• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3370 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۶ مهر

همكاري دوباره شاه حسيني با پرويز شهبازي

هنوز به اكران «خانه دختر» اميدوارم

بيتا موسوي|فيلم سينمايي «خانه دختر» به كارگرداني شهرام شاه‌حسيني و تهيه‌كنندگي محمد شايسته، سال گذشته در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد؛ فيلمي كه نخستين همكاري مشترك شهرام شاه‌حسيني و محمد شايسته است. در اين فيلم حامد بهداد، باران كوثري، پگاه آهنگراني، رعنا آزادي‌ور، رويا تيموريان و بابك كريمي به ايفاي نفش مي‌پردازند. اين فيلم در نخستين نمايش خود در برج ميلاد مورد توجه منتقدان و اهالي رسانه قرار گرفت و در جشن انجمن منتقدان نيز نامزد دريافت جايزه شد. اين فيلم اما با حاشيه‌هاي زيادي روبه‌رو شد. به گفته عوامل اين فيلم، «خانه دختر» به دليل همين حاشيه‌ها از داوري اين دوره از جشنواره كنار گذاشته شد و نتوانست در هيچ بخشي نامزد دريافت جايزه شود. اما اسفند ماه توانست پروانه نمايش خود را ازنظارت و ارزشيابي ارشاد دريافت كند. با توجه به همين موضوع شايسته، تهيه‌كننده فيلم ارديبهشت‌ماه شرايط اكران «خانه دختر» را فراهم كرد. اما اين امر ميسر نشد چراكه در همان زمان اين بحث عنوان شد كه اين فيلم مجوز نمايش اكران عمومي ندارد. كارگردان و تهيه‌كننده طي مصاحبه‌هاي مختلفي تاكيد كردند كه اين مجوز را دريافت كرده‌اند. اما دوباره فيلم با اصلاحاتي روبه‌رو شد و تا امروز نتوانسته امكان اكران پيدا كند. اما همچنان عوامل اين فيلم درصدد فراهم كردن شرايط براي نمايش «خانه دختر» هستند. در همين ارتباط با شهرام شاه‌حسيني كارگردان اين فيلم درباره شرايط اكران و فعاليت‌هاي جديد وي صحبت كرديم.

 

با توجه به شرايطي كه تاكنون براي اكران «خانه دختر» به وجود آمده است، آيا هنوز هم شما و تهيه‌كننده فيلم اميدي به نمايش آن داريد.

هنوز هم براي ما جاي اميدواري وجود دارد و فكر مي‌كنم بالاخره مي‌توانيم از اين شرايط به سلامت عبور كنيم. «خانه دختر» به هيچ‌وجه نابخردانه ساخته نشده است بلكه من تلاش كردم با فيلمنامه پرويز شهبازي فيلم با خلوص نيتي بسازم. هرگز قصد توهين به سنت و كانون خانواده را نداشتم و از ابتدا هم قرار نبود فيلمي بسازم كه دچار چنين حاشيه‌هايي شود. بيشتر فكر مي‌كنم ما را وارد دعوايي كردند كه هيچ ارتباطي به سازندگان فيلم ندارد.

منظورتان از اين دعوايي كه عنوان مي‌كنيد، چيست؟

دعوا بين مجلس، نيروهاي افراطي و برخي رسانه‌ها با دولت آقاي روحاني كه وزير ارشاد هم جزيي از همين دولت است. در اصل فيلم را وارد اين بحث‌ها و جنجال‌ها كردند. همين موضوع باعث شد كه اكران «خانه دختر» به تعويق بيفتد.

در حال حاضر فيلم در چه وضعيتي قرار دارد.

ما نسخه اصلاح شده را با توجه به مميزي كه ارشاد اعلام كرده بود براي مجوز ارايه كرديم و همچنان منتظر پاسخ آنها هستم. اميدوارم زودتر به اين موضوع پاسخ دهند چرا كه در شش ماه دوم سال قرار داريم و سالن‌هاي سينمايي تقريبا وضعيت اكران خود را تا پايان سال مشخص مي‌كنند. ممكن است اگر اين موضوع ديرتر به سرانجام برسد ما امكان اكران در امسال را از دست بدهيم.

اما در تمام اين شرايط يك شايعه‌اي وجود دارد مبني بر اينكه «خانه دختر» هيچ مشكلي براي اكران ندارد و عوامل آن تصميم گرفتند با دامن زدن به اين حاشيه‌ها فروش فيلم را بيشتر كنند. چقدر با اين موضوع موافقيد؟

اين موضوع براي من بيشتر خنده‌دار است. ما تا كي مي‌توانيم اين بازي را ادامه دهيم؟! با اين حاشيه‌ها مگر چقدر به فروش فيلم كمك مي‌كنيم. فكر مي‌كنم كساني كه چنين شايعاتي را درست مي‌كنند بهتر است كمي تحليل خود را بيشتر كنند. درست زماني كه قرار بود «خانه دختر» اكران شود تو برنامه خبري در تلويزيون با پخش كردن قسمت‌هايي از اين فيلم و تاكيد روي پروانه نمايش آن جلوي اكران آن را گرفتند. آيا اين برنامه تلويزيوني هم توسط ما طراحي شده بود؟! بهتر است اين دوستان به سايت‌ها و خبرگزاري‌ها مراجعه كنند تا متوجه شوند كه چه شرايطي به وجود آمد و ما نتوانستيم اين فيلم را اكران كنيم. يا چقدر مخاطبان ما پيگير اين اخبار بودند كه حالا ما از اين شرايط سوءاستفاده كنيم.

«خانه دختر» مثل خيلي از فيلم‌هاي سينماي ايران سال‌ها توقيف نشده كه حالا اكران آن بتواند روي فروش تاثير بگذارد. حدود شش ماه است كه اين حاشيه‌ها براي فيلم ما به وجود آمده است. اگر آنها فقط حرف‌هاي ضد و نقيض مسوولان را در اين چند ماه گذشته مطالعه كنند متوجه مي‌شوند كه هيچ كدام از اين حاشيه‌ها توسط عوامل به وجود نيامده است.

اين فيلم به عقيده من اثري بي‌حاشيه است اما براي آن حاشيه به وجود آوردند. نمي‌دانم چرا اين اتفاق براي ما افتاد. شايد اگر شخص ديگري اين فيلم را مي‌ساخت دچار چنين حاشيه‌هايي نمي‌شد.

فكر مي‌كنم همين اتفافات
«خانه دختر» باعث شد كه شما در تجربه بعدي خودتان با محمد شايسته نتوانيد فيلم «50 كيلو آلبالو» را بسازيد.

قصه «50 كيلو آلبالو» با
«خانه دختر» كاملا فرق داشت. من قصد ساخت اين فيلم را نداشتم. اما طبق قول و قراري كه با تهيه‌كننده فيلم داشتم تا پيش توليد هم جلو رفتيم. دراصل براي اين فيلم قرار بازنويسي با نويسنده فيلمنامه گذاشته بودند كه اين اتفاق نمي‌افتاد. در همين شرايط حس كردم كه به صلاح من نيست كه اين كار را ادامه دهم. شايد اگر من آن را مي‌ساختم فيلم بدي مي‌شد. شايد خيلي ربطي به محصول مشترك قبلي من و شايسته نداشت اما قطعا بي‌تاثير هم نبود چون ارشاد هم مشكلاتي با اين همكاري داشت.

بعد از «خانه دختر» و اتفاقاتي كه براي «50 كيلو آلبالو» افتاد، آيا تصميم به ساخت فيلم ديگري نداريد؟

در حقيقت سراغ فيلمنامه ديگري از پرويز شهبازي رفتم. او هم اجازه اين كار را به من داد. اميدوارم بتوانم به زودي شرايط ساخت آن را فراهم كنم. اين فيلم يك كار جاده‌اي شهري است و بيشتر تم جست‌وجو دارد. البته حقيقت يابي درباره يك هنجار يا ناهنجار اجتماعي نيست. من علاقه زيادي به فيلمنامه‌هاي شهبازي دارم.

فكر مي‌كنيد اين همكاري جديد براي جشنواره فجر آماده نمايش شود؟

خاطره خوبي از جشنواره فجر ندارم. وقتي كه فيلمم را با بي‌عدالتي از داوري‌ها كنار مي‌گذارند چرا بايد در آن حضور يابم؛ مگر اينكه آنها تصميم بگيرند در اين رويه خود تغييري ايجاد كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون