• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

«پرواز هماي» مجوز رسمي فعاليت‌هاي خود را دريافت كرد

قرباني داستان‌هايي شدم كه اصلا وجود نداشت

اعتماد| «پرواز هماي» سرانجام بعد از مدت‌ها توانست مجوز نخستين آلبوم رسمي خود را در ايران دريافت كند؛ اثري كه «در شب گيسوان» تو نام دارد. او چند ماه قبل نيز قرار بود كنسرتي برگزار كند كه نزديك به سه ساعت، 16 هزار بليت فروخت و البته چند ساعت مانده به اجرا لغو شد. «هماي» را كه بسياري به خاطر جنجالي‌ترين انتخابات چند دهه اخير مي‌شناسند، حالا به شكل قاطع مي‌گويد كه خواننده‌اي سياسي نيست و نخستين ديدارش با اهالي رسانه بيشتر شبيه توبه‌نامه بود: «من قبول دارم كه در برخي كارهايم شيطنت‌هايي داشتم اما فضا به گونه‌اي بود كه من بيشتر در معرض ديد بودم و چون اين فضا به وجود آمده بود، با استنباط‌هاي غلطي مواجه شدم كه كار را براي من سخت كرد بنابراين لازم است از اين پس بيشتر احتياط كنم. متاسفانه من قرباني داستان‌هايي شدم كه اصلا وجود نداشت. به اعتقاد من، شايعات طوري رخنه كرد كه گويي من در ايران نيستم. صراحتا اعلام مي‌كنم كه با سياست‌ها و تغيير رويكرد سياسي دولت‌ها تغيير موضع نمي‌دهم. من بر اين باورم به غير از يك يا چند كاري كه در گذشته خواندم و بر اين باورم كه نبايد آنها را مي‌خواندم، اما در ساير زمينه‌ها آثاري را خوانده‌ام كه داراي اصالت است. پرواز هماي با يك قلب روستايي و با يك صداي روستايي با رنج خود به اينجا رسيده است. من با سياست كار نمي‌كنم كه حواسم جمع باشد چه مي‌خوانم و چه نمي‌خوانم. پس اگر قرار بود با سياست وارد كار مي‌شدم، كارم به اينجا نمي‌رسيد و اين همه هم اصرار نمي‌كردم كه بخواهم روي صحنه برنامه اجرا كنم.»

او تمام تلاش خود را كرد تا اتهام‌هايي كه در اين مدت به او وارد كرده‌اند، مرتفع كند. براي همين مي‌گويد: «اگر كارهاي من را شنيده باشيد، شايد بتوان گفت ۲۰ درصد از آنها داراي فضاي حساسي بوده است. ضمن اينكه من بر اين باورم در جامعه‌اي كه بوي سياست مي‌دهد، ممكن است از هر شعري برداشت سياسي شود كه كارهاي من نيز از اين قاعده مستثني نبودند. البته من بايد به اين نكته هم اشاره كنم كارهاي عاشقانه زيادي را خوانده‌ام كه نمي‌دانم چرا بسياري از مخاطبان روي كارهايي تاكيد مي‌كنند كه كمتر از آثار عاشقانه‌ام است. ذكر اين نكته هم در اينجا ضروري است كه نگاه من به «مي و مستي» در آثارم پيرو سبك ادبي بزرگان است و به هيچ عنوان نشانه ديگري ندارد. من پيرو سبك خيام، فردوسي، سعدي و حافظ هستم. من در اين مملكت زندگي مي‌كنم و مي‌دانم كه چه چيزهايي را نبايد بخوانم و بسيار تعجب مي‌كنم كه اين روزها حرف‌هايي مي‌زنند و به من مي‌گويند حالا كه مي‌خواهي در ايران بماني، فضاي كارت را عوض كردي؟ در حالي كه اصلا اين‌طور نيست، من در فضايي كار مي‌كنم كه با تمام وجود به آن ايمان دارم.» شايد به همين خاطر است كه جلسه مطبوعاتي او تا حد زيادي به عنوان فضايي براي پاك‌ كردن خودش از اتهام‌هايش شد: «اينكه مي‌بينيد آثار و كارهاي من در اجراهاي خارجي خيلي زود به دست مخاطبان ايراني رسيده، دست من نيست چرا كه اين كار غيرمجاز برخي كمپاني‌هايي است كه سي‌دي‌ها را پخش كردند و در اختيار علاقه‌مندان گذاشتند. البته خودم هم مي‌دانم در اين فضا شيطنت‌هايي را انجام دادم، اما بايد اعتراف كنم يك خواننده وقتي كه به اروپا و امريكا مي‌رود، نمي‌تواند آن موسيقي را كه در اينجا اجرا مي‌كند، در آن سوي مرزها نيز همان را به همان شكل اجرا كند. متاسفانه فضا در آنجا به گونه‌اي است كه بايد پياز داغ ماجرا را زياد مي‌كرديم. من در نوع خوانشم همواره تلاش كردم تا از آوازه‌هاي ساده استفاده كنم و باوري هم روي استفاده‌اي از تحريرها ندارم و همين موضوع در اجراهاي خارج از كشور باعث شد كه تا حد زيادي توجه مخاطبان جلب شود. من اعتقاد دارم يك اثر موسيقايي بايد روي مردم اثر بگذارد و لازمه‌اش هم اين است كه طوري طراحي شود كه در آن ايده و طراحي جديدي وجود داشته باشد. از سوي ديگر من در مورد بسياري از افرادي كه من را به ماجراهاي سياسي ربط مي‌دهند بايد بگويم كه خيلي از خواننده‌هايي كه من آنها را مي‌شناسم، در همين ايران خودمان كارهاي تندتري را اجرا كردند كه هيچ حساسيتي هم روي آنها نيست و من نمي‌دانم چرا تا اين حد طي اين مدت در حاشيه قرار گرفته‌ام.»

«پرواز هماي» در جلسه اخير خود درباره لغو كنسرتي كه قرار بود در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار شود، هم توضيح داد: «كنسرت قبلي به جهت سوء‌تفاهم‌هايي كه به وجود آمد به دستور مقامات قضايي لغو شد و ما نيز به اين دستور احترام گذاشتيم. البته در همين اثنا تصميم گرفتيم كه آلبوم «در شب گيسوان تو» را منتشر كنيم تا اگر خدا بخواهد هم فضا آرام‌تر شود و هم آن نگاه منفي كه بعد از هشت سال پيرامون من رخ داده، كمتر شود. حال طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام گرفته اگر برنامه‌ها به همان ترتيبي كه پيش‌بيني كرديم جلو برود، در هفته دوم مهرماه تازه‌ترين كنسرت خود را بعد از اخذ مجوزهاي لازم برگزار مي‌كنم و اميدوارم اين برنامه بتواند شروع خوبي براي فعاليت‌هايم باشد.»

آن طور كه «پرواز هماي» مي‌گويد: مراحل مربوط به توليد و ضبط اين آلبوم در ايران انجام گرفته، البته چند قطعه موسيقايي نيز از قديم وجود داشته كه بعد از ماجراي لغو كنسرت‌ آنها را بازخواني كرده و در آلبوم جديد قرار داده است. در اين آلبوم پنج قطعه شعر از كارهاي خود او به همراه قطعه‌اي از اخوان ثالث، يك قطعه از فاضل‌نظري و يك قطعه از اشعار هوشنگ ابتهاج براي علاقه‌مندان عرضه شده ضمن اينكه آهنگسازي و تنظيم تمامي آثار بر عهده خودش است. او همچنين به اين مساله اشاره دارد كه معاونت هنري وزارت ارشاد و زيرمجموعه اين نهاد تمام تلاش خود را انجام دادند كه او روي صحنه برگردد؛ اما جامعه موسيقي از كارشناسان هنري وزارت ارشاد تا برخي از بزرگان او را دوست ندارند و هر كاري كه توانسته‌اند انجام داده‌اند تا او اجرايي در ايران نداشته باشد: «اصلا نمي‌دانم چرا جامعه موسيقايي علاقه‌اي ندارد كه پرواز هماي در ايران كنسرتي را برگزار كند. به نظرم برخي آدم‌هايي كه پيرامون لغو كنسرت من اظهارنظر كردند، افرادي بودند كه بيشتر به فكر خودنمايي خودشان بودند و همين صحبت‌ها و ايجاد حاشيه‌ها بود كه حساسيت كار را بالا برد و به من آسيب وارد كرد. من به دستور مقامات قضايي با تمام وجود احترام گذاشتم ولي كارشناسي‌هاي بي‌خود و برخي زبان‌درازي‌ها قضيه را تحريك كرد و موجب شد تا روي من حساسيت‌هاي بيشتري اعمال شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون