• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

مترو تهران كي تكميل خواهد شد؟

اعتماد| مديرعامل شركت مترو ديروز در جمع خبرنگاران، از تكميل متروي تهران تا پايان سال 95 خبر داد. به گفته وي، تا پايان سال 95، دو خط 6 و 7 مترو نيز تكميل شده و به بهره‌برداري خواهند رسيد و بدين‌ترتيب پرونده مترو تهران بسته خواهد شد؛ پرونده‌اي كه تاريخچه طراحي آن به سال 1350 مي‌رسد. با اين وجود نقطه آغاز عمليات اجرايي مترو را بايد سال 1377 دانست. بدين‌ترتيب بنا بر ادعاي مديرعامل مترو، سال آينده بعد از 18 سال پرونده مترو تهران بسته خواهد شد. با اين وجود، هنوز سوالاتي در مورد اين پرونده وجود دارد كه بي‌پاسخ مانده يا حداقل افكار عمومي از آن بي‌اطلاع است. به گفته هاشمي تشكري، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري چند روز قبل در مقاله‌اي اعلام كرده بود كه در صورت تكميل خط 3، طول مترو تهران به 170 كيلومتر خواهد رسيد. از سويي به گفته ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر، طول مترو مصوب در برنامه اول شهرداري حدود 150 كيلومتر بوده و در دوره اين شورا نيز 180 كيلومتر به آن اضافه شده است. به بياني كل خطوط متروي تهران حدود 330 تا 340 كيلومتراست. همچنين به گفته وي، مجموع طول خطوط 6 و 7 مترو حدود 65 كيلومتر است. بدين‌ترتيب حتي در صورت تكميل خط 6 و 7 مترو باز هم مترو تهران بيش از 100 كيلومتر از طرح تصويب شده آن كمتر خواهد بود (365-170-65 =130 كيلومتر) . به بياني الان تهران بايد 130 كيلومتر مترو داشته باشد كه اين رقم با رقم 170 كيلومتر اعلامي معاونت حمل و نقل و ترافيك تفاوت دارد اما هرچه كه هست به نظر نمي‌رسد متروي تهران با تكميل خطوط 7 و 6، تكميل شود. قناعتي دراين زمينه مي‌گويد: تكميل خطوط 6و 7 مترو منوط به تامين اعتبارات لازم است كه آن هم با توجه به وضعيت كنوني و ركود ساخت وساز بعيد است كه شهرداري بتواند شش هزار ميليارد تومان لازم براي تكميل اين خطوط تامين كند.

وي با ذكر اينكه خط 6، بين 30تا 35 و خط 7 بين 40 تا 50 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است، گفت: امسال براي مترو رقمي معادل هزار و 700 ميليارد تومان در بودجه شهرداري در نظر گرفته شده است. اين در حالي است كه هنوز اين بودجه محقق نشده و بعيد هم هست كه محقق شود.

به گفته وي براي سال آينده نيز حدود همين مقدار بودجه براي تكميل خطوط 7 و 6 بودجه نياز است و اگر اين بودجه تامين نشود عملا تكميل اين خطوط متوقف خواهد شد.

وي با بيان اينكه هر كيلومتر مترو در تهران بين 100 تا 110 ميليارد و هر ايستگاه 400 ميليارد تومان بودجه نياز دارد، گفت: اميدواريم كه وعده مهندس درويش محقق و پرونده تهران بسته شود.

با اين وجود در طرح اوليه مترو تهران، 9 خط طراحي شده است. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد خطوط 8 و 9 مترو تهران عملا از چرخه احداث خارج شده است. همان‌گونه كه قناعتي هم به آن اذعان دارد: هنوز طرحي براي احداث خطوط 8 و 9 مترو به شورا نيامده است.

محمد حقاني، ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز با اشاره به طرح‌هاي مصوب مترو مي‌گويد: طرح اوليه مترو حدود 470 كيلومتر بود. بعدها اين طرح اصلاح شد و حدود 100 كيلومتر طول مترو كم شد اما از طرفي قرار است در طرح توسعه مترو طول مترو تهران به 750 كيلومتر برسد.

اين ارقام و آمار متناقض همگي حكايت از آن دارد كه قرار نيست به اين زودي‌ها پرونده مترو تهران بسته شود. مگر اينكه شهرداري بخواهد پايان سال 95 را نقطه خاتمه مترو تهران اعلام كند، حتي شايد به قيمت ناتمام ماندن طرح‌هاي از پيش طراحي شده.

اما ديروز درويش آمار و ارقام ديگري را هم ادامه داد. وي در جمع خبرنگار گفت: خط 3 مترو 37 كيلومتر است كه از ايستگاه آزادگان كه در اول جاده ساوه بوده است آغاز و پس از گذشتن از نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، قلعه‌مرغي، ‌راه‌آهن، مولوي، منيريه، اميراكرم، چهارراه وليعصر، ميدان وليعصر، فاطمي، در ايستگاه شهيد قدوسي تغيير جهت داده و نهايتا در ايستگاه ميدان قائم قطار توقف خواهد كرد.

وي با بيان اينكه ساخت خط 3 متروي تهران مصداق بارز مديريت جهادي و اقتصاد مقاومتي بود، افزود: 8000 ميليارد تومان بودجه در برآوردهاي اوليه براي ساخت مترو پيش بيني شد، اما ما با 6000 ميليارد تومان اين مترو را ساختيم و اين در حالي است كه اكثر اعتبارات با منابع شهرداري تهران تامين شد.

درويش با بيان اينكه براي نخستين‌بار است كه 18 كيلومتر مترو همزمان افتتاح مي‌شود، گفت: با بهره‌برداري از بخش شمالي مترو يك ميليون سفر به مترو اضافه مي‌شود و تا پايان سال تعداد مسافراني كه با مترو جابه‌جا مي‌شوند از مرز چهار ميليون نفر عبور مي‌كند.

وي همچنين از افتتاح متروي مهرآباد در آينده‌اي نزديك خبر داد و تصريح كرد: تا پايان سال 95 خط 6 و 7 مترو نيز ساخته و به بهره‌برداري مي‌رسد و تقريبا پرونده متروي تهران بسته مي‌شود و 9 ميليون مسافر با مترو جابه‌جا خواهند شد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه مابقي ايستگاه‌هاي خط سه چه زماني افتتاح خواهد شد، گفت: هر ماه يك ايستگاه افتتاح خواهد شد و بخش شمالي خط 3 هديه قاليباف به مردم تهران در آستانه مهرماه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون