• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3359 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر

نهاد‌هاي مدني معلمان نقش چنداني ندارند

سازمان معلمان ايران با صدور بيانيه‌اي به مناسبت روز جهاني معلم از كمرنگ بودن نقش معلمان و نهادهاي معلمي ابراز نگراني كرده و آورده است: با وجود آنكه نظام آموزش و پرورش بر سه پايه «معلم»، «دانش‌آموز» و «محتواي آموزشي» بنا شده است اما بايد به اين واقعيت تلخ اعتراف كرد كه با وجود ادعاي مسوولان مبني بر پررنگ بودن نقش معلمان در فرآيند تصميم‌گيري‌ها و تصميم‌سازي‌ها، متاسفانه معلمان و نهادهاي مدني معلمان نقش چنداني در اين پروسه نداشته و ندارند.

حال كه بايد كشور ما براساس سند چشم‌انداز در رتبه نخست منطقه قرار گيرد، ضرورت دارد كه آموزش و پرورش نيز بر اساس سند تحول بنيادين شاهد تغييرات گسترده و عميق در رويكردها و كاركردها براي تحقق اين منظور باشد.

اين تشكل صنفي بيانيه خود را اين گونه آغاز مي‌كند: «روز جهاني معلم» متعلق به من، شما و تمام معلمان اين كره خاكي است. بياييد ما نيز هماهنگ و همسو با معلمان جهان، عشق و علاقه و تعهد به حرفه معلمي را نمايان‌ سازيم و با شادي و اميد بر كلاس حاضر شويم و اين روز را جشن بگيريم.

در ادامه با انتقاد از كم‌توجهي به اين حرفه در كشورمان آمده است: پنجم اكتبر مصادف با سيزدهم مهر روز جهاني معلم كه در بيش از 100 كشور جهان گرامي داشته مي‌شود درحالي فرامي‌رسد كه همچنان الزامات معلمي نيازمند توجه و نقد بيشتر است.

سازمان معلمان به توصيه‌هاي نهاد بين‌المللي متولي روز جهاني معلم اشاره مي‌كند و مي‌آورد: يونسكو در گام جديد پس از سپري شدن دهه‌اي كه آموزش براي توسعه پايدار را توصيه كرده بود اكنون براي چشم‌اندازي 15ساله مي‌گويد: «بر اين باوريم كه بايد مفهوم يادگيري مستمر را در كليه فرآيندهاي زندگي اجتماعي و اقتصادي ادغام كرد و به سوي شكل‌گيري جامعه يادگيرنده گام برداشت به‌نحوي كه تمام سلول‌هاي اجتماعي به يكديگر ياد بدهند و ياد بگيرند.

در ادامه اين بيانيه همچنين آمده است: ضرورت دارد افراد در هر سطحي از آموزش براي انطباق با تغييرات علمي، فناوري و زيست‌‌محيطي هميشه آماده يادگرفتن و ياد دادن باشند و دولت‌ها مسووليت دارند فرصت‌هاي يادگيري را براي همه فراهم كنند.

در اين چشم‌انداز يادگيري و ياددهي مستمر و همگاني، موضوع معلم و توانمند‌سازي معلم و رسيدن به جامعه پايدار را به عنوان دو محور براي تاكيد و توجه در متن قرار مي‌دهد، تا توجه دست‌اندركاران تعليم و تربيت در جهان را به اين مهم جلب كند تا جامعه پايدار به عنوان ضرورت زندگي هزاره سوم تحقق يابد.

ما نيز براي رسيدن به جامعه پايدار نيازمند شهرونداني آگاه، متعهد و مسوول هستيم كه تربيت چنين شهرونداني نيازمند معلمان توانمند، باانگيزه، داراي قابليت‌هاي حرفه‌اي و برخوردار از «منزلت و معيشت و معرفت» است.

در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: با اينكه در اهداف بزرگداشت روز جهاني معلم بر توانمند‌سازي معلمان و پررنگ كردن نقش آنان تاكيد شده است اما به نظر مي‌رسد كه دستيابي به اين اهداف راهي طولاني است كه نياز به صبر، بردباري و تلاش مضاعف معلمان و نهاد‌هاي مدني معلمان و تعامل با مسوولان دارد.

سازمان معلمان در انتهاي بيانيه خود مسوولان را به توصيه‌هاي يونسكو توجه مي‌دهد و مي‌آورد: بديهي است تحقق اين هدف در گروي توجه به توصيه‌هاي يونسكو و جامعه جهاني و بهره‌مندي از تجارب ساير كشورهاست.

گام نهادن در مسير توسعه پايدار در آموزش و پرورش نيازمند اعتماد و تعامل دوطرفه در سايه امنيت فرهنگي ميان نهادهاي مدني معلمان و مسوولان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون