• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3377 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

خبر كوتاه

علي اكبر صالحي:

سند بازسازي رآكتور اراك ميان ايران و 1+5 در حال تدوين است

«سند بازسازي رآكتور اراك بين ايران و 1+5 در حال تدوين است. » اين خبري است كه روز گذشته علي‌اكبر صالحي، در حاشيه مراسم امضاي تفاهمنامه ساخت بيمارستان فوق تخصصي هسته‌اي ولايت داده و گفته است: بررسي سند رسمي مربوط به رآكتور اراك در مراحل پاياني خود قرار دارد و اميدواريم ظرف چند روز آينده وزيران خارجه گروه 1+5 اين سند را امضا كنند. چنانچه اين سند امضا شود، رسميت يافته و تعهدات آن‌كه متقابل است مي‌تواند اجرا شود. وي در رابطه با زمان انجام اقدامات ايران در خصوص اراك نيز اظهار داشت: بعد از امضاي سند اراك ايران اقداماتش در رابطه با اين راكتور را بعد از آنكه رييس‌جمهور دستور خارج كردن «كالندريا» از رآكتور را صادر كرد انجام مي‌دهد. رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سوال كه رييس‌جمهور چه زمان دستور اجراي اقدامات هسته‌اي براي ايران را صادر مي‌كند؟ گفت: ما منتظريم سند رسمي مربوط به اراك امضا شود و وقتي آن امضا شد آقاي روحاني مي‌تواند دستور اجراي اقدامات را صادر كند. صالحي در صحبت‌هاي خود به مسائل مربوط به فعاليت‌هاي پيشين پرونده هسته‌اي نيز اشاره كرد و گفت: آژانس طبق نقشه‌راه اقداماتش را انجام داده و رضايتش را هم اظهار كرده است. اميدواريم 15 دسامبر موضوع فعاليت‌هاي گذشته و حال ايران براي هميشه بسته شود. بهروز كمالوندي هم در گفت‌وگو با ايسنا در رابطه با اقدامات هسته‌اي كه ايران بايد با دستور رييس‌جمهور و در چارچوب برجام براي اجراي توافق وين انجام دهد، گفت: تا زماني كه دستور رييس‌جمهور صادر نشود هيچ اقدامي صورت نمي‌گيرد. طبيعي است دستور رييس‌جمهور زماني صادر مي‌شود كه همه‌چيز هماهنگي و پيش‌بيني شده باشد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي در رابطه با چگونگي كاهش ذخاير اورانيوم كمتر از 5 درصد كشور خاطرنشان كرد: قرارداد مربوط به كاهش ذخاير اورانيوم در چارچوب فروش اين ذخاير در مراحل نهايي است اما هنوز نمي‌توانيم درباره جزييات آن اعلام نظر كنيم. وي در رابطه با ضرورت حضور آژانس در زمان شروع اقدامات هسته‌اي ايران براي عملياتي كردن برجام گفت: اقدامات آژانس در چارچوب مذاكراتي كه صورت گرفته مشخص شده است. آژانس بايد از پايان اقدامات بازديد و راستي‌آزمايي انجام دهد اما اگر بخواهد در فرآيند كار هم بازديد داشته باشد مشكلي نيست ولي براساس برجام آژانس در پايان كار بايد حضور يابد و اقدامات را راستي‌آزمايي كند. كمالوندي درخصوص فرمايشات مقام معظم رهبري با بيان اينكه فرمايشات ايشان تاييدي بر چارچوب قانوني است كه در مجلس مبتني بر مصوبات شوراي عالي امنيت ملي تصويب شد بود، گفت: فرمايشات ايشان مبتني بر آن بود كه ما بايد با ملاحظات قوي و دقت بيشتري مراحل بعدي و اجرايي را دنبال كنيم. قراردادها بايد طوري تنظيم شود كه جاي هيچ شك و شبهه‌اي باقي نماند. وي فرمايشات رهبري را روشن و صريح و راهنماي دولت و تيم مذاكره‌كننده دانست و گفت: تمامي نكاتي كه ايشان مطرح كردند در راستاي تاييد برجام و چگونگي رفتار با نقاط ضعف احتمالي است كه در صورت غفلت مي‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گيرد و اگر بخواهم بگويم كه جوهره فرمايشات ايشان چه بود، بايد گفت كه احتياط، احتياط، احتياط.

 

تمجيد كري از نقش صالحي و مونيز در مذاكرات

وزير امور خارجه امريكا در سخناني در مركز ميراث نيروي دريايي در واشنگتن به نقش ويژه علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران در توافق هسته‌اي اشاره و به‌طور ويژه از وي تمجيد كرد. به گزارش ايران هسته‌اي، جان كري با اشاره به نقش صالحي و مونيز گفت: «ما هنگامي كه وارد بخش فني مذاكرات شديم، ارنست مونيز را وارد مذاكرات كرديم. ثابت شد كه وي يكي از بهترين گزينه‌هايي بود كه انتخاب كرديم. وي كار فوق‌العاده‌اي انجام داد اما حقيقت اين است كه صالحي رييس سازمان انرژي اتمي ايران در انستيتو فناوري ماساچوست تحصيل كرده بود. بنابراين اين استاد و شاگرد هميشه درس‌خوان انستيتو فناوري ماساچوست كه البته به جايي نرسيدند (با خنده) در كنار يكديگر قرار گرفتند و به هم ملحق شدند. من اميدوارم با گفتن اين مطلب او را به دردسر نينداخته باشم. هيچ كس اين موضوع را در ايران گزارش نخواهد داد؟ اما اين واقعا به جزو موثر توانايي ما براي حركت به سمت جلو تبديل شد. بنابراين ارنست من از شما تشكر مي‌كنم». وي در ادامه درباره نقش مونيز در مذاكرات تاكيد كرد: «خيلي خوب بود كه ما توانستيم دو جنگجو از ماساچوست را در تيم داشته باشيم. ارنست مونيز جنگجويي را تا حد بيشتري از من فراگرفت زيرا وي همانند جنگجوي مستعمراتي در تمام زندگي خود مصمم بوده است (باخنده) اما اين واقعا موجب خرسندي بسيار من در تمام سال‌هاي خدمت با ارنست مونيز بوده است. من بسيار خرسندم كه به يادبود نيروي دريايي آمدم. من با يك پيام روشن به اينجا آمده‌ام و آن اين است كه از ارنست مونيز، وزير انرژي و تيم وي به خاطر نقش كاملا حياتي كه در مذاكرات ايفا كردند و وزارت انرژي تحت هدايت ارنست مونيز كه كار فوق‌العاده در كمك به ما به آنچه در اين توافق ايران به آن رسيديم، تشكر كنم». وي سپس به موضوع تاييد اجراي مشروط برجام از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: « ما سه روز پيش شاهد روز تصويب (برجام) بوديم زيرا روند 90روزه بازبيني كنگره منقضي شد و رسما به اجرا در مي‌آيد. شما همانطور كه امروز شاهد بوديد آيت‌الله معظم (رهبر معظم انقلاب) رسما اين توافق را پذيرفت كه قبلا اين كار را نكرده بود. اكنون واقعا شروع گسترده‌ترين تنظيم مجدد در يك برنامه هسته‌اي است كه در تاريخ هسته‌اي انجام مي‌شود». وزير امور خارجه امريكا در بخش ديگري از سخنان خود خواستار ملحق شدن كشورش به معاهده منع آزمايشات هسته‌اي شد و افزود ما در ماه‌هاي پيش رو قصد داريم باب گفت‌وگوها درباره اين معاهده را در كنگره باز كنيم.

 

بعيدي‌نژاد: اظهارات بلر تكان‌دهنده بود

مديركل سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت امور خارجه در واكنش به اظهارات توني بلر، نخست‌وزير پيشين انگليس و عذرخواهي وي به خاطر همراهي كشورش با جنگ عليه عراق در زمان نخست‌وزيري‌اش كه منجر به تشكيل داعش و القاعده شد، گفت: اظهارات بلر كوتاه و بسيار تكان‌دهنده بود. به گزارش ايلنا، حميد بعيدي‌نژاد در اينستاگرام خود نوشت: اظهارات روز گذشته توني بلر، نخست‌وزير سابق انگليس در گفت‌وگو با فريد زكريا، خبرنگار سي‌ان‌ان يك‌بار ديگر موضوع حمله امريكا و انگليس و متحدان آنها به عراق را به موضوع اصلي مورد توجه رسانه‌هاي خبري و تحليلي جهان مبدل كرد. اظهارات بلر كوتاه و بسيار تكان‌دهنده بود. وي گفت «من بابت اين حقيقت كه اطلاعات محرمانه دريافتي ما غلط بودند عذرخواهي مي‌كنم. اگرچه صدام به ميزان گسترده‌اي از سلاح‌هاي شيميايي عليه مردم خودش و ديگران استفاده كرد اما برنامه شيميايي وي آن‌طور كه ما فكر مي‌كرديم نبود... من همچنين به خاطر برخي اشتباهات در طرح‌ريزي و به خصوص اشتباه در درك رخدادهاي پس از بركناري يك دولت عذرخواهي مي‌كنم. در آنچه برخي مي‌گويند كه خيزش داعش به حمله برمي‌گردد، حقايقي وجود دارد. البته نمي‌توان گفت كساني كه در بركناري صدام در سال 2003دست داشتند هيچ مسووليتي در قبال شرايط سال 2015 ندارند.» اين اظهارات از اين جهت مهم هستند كه به يك مساله تاريخي نمي‌پردازد بلكه به ريشه‌هاي بحث مهمي مي‌پردازد كه امروز مهم‌ترين موضوع تهديد عليه صلح و امنيت بين‌المللي است. جنگ عراق در سال 2003 توسط دولت جورج بوش با حمايت جناح نو‌محافظه‌كاران امريكا و با مشاركت متحدان امريكا مانند انگليس به اجرا در آمد و هنوز بعد از 12سال بيشترين آثار مخرب را براي جهان و منطقه بر جاي گذارده است. اين عمليات گسترده نظامي كه بدون حتي مجوز شوراي امنيت به اجرا در آمد، نه تنها زير ساخت امنيتي و اقتصادي و سياسي عراق را از ميان برد بلكه با رشد گروه‌هايي مثل داعش، سوريه را نيز به كام تخريب كشانيد و آن كس كه بيشترين هزينه را براي اين اشتباهات پرداخت مردم اين دو كشور بودند. در عراق از سال حمله تا به حال حدود 224 هزار نفر كشته و بيش از يك ميليون نفر مجروح شده‌اند. بسياري از زير‌ساخت‌هاي عراق از ميان رفته و كشور دچار شكاف‌هاي بسيار عميق اقتصادي، سياسي و اجتماعي شده است و تهديد عليه شهروندان از طريق عمليات انتحاري و انفجارات گسترده روزي نيست كه جان بيگناهان را نگيرد. با قدرت گرفتن داعش كه بنا به اعتراف توني بلر از آثار مستقيم حمله به عراق بوده است نيز تاكنون چندين هزار نفر از مردم سوريه كشته، ده‌ها هزار نفر زخمي و حدود 15 ميليون نفر از جمعيت 22 ميليون نفري مردم سوريه يا آواره داخلي هستند يا به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند. اين موارد اثبات مي‌كنند كه تصميم سياستمداران داخلي و خارجي چقدر آثار مهم و دراز مدتي بر سرنوشت ملت‌ها دارد.

 

تاكيد نخست‌وزير پيشين كانادا بر بازگشايي سفارت اين كشور در ايران

نخست‌وزير پيشين كانادا گفت كه اين كشور بايد سفارتش در تهران را بازگشايي كند. به گزارش ايسنا، ژان كرتين، نخست‌وزير پيشين كانادا در سال‌هاي 1993 تا 2003 در گفت‌وگو با شبكه سي‌تي‌وي‌ نيوز، با اشاره به پيروزي جاستين ترودو، نخست‌وزير جديد از حزب ليبرال كانادا گفت: من وي را به بازگشايي سفارت كانادا در ايران تشويق مي‌كنم. كانادا بايد سفارتش را در تهران بازگشايي كند. كرتين در ادامه تاكيد كرد كه ترودو در دوران فعاليت خود بايد رويكرد پدرش، پي‌ير ترودو در تعامل با جهان را در‌پيش بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون