• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3323 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور

انتقاد سيدحسن خميني از رواج دروغگويي و دفاع از نهضت اخلاق در جامعه:

دروغگویی زیاد شده است

گروه سياسي| اين‌بار شركت در مراسم رونمايي از تمبر نودمين سالگرد تولد روزنامه اطلاعات بهانه‌اي شد تا يادگار امام از اخلاق رسانه‌اي سخن بگويد و اعتماد مخاطب را بزرگ‌ترين سرمايه يك رسانه نام ببرد. صحبت‌هاي سيد حسن خميني صريح‌تر از هميشه بود. او با انتقاد از رواج دروغگويي و بي‌ادبي در كشور گفت: نيازمند نهضت بازگشت به گفتار مودبانه هستيم. به گزارش جماران، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني با بيان اينكه بزرگ‌ترين سرمايه يك رسانه اعتماد مخاطبان آن است، اظهار كرد: رسانه‌اي كه اعتماد مخاطب را ندارد، صرفا يك بوق تبليغاتي است كه ممكن است ديده و شنيده شود، اما به عنوان يك رسانه و منبع امين براي كسب اطلاعات و اخبار محسوب نمي‌شود. وي افزود: در زندگي خودمان يا در طول عمر بشريت همواره ديده‌ايم و خوانده‌ايم كه رسانه‌هاي مختلف سخن گفته‌اند؛ از روزهايي كه شعرا بزرگ‌ترين رسانه‌هاي عصر خود بوده و در دربار شاهان قصيده مي‌سرودند تا روزي كه رسانه‌هاي مكتوب، حقيقي و مجازي پيدا شده‌اند اما گاهي انسان از مطالب برخي رسانه‌ها براي كسب آگاهي بهره نمي‌برد، بلكه از آنها استفاده مي‌كند تا بر‌خلاف سخن و پيام آنها عمل كند يا اينكه صرفا از نظرات آنها مطلع شود. يادگار امام در تبيين شرايط ايجاد اعتماد مخاطبان نسبت‌به رسانه‌ها، «صداقت» را به عنوان نخستين عامل در اين راستا ذكر كرد و افزود: دروغ دشمن اعتماد است؛ اعتماد در طول يك عمر به دست مي‌آيد و به شبي از دست مي‌رود. بنابراين، با گفتن يك دروغ، رسانه‌ در چشم مخاطب فرو مي‌ريزد. بنابراين به هيچ قيمتي يك رسانه نبايد دروغ بگويد جز وقتي كه قصد انتحار دارد. وي تصريح كرد: شايد بتوان سر يك نفر را براي هميشه يا سر جمعي را براي مدتي كلاه گذاشت اما سر همه را براي هميشه نمي‌توان كلاه گذاشت. يادگار امام «دلسوزي» براي مخاطب را ديگر عامل جلب اعتماد از سوي رسانه عنوان كرد و گفت: يكي از شروط تبليغ اين است كه مخاطب حس نكند قرار است چيزي گير مبلغ بيايد؛ همان‌گونه كه به فرموده قرآن در آيات متعدد، پيامبر (ص) از مردم اجري براي خود نخواستند. وي ادامه داد: اگر مخاطب احساس كند قرار است سودي عايد گوينده شود اين سوال براي او پيش مي‌آيد كه قرار است چه كلاهي بر سر من برود كه در ازايش اين سود نصيب گوينده شود. سيدحسن خميني تصريح كرد: گوينده اگر بتواند به شنونده بباوراند كه در آنچه مي‌گويد نفعي ندارد اثر سخن چندين برابر مي‌شود.

يادگار امام در ادامه با بيان اينكه رسانه و گوينده نبايد منافع شخصي خود را لحاظ كنند به نقش مهم شجاعت به عنوان يكي ديگر از عوامل موثر در جلب اعتماد مخاطب اشاره كرد و اظهار داشت: اگر مخاطب احساس ‌كند يك رسانه شجاعت لازم را ندارد و همه حقيقت را نمي‌گويد به سمت كساني مي‌رود كه شجاع‌تر هستند بنابراين رسانه‌ غيرشجاع اعتماد مخاطب را به دست نمي‌آورد و اين امر فقط شامل روزنامه‌ها و ساير رسانه‌ها نمي‌شود بلكه در مورد هر كسي كه داراي مخاطب است صدق مي‌كند. وي با بيان اينكه شجاعت وجه امتياز كساني است كه توانسته‌اند تاريخ را تكان دهند، افزود: سال‌ها پيش در كنگره‌اي طي بحثي گفتم كه امام قدرت را شرط «تنجز» مي‌دانستند و بر همين اساس وارد انقلاب شدند اما ديگران قدرت را شرط «فعليت» مي‌دانستند و به همين دليل وارد گود نشدند؛ پس از آن سخنراني وقتي از تريبون پايين آمدم مرحوم آيت‌الله توسلي به بنده گفت همه اين سخنان درست است اما علت واقعي در پيروزي انقلاب اين بود كه امام نمي‌ترسيد و بقيه مي‌ترسيدند. اين سخن براي من تلنگري بود كه شجاعت نقطه تمايز‌دهنده انسان‌ها از يكديگر است. يادگار امام تصريح كرد: در مقوله شجاعت علاوه بر نقش گوينده، نظام حاكم نيز مسووليت دارد و نبايد هزينه سخن گفتن آنقدر بالا باشد كه بيان برخي مسائل نيازمند شجاعت باشد.

وي افزود: برخي ممكن است خطوط قرمز را مضيق ببينند كه باعث بالا رفتن هزينه كار مي‌شود و اين موضوع مربوط به مسوولان امر است. سيدحسن خميني در ادامه سخنان خود «تخصص» را ديگر لازمه اعتماد مخاطبان به رسانه دانست و گفت: اگر مخاطب، يك نشريه مربوط به حوزه پزشكي را مطالعه مي‌كند بايد بداند كه آن رسانه در حوزه خود تخصص واقعي و توانايي لازم را دارد. يادگار امام با تاكيد مجدد بر اعتماد به عنوان بزرگ‌ترين سرمايه يك رسانه گفت: متاسفانه دروغگويي به مقدار زيادي در جامعه ما شايع شده است و فكر مي‌كنيم العياذ‌بالله هدف وسيله را توجيه مي‌كند در حالي كه هيچ هدفي نشر اكاذيب و فرهنگ دروغگويي را توجيه نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون