق كارمندان شود بلكه بايد اين درآمدها تبديل به سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي كلان براي نسل‌هاي آينده شود.

‌ در ديدار مقام‌ها و هيات‌هاي خارجي كه در روزهاي اخير افزايش داشته است به صراحت گفته‌ايم مبناي كار اين است كه سرمايه و فناوري به ايران آورده شود و با يكديگر صادرات مشترك داشته باشيم.

(با اشاره به دشواري‌هاي آغاز به كار دولت يازدهم با توجه به ميراث به جا مانده از دولت‌هاي پيشين) ترديد ندارم كه همه مشكلات كشور با توجه به عنايات حضرت حق و الطاف حضرت وليعصر(عج) و ائمه هدي(ع) و فداكاري، ايستادگي، ايثار و اميد مردم به آينده، حل و فصل خواهد شد.

‌ همه مردم در بخش‌هاي مختلف بايد احساس مسووليت كنند تا با كمك يكديگر مشكل اشتغال كشور را حل و فصل كنيم.

‌ ايجاد فضاي مناسب براي توليد و جذب سرمايه و تكنولوژي وظيفه دولت است و اين مردم هستند كه بايد براي رونق توليد و توسعه كشور به صحنه بيايند، چرا كه دولت به تنهايي قادر به اداره مطلوب بخش اقتصاد و توليد كشور نيست.

‌ بانك‌ها بايد در زمينه اعطاي تسهيلات به بخش توليد فعال شوند، چرا كه هنگامي توليد‌كنندگان و بانك‌ها با يكديگر به صحنه بيايند، كارها بسيار بهتر پيش مي‌روند. بانك‌ها بايد واسطه خوبي بين پس‌انداز مردم، توليد و بنگاه‌هاي اقتصادي باشند.

‌ اگر بتوانيم با همكاري يكديگر عرصه توليد كشور را رونق ببخشيم، آنگاه مي‌توانيم همانند مذاكرات هسته‌اي در ساير زمينه‌ها نيز با دنيا تعامل و با تلاش اهداف و سياست‌هاي كلي نظام را محقق كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون