• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

بررسي آثار يكي از بزرگ‌ترين داستان‌نويسان معاصر ايران

«از رمان» براي گلشيري

بسياري از اهل فن، گلشيري را از تاثيرگذارترين نويسندگان معاصر ايران مي‌دانند. غم غربت از اصلي‌ترين مشخصه‌هاي داستان‌هاي گلشيري است كه بارها درباره آن سخن به ميان آمده است. واقع‌گرايي انتقادي از ديگر مشخصه‌هاي داستان‌هاي هوشنگ گلشيري به حساب مي‌آيد. علاوه بر اينها گلشيري از نخستين گام‌هايي كه در عرصه ادبيات داستاني برداشت توجه به فرم را در صدر كارهايش قرار داد. گلشيري به عنوان يكي از نمايندگان ادبيات متعهد، در بسياري از كارهايش جريان روشنفكري در ايران را مورد بررسي قرار داد و از طريق رويكرد انتقادي خويش اين جريان را به چالش كشيد. با اين وجود و از سوي ديگر با در نظر گرفتن اقبالي كه علاقه‌مندان به داستان‌هاي فارسي نسبت به برخي كتاب‌هاي او داشته‌اند برخي معتقدند گلشيري هنوز هم ناشناخته مانده‌ است.

مجتبا هوشيار محبوب، نويسنده رمان «آقاي مازني و دلتنگي‌هاي پدرش» با كتابي كه در زمينه بررسي و تحليل كارهاي گلشيري به رشته تحرير درآورده در بيست‌وهشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران شركت كرده است. «از رمان: جستارهايي پيرامون آثار هوشنگ گلشيري» عنوان كتابي است كه در انتشارات روزگار در 160 صفحه و با قيمت 10 هزار تومان منتشر شده است. در اين كتاب هفت رمان هوشنگ گلشيري-نويسنده برجسته معاصر- و چند داستان كوتاه مطرح او مورد بررسي قرارگرفته است. همچنين در بخش «متن پاره‌ها»ي اين كتاب، گزيده نظريات نويسندگاني همچون شهريار مندني‌پور، حسين سناپور، صالح حسيني، رضا براهني، عنايت سميعي، منوچهر آتشي، هايده دراگاهي و قهرمان شيري منتشر شده است. بخش پاياني اين كتاب به فصل اول كتاب «در ولايت هوا: تفنني در طنز» اثر هوشنگ گلشيري اختصاص دارد.

در بخشي از مقدمه اين كتاب مي‌خوانيم: «گلشيري در چند دهه اخير موقعيت مطلوب و معتبري نزد داستان‌نويسان و منتقدان داشته، به گونه‌اي كه همچنان سبك و نگرش او مورد تقليد بسياري از نويسندگان دو دهه اخير بوده است، كه براي نمونه مي‌توان به نويسنده «اسفار كاتبان»، ابوتراب خسروي، اشاره كرد. با اينكه نحوه بررسي آثار گلشيري تاكنون در قالب نقدهايي عمدتا با سويه‌هايي ايجابي صورت گرفته، در مجموعه جستارهاي اين كتاب نگاه مولف نگاهي خنثي بوده است، زيرا تحليل موشكافانه و متن محور يك اثر چنين رويكردي را - حتي تا حدودي سلبي- مشخصه نقد خود مي‌سازد. در اين كتاب سعي بر آن بوده است كه بخشي از آثار مهم نويسنده - خصوصا رمان‌ها - به دور از معيارها و مناسبات جاري در كتاب‌هاي نقد و رساله‌هاي تئوريك داستان‌نويسي موجود در بازار، مورد بررسي قرار بگيرد.»

مجتبا هوشيار محبوب، نويسنده اين كتاب، پيش‌تر رمان «آقاي مازني و دلتنگي‌هاي پدرش» را منتشر كرده بود و در كنار دو اثر داستاني ديگر در سال 1390 جزو سه اثر متفاوت و تحسين شده رمان متفاوت (جايزه واو) قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون