• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3319 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد

سريال حمله‌هاي مسلحانه به قسمت 9 رسيد

سه كاميون ايراني در خاك تركيه به آتش كشيده شد

اعتماد| گروه‌هاي مسلح سه كاميون ايراني ديگر را در خاك تركيه به آتش كشيدند تا نهمين حمله به مسافران و رانندگان ايراني در يك ماه اخير در اين كشور ثبت شود.

محمدجواد عطرچيان، مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به سالم بودن رانندگان اين كاميون‌ها، حمله اخير را به «افراد مسلح ناشناس» نسبت داد و در شرح آن گفت: «يكشنبه شب، افراد مسلح ناشناس به دو كاميون ايراني و شنبه‌شب نيز به يك كاميون ديگر ايران در منطقه چالدران در خاك تركيه حمله كردند و آنها را به آتش كشيدند كه خوشبختانه به رانندگان آسيبي وارد نشد اما كاميون‌ها به‌طوركامل در آتش سوختند.»

به گفته عطرچيان، در يك ماه اخير 9 حمله به خودروهاي ايراني در خاك تركيه انجام شده كه يك كشته و دست كم سه مجروح برجاي گذاشته است. دولت تركيه اين حملات را به شاخه نظامي حزب كارگران كردستان، «پ.‌ك‌.ك» نسبت مي‌دهد كه در واكنش به حملات اخير جنگنده‌هاي اين كشور به مواضع خود انجام مي‌دهد. حملات ارتش تركيه بعد از آن انجام شد كه دولت اين كشور «پ.‌ك‌.ك» را مسوول حمله انتحاري 20 جولاي (29 تير امسال) به گردهمايي 300 نفر از جوانان سوسياليست تركيه در سوروچ كه منجر به كشته شدن 30 نفر شد، اعلام كرد.

نخستين حمله مسلحانه به مسافران و رانندگان ايراني در خاك تركيه هشتم مرداد انجام شده است. در اين روز انفجار يك قبضه مين جاسازي شده در مسير قطار آنكارا به تهران، 178 مسافر ايراني را دچار حادثه كرد. نيروهاي امنيتي تركيه مسافران را در شهر وان مستقر كردند و قرار شد تا قطاري ديگر از ايران براي بازگرداندن آنها به تركيه اعزام شود اما قطار دوم نيز به سرنوشت مشابه دچار و با انفجار مين كنترل از راه دور از ريل منحرف شد تا سرانجام مسافران ايراني با پنج دستگاه اتوبوس به كشور بازگردند. هرچند اين دو حادثه تلفات جاني نداشت اما 16 مرداد خبر كشته شدن يك ايراني و جراحت سه نفر ديگر در حمله مسلحانه به يك اتوبوس ايراني، خطر دامنه‌دار بودن حملات مسلحانه ديگر به كاروان‌هاي ايراني را به مرز هشدار رساند. چند روز بعد اين خطر رنگ واقعيت گرفت و در حمله مسلحانه به يك كاروان تجاري ايراني، يك كاميون به آتش كشيده شد كه تعليق چند ساعته مرز بازرگان از طرف ايران را به دنبال داشت.

پس از توافق ايران و 1+5 درباره برنامه اتمي ايران، رفع تحريم‌ها و آغاز دوباره مراودات اقتصادي با كشورهايي نظير تركيه در برنامه‌هاي دولت ايران قرار گرفته است كه به نظر مي‌رسد حملات مسلحانه اخير به كاروان‌هاي تجاري اين كشور، اين برنامه را تحت تاثير قرار داده باشد.

به گفته مديركل دفتر پايانه‌هاي مرزي سازمان راهداري، دولت ايران در واكنش به حملات اخير با مقامات تركيه وارد مذاكره شده و دولت اين كشور را مسوول تامين امنيت جان و مال اتباع ايراني و غيرايراني دانسته و خواستار پرداخت غرامت به رانندگاني كه در حوادث اخير خسارت مالي و جاني ديده‌اند، شده است. او گفت: «وزارت امور خارجه پيگير حملات اخير است، همچنين پيگيري لازم از طرف سفارت تركيه در ايران در حال انجام است.»

عطرچيان از ايرانيان خواسته تا از سفرهاي غيرضروري به تركيه خودداري كنند. او با معرفي مسيرهاي جايگزين مسير تركيه براي دوري از خطر حملات مسلحانه احتمالي گفت: «ما سه مسير جايگزين را معرفي كرده‌ايم كه اولي مسير آذربايجان به روسيه به طرف شمال اروپا، مسير دوم آذربايجان - گرجستان- درياي سياه به طرف اروپاي مركزي و مسير سوم ارمنستان، گرجستان به اروپاي مركزي است.»

انتخاب مسيرهاي جايگزين به دليل طولاني شدن سفر و افزايش هزينه انتقال بار از دلايلي است كه رانندگان كاميون‌هاي ايراني از آن سرباز مي‌زنند و همچنان ترجيح مي‌دهند تا خطر عبور از مرز بازرگان به تركيه را به جان بخرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون