• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3345 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۶ شهريور

ماجراي كميته اخلاق و فدراسيوني كه قانون نمي‌خواهد

همه با هم رفتند

كميته اخلاق كه با حكم علي كفاشيان آغاز به كار كرده بودو اعضاي آن رابطه بسيار نزديكي با رييس فدراسيون فوتبال داشتند، استعفا دادند و براي هميشه رفتند. موضوع از اين قرار بود كه خبر احضار اشكان دژاگه و سردار آزمون از سوي رييس كميته اخلاق فدراسيون فوتبال اعلام شد؛ خبري كه علي‌اكبر محمدزاده آن را اعلام كرد و گفت: «قصد داشتيم پس از بازي با گوام اين دو بازيكن را به كميته اخلاق احضار كنيم، اما به‌دليل بازي مهمي كه تيم ملي مقابل هند دارد اين موضوع را به پس از بازي با هند موكول كرديم تا با حضور اين دو بازيكن در كميته اخلاق با آنها صحبت كنيم و تذكرات لازم را به آنها بدهيم.»

پس از اين صحبت‌ها بود كه صداي اعتراض علي كفاشيان بلند شد و اعلام كرد: «من موافق اين موضوع نيستم، چون بازيكنان ما براي تيم ملي بازي مي‌كنند اين كار درستي نبوده و اگر تخلفي بوده است نبايد رسانه‌اي مي‌شد. پيش از اين به بازيكنان گفته شده بود كه روي خالكوبي‌هاي خود را بپوشانند اما اين زمان براي وقتي بود كه بازيكنان ملي‌پوش ما آن را نمي‌دانستند. ما نمي‌توانيم جلوي بازيكنان موثرمان را بگيريم و از تيم ملي كنار بگذاريم.» خيلي زود خبر استعفاي دسته‌‌جمعي اعضاي كميته اخلاق رسانه‌اي شد و علي كفاشيان مثل هميشه، با اين كناره‌گيري موافقت كرد تا فرد تازه‌اي را از دايره ارتباطات وسيعش انتخاب كند.

محمود اسلاميان در مورد اينكه اعضاي كميته اخلاق مي‌گويند به دليل اجرا نشدن راي محروميت آناليزور تيم ملي استعفا كرده‌اند نه بحث خالكوبي دژاگه و آزمون، گفت: «كميته انضباطي و كميته اخلاق فدراسيون اگرچه داراي استقلال كاري هستند اما آنها منصوب رييس فدراسيون فوتبال هستند و بايد با او تعامل داشته باشند. اين دو كميته زيرمجموعه‌اي از فدراسيون فوتبال هستند و بايد باتعامل با رييس فدراسيون كارها را پيش ببرند. هدف هر دو هم يكي است اما شايد در انتخاب مسير اختلاف نظر وجود داشته باشد. اگر بخواهيم كميته اخلاق را يك كميته مستقل بدانيم كه تعاملي با رييس فدراسيون نداشته باشد در عمل شاهد دو مديريت در يك مجموعه به نام فدراسيون هستيم.» حسين آبانگاه، عضو مستعفي كميته اخلاق در خصوص دلايل استعفايش و همچنين علي‌اكبر محمدزاده، رييس كميته اخلاق گفت: «عدالت، چشمه جوشاني است كه همه مي‌خواهند از آن بهره ببرند اما وقتي اين چشمه خشك شود شاهد ايجاد ظلم خواهيم بود كه در پي آن فساد را همراه دارد. من در 30 سالگي در نهادهاي مختلف فعاليت مي‌كردم و هيچگاه چشمانم را روي تخلف نبستم. دليل حضورم در كميته اخلاق فدراسيون نيز اين بوده كه مي‌خواستم به كفاشيان در زمينه مبارزه با تخلف و فساد كمك كنم اما به نظر مي‌رسد خود آقايان نمي‌خواهند. »

او اعتقاد دارد: «در بند يك آيين نامه‌اي كه آقاي كفاشيان به ما داده بر استقلال كميته اخلاق تاكيد شده و ما براي آنكه به استقلال اين كميته خدشه وارد نشود استعفا داديم. شما ببينيد كميته اخلاق در نهادهاي بين‌المللي فوتبال مثل فيفا و فدراسيون شخصي مثل بن همام را بركنار مي‌كند بنابراين مسوولان فدراسيون به‌ويژه شخص اول آن بايد در جهت تقويت و استقلال آن كمك كنند نه ضعيف كردن آن.» علي اكبر محمدزاده در رابطه با موافقت كفاشيان با استعفايش گفته: «باور كنيد كه از اعلام اين خبر خوشحال شدم. بالاخره من در برابر يك‌سري مسائل نمي‌توانستم دوام بياورم و مجبور شدم استعفا دهم. ظرف چند روز آينده در يك كنفرانس مطبوعاتي دلايل استعفايم از سمت رياست كميته اخلاق را عنوان خواهم كرد. حالا هم آقايان ترجيح دادند با استعفاي من موافقت كنند. دليل اصلي استعفاي من عدم اجراي احكام كميته اخلاق بود. به ويژه ما در پرونده محروميت مهرداد خانبان آناليزور تيم ملي اصرار داشتيم كه حكم اجرا شود اما متاسفانه با مقاومت كفاشيان و كي‌روش اين اتفاق رخ نداد. جالب است كه حكم محروميت خانبان به خاطر توهيني بوده كه او به شخص وزير و كفاشيان انجام داده است. در ضمن خود فدراسيون فوتبال شاكي اين پرونده بوده و خود حراست فدراسيون اين موضوع را به ما اطلاع داده است. پس چطور مي‌شود كه موضع كفاشيان به يك‌باره برمي‌گردد و در قبال توهين يك فرد به خودش چنين رفتاري مي‌كند. » محمدزاده همچنين در مورد صحبت‌هاي آبانگاه دبير سابق كميته اخلاق مبني بر پرونده فساد يكي از اعضاي تيم ملي، گفت: «اگر لازم باشد مراتب اين پرونده به مراجع قضايي اعلام خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون