• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

مسوولان آب منطقه‌اي با سكوت منابع طبيعي استان همچنان تخلف مي‌كنند

ادامه عمليات غيرقانوني انتقال آب در دل جنگل ابر

الهه موسوي/ با اينكه معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور اعلام كرد كه طرح انتقال آب شيرين زرين گل به شاهرود از بالادست جنگل‌هاي ابر، از اساس غيركارشناسي و غيرقانوني است و سبب نابودي بزرگ‌ترين ذخيره‌گاه‌هاي سرخداري ايران مي‌شود، عمليات خاكبرداري و لوله‌گذاري و تخريب جنگل ابر توسط شركت آب منطقه‌اي سمنان به‌طور مخفيانه در دل جنگل ابر همچنان ادامه دارد و آب بالادست زرين گل سال‌هاست به‌طور غيرقانوني به شاهرود منتقل مي‌شود. اين در حالي است كه براساس نقشه‌هاي تهيه شده توسط مراكز مسوول، وضعيت آب در شاهرود نرمال بوده اما گلستان از خشكسالي بسيار شديد رنج مي‌برد. در همين حال شهروندان شرق گلستان به اين انتقال به‌شدت معترض بوده و تجمعي را در روز پنجشنبه گذشته مقابل استانداري گلستان ترتيب داده‌اند؛ تجمعي كه از ورود خبرنگاران در آن جلوگيري شد. با اين همه اما مسوولان سازمان جنگل‌ها از اجراي اين عمليات در منطقه تحت مديريت خود اظهار بي‌اطلاعي كرده‌اند.

نابودي ذخيره‌گاه‌هاي جهاني سرخدار

دبير«ستاد مردمي بازگشت چشمه‌هاي زرين گل» در اين باره به «اعتماد» گفت: «از آنجايي كه يك چشمه شور در منطقه وجود دارد برداشت و انتقال آب شيرين چشمه‌هاي زرين گل به شاهرود باعث افزايش شوري رودخانه زرين گل شده و جنگل ابر و ذخيره‌گاه‌هاي سرخداري «پونه آرام» و «افراتخته» را در منطقه به خطر انداخته است.»

عيسي اسفندياري گفت: «متاسفانه به علت بردن چشمه‌هاي آب شيرين بالادست، EC آب رودخانه زرين گل بسيار فراتر از حد استاندارد مصارف شرب دام و همچنين كشاورزي شده و امكان استفاده از اين منابع براي كشاورزي و دامداري از بين رفته است. به گونه‌اي كه زندگي و معيشت كشاورزان و دامداران منطقه، با مشكل جدي مواجه شده و علاوه بر آن، طبيعت و جنگل‌هاي باستاني ابر نيز مورد آسيب جدي قرار گرفته‌اند. هم‌اكنون بخش عظيمي از اراضي كشاورزي به كلي خشكيده و اگر براي حل اين معضل فكري نشود بحران‌زا خواهد شد.»

دبير «ستاد مردمي بازگشت چشمه‌هاي زرين گل» در ادامه گفت: «برابر مستندات و نقشه‌هاي انتشار يافته توسط وزارت نيرو و سازمان هواشناسي كشور، استان سمنان نه‌تنها به هيچ‌وجه مشكل آب شرب ندارد بلكه در بهترين شرايط كنوني كشور قرار دارد و در مقابل، گلستان جزو چهار استان مرده اول كشور به لحاظ منابع آبي محسوب مي‌شود. در حالي‌كه سال‌هاست به ما گفته‌اند شاهرود مشكل آب شرب دارد و جالب است كه در بازديد دوستان ما از اين شهر مشاهده شد كه آب برده شده از گلستان براي گسترش كشاورزي در مناطق پشت بسطام كه اصلا مناسب كشت نبوده و تاكنون نيز زراعت در آنها صورت نگرفته مصرف شده است. بعد كشاورز گلستاني كه سال‌هاست شغلش اين بوده بايد مزرعه‌اش خشك و زندگي‌اش فلج شود! حال سوال ما از مسوولان محترم اين است كه چرا با توجه به حياتي بودن اين آب براي بزرگ‌ترين ذخيره‌گاه سرخدار جهان و حفظ حيات وحش و رودخانه زرين‌گل و نيز معيشت كشاورزان زحمتكش، جلوي دست اندازي و اجراي اين طرح غيركارشناسي گرفته نمي‌شود؟!»

اسفندياري هشدار داد: «امروز تمامي زراعت‌ها در كنار رودخانه زرين گل در حال نابودي است و ما شاهد اعتراض كمرنگ و بي‌اثر مسوولان‌مان هستيم. آقايان در جنگل ابر با بولدوزر به جان جنگل هيركاني افتاده‌اند و در حال زدن چاه‌هايي هستند كه به صورت قنات به هم متصل و تمامي چشمه‌هاي فرعي و سفره‌هاي زيرزميني ما را به داخل خط انتقال آب هدايت كرده‌اند و هيچ‌كس هيچ كار موثري انجام نمي‌دهد. آيا با اين همه تاكيدهاي مقام معظم رهبري درباره حفظ جنگل و آب و خاك بايد اين‌گونه عمل كرد؟»

گلستان، استان بحران آبي

براساس نقشه‌هاي پهنه‌بندي خشكسالي هواشناسي در سطح دو استان گلستان و سمنان كه توسط مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران در مردادماه 1394 به چاپ رسيده است استان گلستان در سه نقطه علي‌آباد كتول و آق قلا و بندرتركمن شرايط خشكسالي بسيار شديد، شديد و در برخي نقاط نيز متوسط آبي به سر مي‌برد. اين در حالي است كه حتي يك نقطه از سراسر استان سمنان در شرايط خشكسالي بسيار شديد و شديد نبوده و اغلب نقاط نرمال و در يك نقطه كوچك از بسطام، خشكسالي خفيف گزارش شده است. اين درست همان نقطه‌اي است كه آب گلستان تشنه به آنجا مي‌رود.

از سوي ديگر نقشه طبقه‌بندي استان‌هاي كشور بر اساس شاخص پايش منابع آب طي مهر لغايت فروردين در سال آبي 94– 93 كه توسط «دفتر مطالعات پايه منابع آب» تهيه و منتشر شده است و چهار وضعيت «كمبود آبي»، «تنش شديد آبي»، «تنش آبي» و «قابل تحمل» را تعيين كرده است، گلستان را دچار كمبود آبي يعني وخيم‌ترين وضعيت و همتراز با استان‌هاي بوشهر، فارس، هرمزگان و سمنان را در وضعيت «قابل تحمل» و «نرمال» يعني بهترين وضع مشخص كرده است.

با اين همه اما بايد پرسيد چرا و چگونه شركت‌هاي آب منطقه‌اي به‌سادگي و تنها با اصرار و لابي يك نماينده مجلس، بدون توجه به نقشه‌هاي پهنه‌بندي خشكسالي هواشناسي و مراكز تحقيقاتي وزارت نيرو، طرحي را كه نه مجوز سازمان جنگل‌ها و منابع طبيعي را داشته و نه تاييد سازمان حفاظت محيط زيست را و نيز مشاوران خودشان ردكرده و غيرعلمي و پرآسيب شمرده‌اند، به اجرا درآورده‌اند.

سازمان جنگل‌ها: بررسي مي‌كنيم!

تمام موارد برشمرده اما اين نكته را كتمان نمي‌كنند كه متولي منطقه فوق سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري كشور بوده و طي مدت هشت سال، دست كم يكي از ماموران اين سازمان در منطقه ابر، راجع به اين انتقال غيرقانوني، حتي كلمه‌اي گزارش به مافوقان خود در استان نداده است و اگر گزارشي دراين‌باره داده شده چرا تاكنون با آن برخوردي نشده است. در همين حال به نظر مي‌رسد هنوز هم اين مسوولان محترم تسلط كافي بر اين مناطق نداشته و اخبار و اطلاعات به درستي به آنان منتقل نمي‌شود. به گونه‌اي كه بعد از گذشت تنها دو هفته پس از دستور توقف عمليات از سوي معاون سازمان جنگل‌هاي كشور، عمليات خاكبرداري و لوله‌گذاري در جنگل ابر همچنان ادامه داشته و البته مديران از آن اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند. بهزاد انگورج، معاون سازمان جنگل‌ها در پاسخ به روزنامه اعتماد درباره ادامه اين عمليات متوقف شده، گفت: «براساس گزارش‌هاي ما، عمليات در اين منطقه متوقف است.» او پس از مشاهده مستندات و تصاوير ارسال شده از سوي خبرنگار «اعتماد» در پاسخ به اين پرسش كه با متخلفان چه برخوردي صورت خواهد گرفت، تاكيد كرد: «به فوريت ظرف هفته جاري بررسي مي‌كنيم كه آيا واقعا پس از دستور توقف عمليات، لوله‌گذاري همچنان ادامه يافته است يا نه و نتيجه را در هفته آينده اعلام خواهيم كرد.»

با انتقال آب در حوضه‌هاي آبريز مخالفيم!

مديركل حفاظت محيط زيست گلستان با تاكيد بر اينكه هرگونه انتقال آب از حوضه آبريز به هر حوضه‌اي ديگر از نظر علمي اشتباه بوده و مي‌تواند باعث بروز بحران‌هاي اكولوژيكي جدي بشود به «اعتماد» گفت: «مجوزهاي وزارت نيرو و سازمان جنگل‌ها براي انتقال آب حوضه زرين گل به هيچ عنوان وجاهت علمي و اكولوژيكي ندارد.» اسماعيل مهاجر هشدار داد: «اين مجوزها بايد هرچه سريع‌تر لغو شده و چشمه‌هاي آب زرين گل روال طبيعي خود را بپيمايد تا اكوسيستم‌هاي جنگلي پايين دست به زندگي طبيعي ادامه داده و حفاظت شوند.» مهاجر تاكيد كرد كه به محض انتقال مديريت منطقه ابر به عنوان منطقه حفاظت شده، بدون درنگ و قاطعانه با متخلفان برخورد خواهد شد.

استمداد از مسوولان استان و تجمع مقابل استانداري

پنجشنبه گذشته جمع بزرگي از مردم شرق استان و علي‌آباد كتول و روستاهاي اطراف، در مقابل ساختمان مركزي استانداري گلستان تجمع استمدادجويانه‌اي تشكيل دادند و با در دست گرفتن پارچه‌نويس‌هايي از مسوولان درخواست كردند تا ماجرا را براي آنها پيگيري و با متخلفان انتقال غيرقانوني آب، مقابله كنند. مسوولان استانداري گلستان قول دادند طي يك هفته مشكل را حل كنند و مردم نيز قبول كردند كه براي حل اين معضل يك هفته صبر كنند تا تكليف زندگي، كشاورزي و دامداري‌شان روشن شود. آنها با امضاي يك تومار 10 متري درخواست كردند كه طرح غيرقانوني انتقال آب به شاهرود براي هميشه ملغي شود و تاكيد كردند كه اگر مسوولان كاري نكنند خود دست به كار خواهند شد. همچنين از ورود خبرنگاران و عكاسان خبري به اين جلسه كه در ساختمان استانداري برگزار شد، ممانعت به عمل آمد كه جاي شگفتي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون