• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

ايــران يازدهمين اقتصـاد بسته دنيـا شناخته شد

موسسه تحقيقاتي فريزر از افزايش آزادي اقتصادي در ايران خبر داد و با اين حال اعلام كرد ايران در بين ۱۵۷ اقتصاد دنيا رتبه ۱۴۷ را از نظر آزادي اقتصادي به دست آورده است.

موسسه تحقيقاتي فريزر از افزايش آزادي اقتصادي در ايران خبر داد و با اين حال اعلام كرد ايران در بين ۱۵۷ اقتصاد دنيا رتبه ۱۴۷ را از نظر آزادي اقتصادي به دست آورده است.

براساس اين گزارش كه برپايه آمار مربوط به سال 2013 (1392) تهيه شده است ايران از نظر آزادي اقتصادي نمره 43/5 را به دست آورده و در رتبه 147 جهان جاي گرفته است. رتبه ايران نسبت به سال قبل كه 152 كشور مورد ارزيابي قرار گرفته بودند تغييري نداشته است. به اين ترتيب تنها 10 كشور جهان اقتصاد بسته‌تري نسبت به ايران دارند و ايران يازدهمين اقتصاد بسته دنيا شناخته شده است.

ايران در سال 2012 نمره 1/5 را از نظر آزادي اقتصادي به دست آورده بود اما در گزارش امسال نمره آزادي اقتصادي ايران 43/5 اعلام شده است كه نشان‌دهنده بيشتر شدن آزادي اقتصادي در ايران است.

شاخص آزادي اقتصادي بر پايه پنج محور حجم و اندازه دولت، ساختارهاي قانوني و حقوق مالكيت، نقدينگي، آزادي تجارت بين‌المللي و قوانين اعتبارات، بازار كار و تجارت تعريف شده است. نمره صفر تا 10 براي هر كشور در اين شاخص در نظر گرفته شده است كه هرچه بيشتر باشد دلالت بر آزادي اقتصادي بيشتر آن كشور دارد. موسسه فريزر هنگ‌كنگ را آزادترين اقتصاد جهان معرفي كرده است. اين كشور نمره 97/8 در شاخص آزادي اقتصادي را به دست آورده است. هنگ‌كنگ سال پيش نيز در رتبه نخست جهان قرار گرفته بود. سنگاپور با نمره 52/8 در رتبه دوم و نيوزيلند با نمره 19/8 در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

ونزوئلا نيز با كسب نمره 23/3 به عنوان بسته‌ترين اقتصاد جهان معرفي شده و در رتبه آخر قرار گرفته است. برخي كشورها كه آزادي اقتصادي بيشتري نسبت به ايران دارند عبارتند از: قطر رتبه 13، امريكا رتبه 16، بحرين رتبه 24، ژاپن رتبه 26، كويت رتبه 31، عمان رتبه 59، فرانسه رتبه 70، لبنان رتبه 76، عربستان رتبه 81، تركيه رتبه 82، روسيه رتبه 99، چين رتبه 111، هند رتبه 112 و ميانمار رتبه 146.

نمودار زير نشان مي‌دهد كدام كشورها اقتصاد بسته‌تري از ايران دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون