• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

رايزني‌هاي هسته‌اي صالحي براي ايران پسابرجام

ايران، امريكا و چين درباره بازطراحي رآكتور اراك به تفاهم كامل دست يافتند

 

 

گروه ديپلماسي|پنجاه و نهمين كنفرانس عمومي سالانه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فرصت جديدي شده است براي پيشبرد ديپلماسي هسته‌اي ايران. علي اكبر صالحي كه از روز يكشنبه گذشته براي حضور در اين اجلاس در وين به سر مي‌برد، در اين مدت، تمامي فرصت خويش را به رايزني براي آينده فعاليت هسته‌اي ايران اختصاص داده و به گفت‌وگو با مقامات مختلف كشورها پرداخته است؛ از يوكيا آمانو، مديركل آژانس كه در پي ديدار با رييس سازمان انرژي قرار است در روزهاي آتي به تهران سفر كند تا ارنست مونيز، وزير انرژي امريكا. آخرين ديدار صالحي هم در اين اجلاس تا اين زمان، مصروف به ديدار با سرگئي كرينكو، رييس شركت روس اتم روسيه شد. رييس سازمان انرژي اتمي درباره اين ديدار گفت: در اين ديدار درباره مسووليت‌هاي روسيه در چارچوب برجام گفت‌وگو شد. صالحي گفت: روابط ما با روسيه روابط بسيار ويژه به خصوص در اين برهه حساس است، ضمن اينكه روسيه به عنوان يكي از اعضاي بسيار موثر 1+5 جانبداري و حمايت خوبي از موضع ايران كرد و واقعاً پيشنهادهاي روسيه براي رسيدن به يك نتيجه كه نهايتا عنوان «برجام» را گرفت، بسيار سازنده‌ بود. صالحي با اشاره به مسووليت‌هاي روسيه در چارچوب برجام اظهار داشت: در بين 1+5 تفاهم شده كه روسيه در ارتباط با خريد سوخت غني شده و دادن سوخت طبيعي به ما به عنوان ما به ازاي كشور مورد نظر تلقي شود و از اين رو ما درباره اين موضوع صحبت كرديم كه چه زماني، چگونه و با چه شيوه‌اي اين اورانيوم غني شده را به آنها بدهيم و چگونه و با چه شيوه‌اي اورانيوم طبيعي را بگيريم. صالحي در خصوص تعهد ديگر روسيه در چارچوب برجام افزود: كمك به ارتقاي طراحي ماشين‌هاي سانتريفيوژ موجود ما در كشور به گونه‌اي كه بتواند ايزوتوپ‌هاي پايدار توليد كند از ديگر تعهدات روس‌هاست كه آنها در اين زمينه در بين كشورهاي جهان، خيلي قوي و پيشتاز هستند و آمادگي خود براي همكاري و ارتقاي سانتريفيوژهاي ايران براي توليد ايزوتوپ‌هاي پايدار را اعلام كردند. رييس سازمان انرژي اتمي ايران خاطرنشان كرد: اخيراً قراردادي با روس‌ها براي ساخت دو نيروگاه ديگر در بوشهر منعقد كرديم، اما بهتر آن است كه روس‌ها از حيث تامين مالي اين نيروگاه‌ها وارد ميدان شده و تامين مالي نيروگاه را هم تا آنجا كه ممكن است عهده‌دار شوند، البته امروز قول دادند كه اين كار را بكنند. وي افزود: از كرينكو براي كلنگ‌زني نيروگاه‌هاي جديد 2 و 3 در بوشهر براي سفر به ايران دعوت كردم.

 

تامين مالي بخشي از نيروگاه هسته‌اي بوشهر از طرف روسيه

معاون امور بين‌الملل و سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران در حاشيه برگزاري اجلاس عمومي آژانس در وين گفت: درحال بررسي همكاري برخي كشورهاي علاقه‌مند براي مشاركت درحوزه هسته‌اي هستيم. بهروز كمالوندي در گفت‌وگو با ايرنا در پاسخ به اين پرسش كه سرگئي كرينكو، رييس روس‌اتم گفته است كه روسيه درباره فردو با ايران همكاري مي‌كند، اين همكاري دقيقا در چه مواردي صورت مي‌گيرد؟ گفت: در قرارداد فردو براساس برجام، دو آبشار به ايزوتوپ‌هاي پايدار كه داراي تكنولوژي سطح بالا است و كشورهاي بسيار محدود داراي آن هستند، تبديل خواهد شد. وي يادآور شد: ايران در حال ورود به اين حوزه است كه در واقع اين يك تعامل با كشورهاي 1+5 است و بر اين اساس مذاكرات خوبي با روس‌ها داشتيم و فكر مي‌كنم در اين زمينه هم در آينده خبرهاي خوبي داشته باشيم. سخنگوي سازمان انرژي اتمي درباره آخرين وضعيت احداث واحدهاي جديد نيروگاه هسته‌اي بوشهر عنوان كرد: كرينكو رييس روس اتم و دكتر صالحي در اين خصوص با يكديگر گفت‌وگو كردند. كمالوندي تاكيد كرد: يكي از نكاتي هم كه دراين جلسه مطرح شد تامين مالي بخشي از اين پروژه ازطرف روسيه بود كه اين كشور به اين طرح جواب مثبت داد و اين مهم قدم خوب و رو به جلو است. وي ادامه داد: ما هم به هرحال مطالعات محيطي را انجام داده‌ايم ودر حال تكميل قراردادهاي فني هستيم واميدواريم كه كار كلنگ زني نيروگاه دوم بوشهر را تا آخر امسال انجام دهيم.

 

جزييات مربوط به پارچين محرمانه است

معاون سازمان انرژي اتمي درپاسخ به اين پرسش كه درسفر جديد آقاي آمانو به سوالات جديد آژانس راجع به توضيحات ايران درباره مسائل باقي مانده هم جواب داده خواهد شد؟ گفت: قرار براين است كه بعد از توضيحات ما در رابطه با سوالات مطرح شده، اگر ابهاماتي وجود داشته باشد يا سوالات بيشتري مطرح شود براي تكميل، توضيحاتي ارايه شود. كمالوندي افزود: هم‌اكنون در اين مرحله هستيم و هياتي هم از طرف آژانس در تهران است كه به اين منظور درتهران حضور دارد. وي درباره اينكه آيا درخصوص تاسيسات پارچين هم صحبتي خواهد شد؟ اظهار كرد: درخصوص پارچين ترتيباتي ديده شده اما با توجه به اينكه موضوعات نحوه همكاري ما با آژانس، قراراست بين طرفين محرمانه باقي بماند بنابراين نمي‌توانيم جزييات را بازگو كنيم.

 

تفاهم ايران، امريكا و چين درباره رآكتور اراك

روز دوشنبه بود كه هيات‌هاي هسته‌اي ايران، چين و امريكا كه در اجلاس عمومي آژانس حضور يافته بودند، در رابطه با بازطراحي رآكتور اراك ديدار كردند تا صالحي و مونيز پس از نزديك به دو ماه از توافق برجام با يكديگر رايزني داشته باشند. اينك پس از آن ديدار، هيات هسته‌اي چين با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه سه كشور ايران، امريكا و چين در زمينه اصلاح تاسيسات آب سنگين اراك كه ازجمله عمده نگراني‌هاي غرب درباره برنامه هسته‌اي ايران بود، به تفاهم جامعي رسيده‌اند. براساس اين گزارش، چين به همراه ديگر قدرت‌هاي جهاني متعهد شده است در زمينه فعاليت‌هاي فني اصلاح تاسيسات آب سنگين اراك مشاركت داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون