• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

درخواست جديد كميسيون ويژه برجام

صالحي اسناد محرمانه توافق با آژانس را بدهد

گروه سياسي| كميسيون ويژه برجام سند دو توافق محرمانه را مي‌خواهد. توافق‌هايي كه ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امضا شده است. در اين ميان تاكيد ويژه هم دارند تا آمانوي تازه به تهران رسيده به كميسيون آنها هم برود. نامه‌اي خطاب به علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي نوشته شده است تا اسناد محرمانه را به كميسيون بفرستند. تاكيد هم كرده‌اند كه اگر اسناد نرسد
علي اكبر صالحي را توبيخ هم مي‌كنند. كميسيون ويژه برجام روزهاي آخر بررسي برجام را مي‌گذراند. دارند به دقيقه نودي نزديك مي‌شوند كه بايد گزارش نهايي‌شان را به صحن علني مجلس بدهند تا سرنوشت توافق هسته‌اي در ايران هم مشخص شود. بررسي برجام در مجلس سر و صدايش آنقدر زياد بود كه براي نخستين بار در سال‌هاي اخير مجلس شوراي اسلامي در تعطيلات سه هفته‌اي تابستانه‌اش مهم‌ترين و خبرسازترين نهاد كشور شد. حالا هم در روزهايي كه مجلس شوراي اسلامي بعد از يك تعطيلات
سه هفته‌اي مجددا آغاز به كار مي‌كند بررسي‌هاي اين كميسيون هم وارد فاز‌هاي جدي‌تري شدند.

نامه زاكاني به صالحي

ديروز اما بر اساس آنچه خبرگزاري مهر نوشت رييس كميسيون ويژه برجام در نامه‌اي به رييس سازمان انرژي اتمي خواستار ارايه اسناد دو توافق محرمانه بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اين كميسيون شد. عليرضا زاكاني، رييس كميسيون ويژه بررسي برجام در نامه‌اي به علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي خواستار ارايه اسناد دو توافق محرمانه بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، كه پس از دستيابي به توافق نهايي هسته‌اي در وين بين صالحي و يوكيو آمانو به امضا رسيد، به كميسيون ويژه برجام شد. پيش از اين نيز زاكاني در نامه‌اي به وزير امور خارجه كشورمان به صورت رسمي خواستار حضور يوكيو آمانو، دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جريان سفر قريب الوقوعش به تهران، در كميسيون ويژه برجام براي پاسخگويي درخصوص برخي مسائل مربوط به توافق ايران و آژانس شده بود. در عين حال كه نامه درخواست ارسال اسناد محرمانه براي صالحي فرستاده شده است اما يك خبر ديگر هم آمده است. آن‌گونه كه سخنگوي كميسيون ويژه برجام اعلام كرده است اگر اين اسناد به كميسيون ويژه فرستاده نشود تبعات جديدي در انتظار صالحي خواهد بود. سخنگوي كميسيون ويژه گفت: «تصور مي‌كنم آقاي صالحي (رييس سازمان انرژي اتمي) هم به خاطر اينكه گفته بود چنين سندي را به كميسيون برجام ارايه مي‌دهم، توبيخ هم مي‌شود؛ ولي ما در هر صورت همچنان منتظريم تا اين قول آقاي صالحي عملي شود.»

كدام اسناد محرمانه؟

اسناد محرمانه‌اي كه نمايندگان درخواست بازديد آن را دارند، اما چيست؟ اسنادي كه نمايندگان از آن صحبت مي‌كنند يكي نقشه راه است و ديگري برنامه هسته‌اي ايران براي سال‌هاي آينده. اسنادي كه بنا به گفته اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي حتي يكي از آنها هنوز نوشته هم نشده است. در اين ميان امريكايي‌ها در مورد اين اسناد نظر ديگري دارند و مي‌گويند دست‌كم دو سند وجود دارد كه در آنها نحوه حل مساله ابعاد احتمالي نظامي تشريح شده است. اما سوزان رايس، مشاور امنيت ملي امريكا هم پيش از اين، اين مساله را تاييد كرد و گفت كه واشنگتن هم به اين اسناد دسترسي ندارد، «چراكه اين مساله‌اي بين ايران و آژانس است». با اين حال هنوز مشخص نيست كه صالحي در مورد اسناد محرمانه‌اي كه نمايندگان مجلس از او مي‌خواهند چه تصميمي خواهد گرفت؟

روساي قوا به كميسيون مي‌روند؟

با وجود آنكه از روساي قوا براي حضور در كميسيون ويژه برجام دعوت به عمل آمده است اما رفتن يا نرفتن آنان به جلسه اين كميسيون هنوز نامشخص است. سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون ويژه بررسي برجام از رايزني اين كميسيون براي حضور روساي قواي مجريه و قضاييه در اين كميسيون خبر داد و گفت: كميسيون ويژه بررسي برجام براي حضور حجت‌الاسلام روحاني، رييس‌جمهور و آيت‌الله آملي‌لاريجاني، رييس دستگاه قضا، براي بررسي جمع‌بندي مذاكرات وين در اين كميسيون آمادگي كامل دارد. وي به اظهار تمايل رييس مجلس براي حضور در يكي از جلسات كميسيون ويژه بررسي برجام اشاره كرد و افزود: آقاي لاريجاني براي حضور در يكي از جلسات اين كميسيون ابراز تمايل كرده كه بر اين اساس برنامه‌ريزي‌هايي براي حضور وي در كميسيون در حال انجام است، اما زمان دقيق آن هنوز مشخص نيست. سخنگوي كميسيون ويژه بررسي برجام همچنين، تاكيد كرد: گزارش اين كميسيون پيرامون ابعاد مختلف برجام پس از استماع نظرات كارشناسان حقوقي تهيه و به هيات‌رييسه مجلس تقديم مي‌شود.

كميسيون، اسناد مسقط و آلماتي را هم خواست

در عين حال اما كميسيون ويژه برجام به دليل اختلاف‌نظرهايي كه در مورد نتايج مذاكرات آلماتي و مسقط به وجود آمده است به دنبال اسناد اين مذاكرات هم هست. سخنگوي كميسيون برجام مجلس شوراي اسلامي به مذاكرات آلماتي و مسقط نيز اشاره كرد و گفت: از سويي ديگر چون در بحث مذاكرات مسقط و آلماتي نيز حرف و حديث‌هايي شنيده مي‌شود لذا ما درخواست كرديم كه اگر در اين زمينه سندهايي وجود دارد كه در روند مذاكرات آن،‌چه پيشنهادهايي داده و شنيده شده اين اسناد را هم در اختيار كميسيون قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون