• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3377 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

مخالفان پيروز راهي دور دوم انتخابات شدند

مائوريسيو ماكري، كانديداي اپوزيسيون محافظه‌كار آرژانتين هر چند موفق شد دانيل سيولي، فرد مورد حمايت كريستينا فرناندز، رييس‌جمهوري چپگراي اين كشور را در دور نخست انتخابات رياست‌جمهوري پشت سر بگذارد، اما انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين به دور دوم كشيده مي‌شود. شمارش 96 درصد آراي‌ انتخابات رياست‌جمهوري روز يكشنبه آرژانتين نشان مي‌دهد كه كانديداي اپوزيسيون موفق شده 7/36 درصد آرا را از آن خود كند؛ در حالي كه دانيل سيولي تنها 5/34 درصد آرا را از آن خود كرده است.

مائوريسيو ماكري، كانديداي اپوزيسيون پس از اعلام نتايج، در سخنراني براي حاميانش پيش از دور دوم انتخابات كه احتمالا قرار است 22 نوامبر برگزار شود، گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده عرصه سياست آرژانتين را تغيير خواهد داد. نتايج دور اول انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين در حالي اعلام شد كه سكوت مرگباري مقر حاميان كانديداي حامي فرناندز را در بر گرفته بود چرا كه احتمال زيادي مي‌رفت وي پيروز انتخابات در دور اول شود. چهره سيولي در تصاوير نشان مي‌دهد كه به هيچ عنوان انتظار چنين نتيجه‌اي را نداشته است زيرا تمام تلاش خود را به كار بسته بود تا بتواند در دور اول انتخابات پيروز شود ولي با اين نتايج چنين انتظاري را نمي‌توان داشت و به نظر مي‌رسد محافظه‌كاران مي‌توانند پس از سال‌ها در پست رياست‌جمهوري قرار بگيرند.

گفتني است دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري آرژانتين نخستين‌بار است كه در اين كشور امريكاي جنوبي برگزار مي‌شود. آرژانتين برگزاري دو دور انتخابات رياست‌جمهوري را در سال 1973 در سيستم انتخاباتي خود تصويب كرد اما تاكنون هرگز انتخابات به دور دوم كشيده نشده بود. دليل اين موضوع را هم مي‌توان قانوني دانست كه اگر نامزدي 45 درصد آرا را كسب كند انتخابات به دور دوم كشيده نخواهد شد. با اين وجود روز 22 نوامبر روزي سرنوشت‌ساز براي آرژانتين خواهد بود زيرا اگر محافظه‌كاران پيروز انتخابات شوند بايد منتظر تغييراتي جدي در سياست‌هاي اين كشور باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون