• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3377 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

يك كمدين رييس‌جمهور گواتمالا شد

بسياري از شهروندان گواتمالا مدت‌هاست كه از سياستمداران‌ فاسد كشورشان ناراضي‌‌اند. همين خشم به سود جيمي مورالس، هنرپيشه و كمدين سابق تلويزيوني تمام شده و او را برنده انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور ساخته است. جيمي مورالس ۴۶ سال دارد و با بازي در يك سريال كمدي در گواتمالا به شهرت رسيد. وي كه نامزد حزب ملي‌گراي FCN بود، توانست شامگاه يكشنبه با كسب 29/68 درصد آرا، با اختلاف زياد از ساير رقيبان، پيروز انتخابات رياست‌جمهوري گواتمالا شود. مورالس هيچ پيشينه سياسي ندارد و تنها در سال ۲۰۱۱ در انتخابات شهرداري شهر ميكسكو شركت كرده بود كه در نهايت در جايگاه سوم قرار گرفت. رقيب اصلي مورالس در انتخابات رياست‌جمهوري ساندرا تورس، همسر رييس‌جمهور پيشين گواتمالا و نامزد حزب سوسيال دمكرات UNE بود كه تنها 71/31 درصد آرا را از آن خود كرد. تورس پس از آگاهي از شكست خود، پيروزي رقيب را به وي تبريك گفت و اضافه كرد كه به راي مردم احترام مي‌گذارد.

جيمي مورالس در حالي مسند رياست‌جمهوري را در اختيار گرفته كه شهروندان گواتمالايي از فساد مالي گسترده سياستمداران كشورشان به تنگ آمده‌اند. اوتو پرز مولينا، رييس‌جمهور پيشين گواتمالا و ركسانا بالدتي، معاون پيشين وي، هر دو به اتهام دريافت رشوه در بازداشت موقت به سر مي‌برند. آنها متهم به عضويت در يك حلقه فساد در امور گمركي هستند و گفته مي‌شود كه از اين طريق توانسته‌اند مبالغ كلاني را از خود كنند.

جيمي مورالس با شعار نه فاسد، نه دزدي در انتخابات شركت كرده بود و توانست با اتكا بر همين دو ويژگي راي اعتماد شهروندان را به دست آورد. او در نخستين سخنانش پس از پيروزي در انتخابات گفت: گواتمالا نشان داد كه مشكلات را مي‌تواند بدون استفاده از سلاح، گلوله و در عوض با قانون و گفت‌وگو حل كرد. او راي مثبت شهروندان به خود را راي مثبت به تغيير در كشور توصيف كرد. به گفته مورالس نتيجه انتخابات نشان داده كه مردم خواستار پايان فساد مالي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون