• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

ادامه ابهام در مورد تصويب برجام در مجلس

رييس مجلس از دولت درخواست ارسال لايحه برجام را كرد

گروه سياسي| مجلس «لايحه» مي‌خواهد. درست در روزهايي كه مقامات دولتي هنوز به يك نظر قطعي در مورد اينكه مجلس حق بررسي توافق هسته‌اي ايران با 1+5 را دارد يا خير؟ نرسيده‌اند، نمايندگان نزديك به رييس مجلس از تاكيد علي لاريجاني به دولت براي فرستادن متن برجام در قالب لايحه به مجلس خبر داده‌اند. دولتي‌ها هنوز سردرگم هستند. تاكيد بيشترشان اين است كه بايد منتظر نتيجه بررسي‌هاي شوراي عالي امنيت ملي ماند اما مجلس عجله دارد. روز دوشنبه همين هفته قرار است اعضاي كميسيون ويژه بررسي برجام انتخاب شوند و در گوشه و كنار خبر مي‌آيد كه رييس مجلس منتظر لايحه دولت است. لايحه‌اي كه بايد به مجلس برود تا مجلس در مورد آن «بله» يا «خير» بگويد؟ همين چند هفته پيش بود كه سخنگوي دولت اما ارسال لايحه به مجلس را رد كرده و گفته بود كه «اينكه توافقنامه را به صورت لايحه به مجلس بدهيم حرف جديدي است كه مي‌شنويم. مجلس تصويب كرده در چارچوب مصوبات شوراي عالي امنيت ملي اين موضوع رسيدگي شود. دبير شورا نيز حسب مورد گزارش‌هاي خود را به مجلس ارايه مي‌دهد. مصوبه مجلس اين را گفته بود كه شوراي عالي امنيت ملي اين را تصويب كند. اينكه بگوييم دولت متن توافق را به صورت لايحه بدهد يعني مجلس بند بند آن را بتواند تغيير دهد و بعد تصويب كند و بعد ما دوباره درباره متن توافق مذاكره كنيم اينگونه نيست و قرار نيست مجلس به اين توافق راي دهد. بايد گزارش‌ها را دريافت كند و دغدغه‌هاي خود را به شوراي عالي امنيت ملي درباره منافع ملي و خط‌قرمزهاي نظام و توصيه‌هاي مقام معظم رهبري داشته باشد و شوراي عالي امنيت ملي بررسي كند كه اين كار را خواهد كرد» با اين حال مجلس بر سر نظرش است. از گوشه و كنار هم چهره‌هاي سياسي تاكيد مي‌كنند كه مجلس بايد اين توافق را بررسي كند. با اين حال خبر درخواست لايحه از سوي مجلس را ديروز يكي از نمايندگان عضو فراكسيون رهروان ولايت در مصاحبه با خانه ملت، سايت رسمي مجلس داد.

برجام در قالب لايحه بايد به مجلس فرستاده شود

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه رييس مجلس ضرورت ارايه لايحه درباره برجام را به دولت اعلام كرده است، گفت: در موضوع برجام چون تعهداتي را دولت ايران به عهده مي‌گيرد اين يك موافقتنامه است و طبق قانون اساسي بايد براي تصويب به مجلس بيايد، يعني در واقع ما به اسم آن كار نداريم و به محتوا كار داريم و به نظر من بايد در اين زمينه موضوع به صورت لايحه به مجلس ارايه شود و مورد بررسي و راي‌گيري قرار گيرد. محمد سقايي درباره بررسي برجام در مجلس شوراي اسلامي گفت: به نظر مي‌رسد نگاه رييس مجلس مبني بر اينكه بايد برجام به صورت يك لايحه از جانب دولت به مجلس ارايه شود تا مورد بررسي قرار گيرد، نگاهي صحيح و كارشناسي است. نماينده مردم استهبان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين مطلب افزود: بنده اطلاع دارم كه رياست محترم مجلس به دولت اعلام كرده است كه برجام در قالب لايحه بايد به مجلس فرستاده شود. سقايي همچنين تصريح كرد: موافقتنامه‌هاي معمولي بين كشورها در زمينه حمل‌و‌نقل و ترابري و همه زمينه‌هاي ديگر در صحن مجلس بررسي و راي‌گيري مي‌شود و سابقه نداشته است موافقتنامه‌اي بين ايران و ساير دول بررسي نشود و به مجلس نيايد. در موضوع برجام نيز چون تعهداتي را دولت ايران به عهده مي‌گيرد اين يك موافقتنامه است و طبق قانون اساسي بايد براي تصويب به مجلس بيايد و مورد بررسي و راي‌گيري قرار گيرد.

نمايندگان: ارسال لايحه موافقتنامه و معاهده روال است

درخواست رييس مجلس هرچند از زبان يك نماينده در سايت رسمي مجلس منتشر شده اما با توجه به برخي خبرها كه از بي‌تمايل نبودن او براي عدم تصويب برجام در مجلس مي‌آمد كمي عجيب است. برخي نمايندگان هم از اين درخواست بي‌اطلاع هستند. آنگونه كه عباسعلي منصوري آراني در گفت‌وگو با «اعتماد» از اين درخواست اعلام بي‌اطلاعي مي‌كند و مي‌گويد در اين مورد چيزي نشنيده است. بهروز نعمتي ديگر عضو فراكسيون رهروان ولايت نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد اين درخواست رييس مجلس مي‌گويد: «به هر حال ارسال لايحه برجام به مجلس روال كار ما است چرا كه مجلس بايد به اين توافقنامه راي بدهد. وي در ادامه افزود: البته در حال حاضر نمايندگان مجلس در آستانه انتخاب اعضاي كميسيون ويژه بررسي‌كننده برجام هستند اما در انتظار لايحه دولت هم هستند تا كار را آغاز كنند. نعمتي در ادامه تاكيد كرد: شوراي عالي امنيت ملي يك شوراي اصلي است اما مجلس هم بايد در كنار آن كار خودش را انجام دهد.

ابهام در واكنش دولت

با اين حال هنوز مشخص نيست كه دولت چه نظري در مورد ارسال لايحه برجام به مجلس دارد. حجت‌الاسلام و المسلين مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهور در پاسخ به سوال «اعتماد» در اين مورد گفت: «من هنوز چيزي در مورد ارسال لايحه نشنيده‌ام» با اين حال آنچه مشخص است اين است كه مجلس براي تصويب توافقنامه اصرار دارد اما دولت هنوز موضع مشخصي در اين مورد ندارد و ترجيحش تصويب اين توافق در شوراي عالي امنيت ملي است. تا به حال مقامات دولتي زيادي بوده‌اند كه اعلام كرده‌اند برجام معاهده بين‌المللي نبوده و در نتيجه نيازي به تصويب آن در مجلس نيست. حال بايد ديد در صورت اصرار رييس مجلس براي ارسال اين لايحه دولت چه واكنشي نشان مي‌دهد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون