• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از دانشجويان و استعدادهاي برتر علمي كشور:

دلسرد کردن جوانان خیانت به ناموس ملی است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه در ديدار جمعي از دانشجويان و استعدادهاي برتر علمي كشور، توصيه‌ها و هشدارهاي مهمي به نخبگان و مسوولان بيان كردند و با تاكيد بر لزوم جدي گرفته شدن بنياد نخبگان به عنوان يك بنياد ملي و راهبردي و همچنين ايجاد زمينه براي نقش‌آفريني عملي استعدادهاي جوان در جامعه، شركت‌هاي دانش‌بنيان را يكي از پايه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي دانستند و گفتند: آينده كشور به بركت اهداف، شعارها و حركت انقلابي جامعه و حضور انبوه نخبگان جوان و حركت عظيم و پرشتاب علمي و فناوري كه آغاز شده است، آينده‌اي روشن و همراه با پيشرفت و اقتدار و نفوذ روزافزون معنوي در منطقه و جهان خواهد بود و كساني كه در اين شرايط به دنبال دلسرد كردن نسل جوان از حال و آينده هستند، مرتكب خيانت به كشور و ناموس ملي مي‌شوند. رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود ديدار با جوانان نخبه و مصمم و پرنشاط را اميدآفرين خواندند و با اشاره به ضريب هوشي بالاي جوانان نسبت به متوسط جهاني افزودند: از آنجا كه جمهوري اسلامي ايران قدرت خود را درون‌زا مي‌داند، جوان‌هاي هوشمند، متعهد و بااستعداد، بزرگ‌ترين فرصت و ثروت اين كشور محسوب مي‌شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بعد از اين مقدمه، چند سفارش پدرانه به جوانان نخبه داشتند. نخبگي را يك نعمت الهي دانستن و به‌جا آوردن شكر اين نعمت اولين توصيه رهبر انقلاب به جوانان برتر علمي بود كه گفتند: اين نخبگي را از بركت انقلاب اسلامي نيز بدانيد زيرا انقلاب به جوانان ايران شخصيت، هويت و جرات داد تا نيرو و استعداد دروني خود را به‌كار اندازند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، كسب رتبه برجسته علمي در ميان 200 كشور جهان را يكي از ثمرات انقلاب اسلامي خواندند و افزودند: ايران اكنون درحالي به رتبه بالاي علمي رسيده است كه در طول بيش از سه دهه گذشته، با جنگ تحميلي، فشارهاي سياسي و تحريم‌هاي اقتصادي مواجه بوده است. ايشان خطاب به جوانان نخبه خاطرنشان كردند: اين جايگاه برتر علمي كه به دست آورده‌ايد به بركت امنيت كشور نيز بوده است، بنابراين بايد قدردان تامين‌كنندگان امنيت همچون شهيد سردار همداني باشيد. رهبر انقلاب اسلامي تشييع باشكوه شهيد همداني به ويژه در شهر همدان را نشانه قدرداني ملت از تامين‌كنندگان امنيت دانستند و گفتند: اگر امنيت نباشد، تحقيق و پژوهش و دانشگاه و پيشرفت علمي نيز نخواهد بود.

«ترجيح دادن روحيه جهادي بر روحيه تافته جدا بافته بودن» دومين سفارش پدرانه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جوانان نخبه بود. ايشان يكي از آفت‌هاي افراد صاحب امتياز را «احساس تافته جدا بافته بودن» دانستند و خاطرنشان كردند: اين، يك بيماري شخصيتي است كه نبايد بگذاريد در شما رشد كند و تنها راه مقابله با آن نيز تقويت «روحيه جهادي» و انجام دادن كار با همه توان براي خدا و به عنوان يك وظيفه است. رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه شركت در اردوهاي جهادي يكي از راه‌هاي تقويت «روحيه جهادي» است، افزودند: شركت در اردوهاي جهادي موجب آشنايي با متن مردم و مشكلات و معضلات جامعه مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تجربه طولاني خود در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب، بي‌خبر بودن برخي مسوولان از واقعيات و معضلات جامعه به خصوص در روستاها و شهرهاي دوردست و در ميان خانواده‌هاي فقير را يكي از مشكلات دانستند و گفتند: اردوهاي جهادي بهترين فرصت براي جوانان به منظور آشنايي با واقعيات و همچنين خدمت مستقيم به مردم است. ايشان با انتقاد از ادامه اردوهاي دانشجويي به برخي كشورهاي اروپايي، با وجود هشدارهاي قبلي، تاكيد كردند: اين اردوها يكي از غلط‌ترين كارهاست و اردوهاي جهادي بسيار بهتر و شرافتمندانه‌تر از برگزاري چنين اردوهايي است. رهبر انقلاب اسلامي در سومين توصيه خود، جوانان نخبه را به ماندن در كشور به جاي رفتن به كشورهاي بيگانه با برخي ذهنيت‌هاي رفاهي، سفارش كردند و گفتند: بجاي آنكه خود را در هاضمه بي‌رحم و آزمند جوامع بيگانه قرار دهيد، سازنده هندسه صحيح سلامت كشور و تضمين‌كننده مغز و سلسله اعصاب و استخوان‌بندي جامعه خود باشيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مشكلات و ضعف‌هاي كشور در كنار پيشرفت‌ها و توانايي‌ها، خاطرنشان كردند: ماندن در كشور و تلاش براي برطرف كردن ضعف‌ها و منشا اثر بودن براي مردم، داراي افتخار و شرف است. مرعوب نشدن در برابر غرب، توصيه چهارم رهبر انقلاب اسلامي به استعدادهاي برتر علمي كشور بود كه در اين خصوص گفتند: اگرچه غربي‌ها در مسائل علمي و فناوري پيشرفت‌هاي زيادي كرده‌اند اما نبايد مرعوب اين موضوع شد زيرا توانايي بالقوه جوان ايراني بسيار بالاتر است و اگر قرار بر مقايسه باشد بايد بيش از سه دهه كنوني ايران با بيش از سه دهه آن كشور‌ها بعد از استقلال آنها، مقايسه شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: نسل جوان كنوني مي‌تواند افتخار دستيابي به پيشرفت‌ها و مراحل بزرگ علمي را براي خود به ثبت برساند و عزتمندانه پايه‌هاي استقلال علمي كشور را مستحكم كند. ايشان سپس در بيان چند توصيه مديريتي و كاري به مسوولان و همچنين جوانان نخبه، بر لزوم جدي گرفته شدن بنياد نخبگان تاكيد كردند و افزودند: بنياد نخبگان يك بنياد ملي و راهبردي است و نبايد وظايف آن به دانشگاه‌ها سپرده شود. رهبر انقلاب اسلامي، بنياد نخبگان را نيز به برنامه‌ريزي دقيق به منظور زمينه‌سازي براي ظهور و بروز عملي توانايي استعدادهاي برتر جوان توصيه كردند و گفتند: بايد براي جوان نخبه زمينه كار و احساس مفيد بودن به وجود آيد و به ماندن در كشور تشويق شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تسهيل تكميل فرآيند تحصيلي نخبگان، افزايش روند تشكيل شركت‌هاي دانش بنيان، و ايجاد هسته‌هاي علمي در دانشگاه‌ها با محوريت اساتيد برجسته، متعهد و انقلابي را از جمله اقدامات لازم براي ادامه حركت علمي نخبگان دانستند و تاكيد كردند: نقش اساتيد در هسته‌هاي علمي دانشگاه‌ها بسيار مهم است و بايد از اساتيدي استفاده شود كه معتقد به آبادي و آينده ايران و دلسوز كشور و پايبند به ارزش‌ها و انقلاب باشند. ايشان بنياد نخبگان را به رصد دايمي خروجي كارها سفارش كردند و با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتي، افزودند: يكي از راه‌هاي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي كه از همان ابتداي اعلام مورد استقبال صاحبنظران قرار گرفت، حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان و طراحي لازم در اين خصوص است.

رهبر انقلاب اسلامي در مورد اقتصاد مقاومتي نكته‌اي را به صورت گذرا اشاره كردند و گفتند: درخصوص نحوه اجرا و پيشرفت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، اكنون زمينه بحث نيست اما از پيشرفت اين سياست‌ها خشنود نيستم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي بعد از بيان اين نكته، درباره لزوم يك طراحي دقيق به منظور استفاده از ظرفيت شركت‌هاي دانش بنيان براي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، افزودند: پيشنهاد مي‌كنم موضوع يكي از نشست‌هاي جوانان نخبه به «چگونگي نقش‌آفريني نخبگان جوان در اقتصاد مقاومتي» اختصاص يابد تا با استفاده از فكر و دانش جوانان، به يك طراحي داخلي برسيم.

ايشان همچنين موضوع شناسايي و پرورش استعدادهاي برتر در دوران دبستان و متوسطه را بسيار مهم دانستند و با اشاره به طرح «شهاب» در آموزش پرورش افزودند: شخص وزير آموزش و پرورش بايد روند اجراي اين طرح را مورد بررسي دقيق قرار دهد و اجازه ندهد كه اين طرح مورد بي مهري قرار گيرد. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنان خود چند هشدار را بيان كردند: نخستين هشدار ايشان درخصوص عناصر و افرادي بود كه با استفاده از روزنامه‌ها و مجلات و تريبون‌ها، دايما در حال دلسرد كردن مردم و جوانان و نفي پيشرفت‌هاي علمي و دستاوردهاي بزرگ كشور هستند. رهبر انقلاب اسلامي مسوولان را به مراقبت و هوشياري در اين خصوص فراخواندند و تاكيد كردند: پيشرفت‌هاي شگرف علمي كشور در زمينه‌هاي نانو، سلول‌هاي بنيادي و انرژي هسته‌اي، توهم نيستند بلكه واقعياتي هستند كه همه دنيا از آنها اطلاع و آگاهي دارند، بنابراين دلسرد كردن جوانان و انكار حركت عظيم و سريع علم و فناوري، خيانت به كشور و ناموس ملي است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به جرياني كه به دنبال شناسايي نخبگان علمي كشور و هدايت آنان به خارج است، مسوولان را به هوشياري در قبال اين موضوع توصيه كردند و گفتند: هشدار ديگر من درخصوص مقابله برخي مسوولان، مديران و اساتيد در دانشگاه‌ها، با عناصر مومن، انقلابي و متعهد است كه وزرا بايد در اين قضيه كاملا هوشيار باشند و اجازه چنين كاري را ندهند.

ايشان در بخش پاياني سخنان خود تاكيد كردند: جمع‌بندي سخنان من، «خوش‌بيني مستدل نسبت به آينده» است. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به احساس مسووليت انبوه جوانان كشور كه بخش زيادي از آنان را نخبگان تشكيل مي‌دهند، و همچنين با اشاره به زنده ماندن اهداف، شعارها و حركت انقلابي در جامعه، گفتند: علت اصلي عصبانيت دشمنان از ملت ايران، همين موضوع است و بر همين اساس مي‌گويند مقابله با ايران تا زماني كه شعارهاي انقلابي زنده است، مشكل خواهد بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اكنون شعار‌ها واهداف انقلابي در جامعه به گونه‌اي زنده است كه حتي برخي افراد غير معتقد به اين شعارها، مجبور به همراهي ظاهري هستند و انقلاب اسلامي به صراط مستقيم خود ادامه مي‌دهد كه اين، از استثناهاي انقلاب‌هاي بزرگ دنيا است. ايشان تاكيد كردند: تا هنگامي كه حركت و تفكر انقلابي در كشور وجود دارد، پيشرفت و نفوذ روزافزون ايران و تسلط روحي و معنوي در منطقه و خارج از منطقه، روز‌به‌روز بيشتر خواهد شد.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، دكتر ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و رييس بنياد ملي نخبگان، اولويت امروز را توجه به علم و فناوري دانست و گفت: كشور نياز به نخبگاني دارد كه با اعتماد به نفس و تلاش بيشتر بتوانند موفقيت‌هاي علمي در حوزه‌هاي نانو و بايو، را در حوزه‌هاي ديگر نيز تكرار كنند. معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور با بيان اينكه نخبگان به كشور مديون هستند، افزود: نبايد با برداشته شدن تحريم‌ها تنها واردكننده كارخانه و صنايع خارجي باشيم بلكه بايد خودمان تكنولوژي توليد كنيم و با توليد دانش، ثروت ملي را افزايش دهيم. دكتر ستاري با تاكيد بر ورود بخش خصوصي به حوزه پژوهش و لزوم سرمايه‌گذاري بر فكر و ايده نخبگان، خاطرنشان كرد: افزايش جايزه‌هاي تحصيلي، توجه به پژوهش‌هاي پايه، اجراي طرح شهاب، حمايت از پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي، توسعه دايره نخبگاني و توجه به ديپلماسي فناوري از مهم‌ترين اقدامات معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و بنياد ملي نخبگان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون