• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3356 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۹ مهر

خبر كوتاه

صدور حكم اعدام براي متهمان بمبگذاري هند

دادگاهي در هند پنج نفر از متهمان بمبگذاري‌هاي 10 سال پيش در خطوط راه‌آهن بمبئي را به اعدام و هفت متهم ديگر را به حبس ابد محكوم كرد. در بمبگذاري‌هاي جولاي ۲۰۰۶ ميلادي در خطوط راه آهن و قطارهاي بمبئي و حومه آن كه روزانه حدود هفت ميليون نفر را جابه‌جا مي‌كنند، ۱۸۰ نفر جان باختند و صدها نفر زخمي شدند. پليس هند بمبگذاران را مسلمانان محروم و ناراضي هند مي‌خواند كه تحث تاثير افراط‌گرايان به لشكر طيبه، حزب پيكارجوي مستقر در پاكستان، دست به اين حملات زده بوده‌اند. دادگاه‌هاي هند به ندرت حكم اعدام صادر مي‌كنند و صدور چنين حكمي از سوي دادگاهي در بمبئي پس از گذشت حدود ۱۰ سال از وقوع جرم روي مي‌دهد.

 

جايزه براي اطلاعات

وزارت امور خارجه امريكا قول داد در ازاي واگذاري اطلاعات درباره معاملات نفتي داعش و فروش آثار باستاني از سوي اين گروه تروريستي پنج ميليون دلار جايزه بپردازد. امريكا اميدوار است به اين شكل افراد داراي اطلاعات لازم را به واگذاري آنها به مقامات اين كشور برانگيزد. وزارت امور خارجه امريكا اطلاعات درباره افراد يا موسسات شركت كننده در استخراج، پالايش و قاچاق نفت توليدي در معادن تحت كنترل تروريست‌ها و فروش آثار باستاني از سوي داعش و همچنين راه‌هاي رساندن اين كالاها به خريداران را از جمله اطلاعات باارزش مي‌داند.

 

پسر پادشاه بحرين در مارب

منابع يمني اعلام كردند كه ناصر بن حمد آل خليفه و خالد بن حمد آل خليفه، دو پسر پادشاه بحرين براي مشاركت در عمليات حمله به مارب وارد اين استان در شرق يمن شده‌اند. خالد بن حمد آل خليفه رهبري گروه وابسته به گارد پادشاهي اين كشور در نيروي دفاعي بحرين در يمن را برعهده دارد. از سوي ديگر، منابع از پيشروي گسترده ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن در استان جيزان عربستان و كنترل تعداد زيادي از پايگاه‌هاي نظامي سعودي در اطراف شهر خوبه خبر مي‌دهند. همچنين آنها پايگاه نظامي سعودي را در عسير عربستان هدف قرار دادند.

 

مرگ برادر پادشاه عربستان

دفتر پادشاهي عربستان روز گذشته از مرگ نواف بن عبدالعزيز، برادر بزرگ‌تر و مشاور ويژه پادشاه اين كشور خبر داد. نواف بن عبدالعزيز پيش از آنكه در آگوست 2001 به جاي تركي فيصل بن عبدالعزيز به عنوان رييس سازمان اطلاعات عربستان تعيين شود چند ماه پست وزير دارايي اين كشور را برعهده داشته است. وي كه بيست و دومين پسر عبدالعزيز، بنيانگذار پادشاهي سعودي است در سال 2005 به دليل بيماري از رياست سازمان اطلاعات كناره‌گيري كرد.

 

نشست وزراي خارجه گروه بريكس

براساس اعلام وزارت خارجه روسيه، وزراي خارجه كشورهاي عضو بريكس در حاشيه نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل با يكديگر ديدار كرده و درباره افزايش همكاري‌ها و مسائل مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند. در اين بيانيه آمده است طرفين نسبت به اجراي برنامه عملي «يوفا» كه سال جاري در نشست سران بريكس در ژوئيه به توافق رسيد، ابراز خرسندي كردند. آنها بر اهميت تقويت همكاري‌هاي نمايندگان اين اتحاديه در چارچوب‌هاي بين‌المللي تاكيد كردند.

 

ابراز نگراني كاخ سفيد از شرايط بيت‌المقدس

پليس اسراييل روز گذشته در حالي كه هزاران يهودي بخشي از مراسم دعاي عيد خود را در بيت المقدس به جاي مي‌آوردند چهار فلسطيني را بازداشت كرد. پيرامون و محوطه مسجد الاقصي در چند روز اخير پر تنش بوده است. پليس اسراييل روز دوشنبه با گروهي از جوانان فلسطيني كه در اين مسجد پناه گرفته بودند درگير شده بود. اين خبر كه تل آويو درصدد تشديد كنترل بر مسجد الاقصي است به تنش‌ها افزوده است. دولت اسراييل تنها به مردان مسلمان بالاي 50 سال اجازه ورود به محوطه مسجدالاقصي را مي‌دهد. كاخ سفيد اما با ابراز نگراني عميق نسبت به تنش‌هاي اخير در مسجد الاقصي و بيت المقدس، اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها را به خويشتنداري دعوت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون