• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

خبر كوتاه

عراقچي: براي جنگ بايد مذاكره مي‌كرديم
براي رفع تحريم‌ها خير؟

سيد عباس عراقچي، معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت خارجه همچنان در حال پاسخگويي به سوال‌هاي بي‌پايان در خصوص برنامه جامع اقدام مشترك است. عراقچي در تازه‌ترين گفت‌وگوي خود با خانه ملت تاكيد مي‌كند كه اين موضوع كه شوراي امنيت در قطعنامه‌هاي اعمالي برنامه هسته‌اي ايران را به عنوان تهديدي عليه صلح و امنيت شناسايي كرده بود، واقعيتي غيرقابل انكار است. عراقچي با انتقاد از اينكه برخي دوستان فصل هفتم شوراي امنيت را معادل حمله نظامي قلمداد مي‌كنند، گفت: آيا براي جنگ بايد مذاكره مي‌كرديم و براي رفع تحريم‌ها نبايد مذاكره مي‌كرديم؟ فصل هفتم منشور سازمان ملل به موضوعاتي مي‌پردازد كه از نظر شوراي امنيت تهديد عليه صلح و امنيت شناخته مي‌شود و حمله نظامي ماده‌اي از فصل هفتم منشور شوراي امنيت است به طوري كه اگر شوراي امنيت قائل به اين شود موضوعي مانند برنامه هسته‌اي ايران براي صلح و امنيت بين‌الملل يك تهديد است اين كشور را ذيل فصل 7 برده و با آن برخورد مي‌كند. در فصل 7 مراتب و مدارجي ذكر شده است. در اين راستا ابتدا ماده 40 اعمال شده و در صورت عدم كفايت ماده 41 كه تحريم‌هاي اقتصادي است به كار گرفته مي‌شود و در صورت عدم كفايت اين ماده، بند 42 كه شامل تهديدهاي نظامي است، انجام مي‌شود. در تمام شش قطعنامه گذشته اين تهديد توسط شوراي امنيت مورد شناسايي قرار گرفته بود و در اين قطعنامه‌ها تا ماده 41 و حتي مقداري فراتر از 41 پيش آمده بود. وقتي شما توسط شوراي امنيت به عنوان يك تهديد شناخته مي‌شويد يعني امنيتي كردن كشور ايران و معرفي كردن ايران به عنوان تهديد به جهانيان كه تهديد امنيتي جدي براي كشور است. يكي از ويژگي‌هاي قطعنامه جديد 2231 كه در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت منحصربه فرد است اين نكته است كه اين قطعنامه نقشه راه را تا 10 سال ديگر در خود قطعنامه ترسيم كرده و نهايتا لغو قطعنامه در خود قطعنامه پيش‌بيني شده است، بنابراين بعد از 10 سال اين قطعنامه لغو مي‌شود و ما با شوراي امنيت ديگر سروكار نخواهيم داشت. معاون امور حقوقي و بين‌الملل وزارت خارجه در گفت‌وگو با خانه ملت با بيان اينكه نسبت به ايجاد فضاي تخريبي تيم مذاكره‌كننده قبلي واكنش نشان نمي‌دهيم، افزود: رويكرد تيم مذاكره‌كننده موجود به اين صورت بوده كه به روند طي شده 12 سال گذشته به عنوان يك حركت يكپارچه نگاه كرده است و به اعتقاد ما مديريت عالي نظام يك حركتي را به جلو آورده و هر دولت و تيم مذاكره‌كننده‌اي در مقطع خود وظيفه خود را به خوبي انجام داده است، البته در جزييات اين امكان وجود داشت كه تيم‌هاي قبلي هزينه برخي كارها را كمتر كرده و سرعت برخي كارها را افزايش دهند. مذاكرات همانند يك دوي امدادي بوده كه هر شخصي دويده و آن چوب را به ديگري واگذار كرده تا به شخص آخر رسيده است كه نتيجه نهايي حاصل شود، همه در كسب اين دستاورد شريك بوده‌اند و تحت مديريت عالي مقام معظم رهبري اين دستاورد و كار سنگين به سرانجام رسيده و حقوق مردم ايران احيا شده است. درايت و رهبري داهيانه ايشان هم به تيم مذاكره‌كننده جرات، جسارت و حمايت لازم را داده كه پيش روند و مذاكرات را به سرانجام برسانند و هم زياده‌خواهي‌هاي دشمنان را كنترل كرده و سبب شده به اين نقطه دست يابيم.

 

دستور معافيت از تحريم‌هاي ايران
۱۸ اكتبر صادر اما اجرايي نمي‌شود

امريكا، صدور معافيت‌هاي تحريمي براي اجراي «برجام» را از 18 اكتبر (26 مهرماه) كه در اين سند، «روز پذيرش» نامگذاري شده آغاز خواهد كرد. به گزارش فارس، مقام‌هاي دولت امريكا، با وجود اعلام اين خبر گفتند، اين معافيت‌ها تا قبل از تاييد توقف غني‌سازي ايران توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اجرا در نخواهند آمد. سه مقام ارشد دولت امريكا، به شرط عدم افشاي نام با بيان اينكه رسيدن به «روز اجرا» ممكن است چند ماه زمان ببرد (مرحله بعدي عمل به «برجام») مي‌گويند: «توپ، اكنون در زمين ايران است. »يك مقام ارشد وزارت خارجه امريكا به اقداماتي كه ايران بايد مطابق برجام انجام دهد اشاره كرده و گفته اين كشور بايد در سايت هسته‌اي نطنز تغييراتي ايجاد كرده و هزاران دستگاه سانتريفيوژ را از آن خارج كند. به گفته اين مقام امريكايي انجام اين اقدامات احتمالا به زمان نياز خواهد داشت اما پيش‌بيني اينكه براي رسيدن به مرحله كاهش تحريم‌ها، به چه مقدار زمان نياز است، دشوار است. يك مقام امريكايي ديگر در اين خصوص گفت: ايران، هنوز بايد تمام اين كارها را انجام دهد، اما آنها تا 18 اكتبر بايد همكاري با آژانس را براي اجراي اقدامات شفافيت‌ساز هم آغاز كنند. سه روز قبل‌تر از اين تاريخ، يعني در 15 اكتبر، ايران بايد تمامي فعاليت‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي هسته‌اي خود يا PMD را به آژانس گزارش كند. يك مقام ديگر امريكايي گفته كاهش تحريم‌ها عليه ايران، تحريم‌هاي مربوط به قوه مقننه در زمينه فروش نفت ايران، تحريم‌هاي مربوط به بخش حمل و نقل و بخش بانكي ايران را نيز شامل مي‌شود. او با وجود اين افزوده هيچ يك از معافيت‌هاي تحريمي، تا زمان انتشار گزارش آژانس اجرايي نخواهند شد.

 

اوباما گزينه جانشيني شرمن را معرفي كرد

كاخ سفيد گزينه جانشين «وندي شرمن» را معرفي كرد. باراك اوباما شامگاه جمعه، توماس شانون از ديپلمات‌هاي كاركشته وزارت امور خارجه اين كشور را به عنوان نامزد تصدي سمت معاون وزير خارجه امريكا در امور سياسي، به جاي «وندي شرمن» معرفي كرد. «وندي شرمن» كه سمت معاون وزير خارجه در امور سياسي را عهده‌دار بود در حقيقت سومين مقام عاليرتبه دستگاه ديپلماسي امريكاست. به گزارش آسوشيتدپرس، «شانون» از سال ۱۹۸۴ در وزارت خارجه امريكا خدمت كرده و در حال حاضر مشاور «جان كري»، وزير خارجه امريكا است. «شانون»، همچنين قبلا سفير امريكا در برزيل و دستيار وزير خارجه در امور كشورهاي نيمكره غربي بوده است؛ در دوره اول رياست‌جمهوري «جورج بوش» پسر هم در شوراي امنيت ملي امريكا كار كرده است. وندي شرمن كه رياست تيم مذاكره‌كننده امريكا با ايران در جريان مذاكرات هسته‌اي را بر عهده داشته است تا دوم اكتبر در پست خود فعاليت مي‌كند و پس از آن جاي خود را به شانون خواهد داد. وندي شرمن پيش از اين در ماه مه اعلام كرده بود قصد دارد پس از تابستان به فعاليت خود در بخش خصوصي بازگردد.

 

سفر وزير خارجه هلند به تهران پس از 14 سال

وزير امور خارجه هلند به تهران مي‌آيد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، برت كوئندرز روز يكشنبه براي ديداري دوروزه به تهران مي‌آيد. اين نخستين سفر ديپلمات عاليرتبه هلندي به ايران در 14 سال گذشته است. اين ديپلمات هلندي در جريان سفر خود به تهران در روز 29 شهريورماه طبق برنامه پيش‌بيني شده با تعدادي از مقامات عاليرتبه كشورمان از جمله محمدجواد ظريف، وزير خارجه و حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس‌جمهور، ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. احتمالا اين مقام عاليرتبه بعد از پايان ملاقات‌هاي رسمي‌اش در روز دوشنبه به اصفهان سفر كوتاهي خواهد داشت. پس از توافق وين تاكنون وزراي خارجه برخي كشورهاي اروپايي چون انگليس، فرانسه، ايتاليا، چك، اسپانيا، و... به تهران سفر كرده‌اند. حدود يك ماه پيش، وزير خارجه هلند ضمن حضور در پارلمان اين كشور و توضيح درباره مذاكرات هسته‌اي ايران به قانونگذاران اين كشور گفت كه اميدوار است به زودي براي ديدار با مقامات ايراني به تهران سفر كند. به گزارش منابع هلندي، همكاري‌هاي تجاري، حقوق بشر و نقش ايران در پايان دادن به بحران‌هاي منطقه‌اي در زمره محورهاي احتمالي رايزني‌هاي سياسي وزير خارجه هلند در جريان سفر به ايران خواهد بود. وزير امور خارجه هلند ابراز اميدواري كرده است كه در اين سفر بتواند گامي براي افزايش ارتباط‌هاي كشورش با ايران برداشته و فرصت بيشتري را براي گفت‌وگوهاي سازنده با تهران فراهم سازد. پس از توافق هسته‌اي وين در 14 جولاي وزراي امور خارجه كشورهاي فرانسه و انگليس و همچنين فدريكا موگريني، رييس كميته سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران سفر كرده‌اند.

 

كري: ايران و روسيه، اسد را براي مذاكره متقاعد كنند

وزير امور خارجه امريكا ضمن تاكيد بر لزوم از سرگيري تلاش‌ها براي حل بحران سوريه، تاكيد كرد: بشار اسد بايد بركنار شود اما لازم نيست فورا اين اتفاق بيفتد. به گزارش ايسنا، جان كري، وزير امور خارجه امريكا در پايان گفت‌وگوهايش با فيليپ هاموند، همتاي انگليسي خود در لندن تصريح كرد: ما در حال حاضر نياز فوري به ازسرگيري تلاش‌ها براي حل و فصل سياسي بحران سوريه داريم. وي درباره آينده بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه گفت: بشار اسد بايد بركنار شود اما لازم نيست اين اتفاق فورا بيفتد. كري گفت: روسيه و ايران مي‌توانند درخصوص مساله مشاركت اسد در مذاكرات براي حل و فصل مسالمت آميز بحران همكاري كنند. جان كري از روسيه و ايران خواست تا با استفاده از نفوذشان بشار اسد را براي مذاكره متقاعد كنند. كري اظهار كرد: ما بايد وارد مذاكره شويم. اين چيزي است كه ما به دنبالش هستيم و اميدواريم روسيه و ايران و هر كشور با نفوذ ديگري به برگزاري چنين مذاكره‌اي كمك كنند زيرا عدم مذاكره چيزي است كه جلوي پايان اين بحران را گرفته است. وزير خارجه امريكا ادامه داد: ما آماده مذاكره هستيم. آيا بشار اسد آماده مذاكره است؟ آيا واقعا مي‌خواهد مذاكره كند؟ آيا روسيه آماده است كه بشار اسد را به پاي ميز مذاكره بياورد؟ كري درباره كناره‌گيري بشار اسد از قدرت نيز گفت: لازم نيست اين اتفاق در همان روز اول يا ماه اول بيفتد. فرآيندي وجود دارد كه به موجب آن همه طرف‌ها بايد به اجماع و تفاهم درباره اينكه چنين اتفاقي در بهترين حالت چگونه رخ دهد، برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون