• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

سيدحسن خميني:

انسان نبايد به يك خودسانسوري ناخواسته دچار شود

 

 

گروه سياسي| يادگار امام(ره) تاكيد كرد كه مجموعه‌هاي خبري بايد علاوه بر صداقت و اعتماد، ساير مسائل اخلاقي را نيز در خبر رعايت كنند. به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات يادگار امام در ديدار با خبرنگاران و مديران خبرگزاري ايسنا به شرح زير است:

‌ در حوزه روابط شخصيت‌هاي حقيقي با هم يك اخلاق تعريف شده وجود دارد، اما اخلاق در حوزه روابط شخصيت‌هاي حقوقي مقداري تابع حوزه فردي شده، در حالي كه اگر به عنوان مثال كلاه گذاشتن سر ديگران قبيح است اين چه در حوزه فردي و چه در حوزه اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرد.

‌ فطرت آدمي مي‌گويد فرد بايد همانقدر پايبند به اخلاق باشد كه يك نهاد حقوقي؛ يعني در واقع نهاد حقوقي بايد به همان موازين اخلاقي پايبند باشد، در حالي كه گاهي اين طور نيست و طرف فكر مي‌كند اگر براي نهاد، موسسه و ارگاني كار مي‌كند آنجا مي‌تواند همه موازين را زير پا بگذارد در حالي كه ممكن است در زندگي شخصي خود، اين مساله را رعايت كند.

‌ تاثير خبر در فضاي اجتماعي و سياسي جامعه بر كسي پنهان نيست، خداي ناكرده گاهي ممكن است خبرنگار يا مدير خبري يا كسي كه صفحه اجتماعي پرمخاطبي دارد احساس كند به خاطر منفعتي بايد پا روي يكي از موازين اخلاقي بگذارد. ممكن است لزوما اين كار اشاعه يك دروغ نباشد بلكه افشاي سر مردم يا هتك احترام آنها باشد.

‌ يك مجموعه خبري كه صداقت نداشته باشد خود را نابود كرده و بعد از مدتي كسي به او اعتمادي نمي‌كند. اگر چنين مجموعه‌اي متهم شود كه صداقت ندارد خبرش به درد نمي‌خورد؛ بنابراين صداقت و بي‌طرفي در تاثيرگذاري مجموعه‌هاي خبري بسيار اهميت دارد و جداي از صداقت و اعتماد ساير مسائل اخلاقي نيز بايد در خبر رعايت شود.

‌ رعايت حرمت جامعه از ديگر ملزومات عرصه خبر است و مردم ايران مردمي با ادب و با حيا هستند، اما متاسفانه اين روزها در نوشتن‌ها و گاهي در فضاي مجازي بي‌ادبي‌هايي ديده مي‌شود كه پسنديده نيست و فرهنگ جامعه را از درون تهي مي‌كند.

‌ برخي مطالب در شبكه‌هاي اجتماعي نه در رابطه با بزرگان ما و نه ديگر اشخاص پسنديده نيست، اين چيزها تمامي ندارد. اگر شما چيزي بگوييد پشت سر آن ممكن است به مقدسات شما چيزي بگويند.

‌ پيامبر اسلام(ص) زماني در جنگ از بي‌ادبي يكسري از مسلمانان خجالت زده شدند، نكند اين‌طور باشد كه از بي‌ادبي در فضاي رسانه‌اي و مجازي خجالت‌زده شويم.

‌ شجاعت خبرنگار هيچ منافاتي با صداقت و ادب و پاسداشت حرمت‌هاي اخلاقي‌اش ندارد، خبرنگار بايد شجاع باشد، همچنين مجموعه مديريتي ايسنا نيز بايد شجاع باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون