• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

خبر كوتاه

جابرانصاري جانشين افخم خواهد شد

حسين جابر انصاري به زودي جانشين مرضيه افخم خواهد شد. به گزارش «اعتماد»، حسين جابر انصاري، مديركل خاورميانه و آفريقاي عربي وزارت امور خارجه به زودي به سمت سخنگوي وزارت امور خارجه منصوب خواهد شد. جابر انصاري از جانبازان جنگ تحميلي، پيش از اين رييس سابق مركز مطالعات خاورميانه و خليج فارس در دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه و سفير اسبق ايران در ليبي بوده و هم‌اينك مديركل خاورميانه و امور عربي وزارت امور خارجه است. گفته مي‌شود كه به زودي مرضيه افخم به عنوان نخستين سفير زن جمهوري اسلامي ايران راهي يكي از كشورهاي شرق‌آسيا خواهد شد.

ديدار با بشار با وساطت ايران و روسيه

طبق اعلام وزارت خارجه عمان، سفر اخير وزير خارجه اين كشور به سوريه با مشورت و هماهنگي ايران، روسيه و برخي ديگر از كشورهاي منطقه انجام شده است. به گزارش فارس، يك مقام ارشد در وزارت خارجه عمان اعلام كرد كه سفر وزير خارجه اين كشور به سوريه با هماهنگي قدرت‌هاي جهاني و برخي كشورهاي منطقه انجام شده است. به گفته اين مقام در مصاحبه با وبگاه گلف‌نيوز، ديدار سفر دوشنبه «يوسف بن علوي» به دمشق با مشورت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس، ايران، روسيه و امريكا انجام شده بود. اين مقام عماني در مصاحبه خود همچنين از تلاش دولت اين كشور در گفت‌وگو با «شوراي ملي ائتلاف» در مسقط خبر داد. خبرگزاري عمان گزارش داده است كه در ديدار اخير بن علوي با بشار‌اسد، رييس‌جمهور سوريه، موضوعاتي از قبيل تحولات منطقه و به ويژه مبارزه عليه تروريسم مطرح شده است. وزير خارجه عمان همچنين بر اهميت حفظ انسجام و يكپارچگي در سوريه براي برقراري ثبات و امنيت در سوريه و در سراسر منطقه غرب آسيا تاكيد كرده است. به نوشته وبگاه خبري گلف‌نيوز، عمان تلاش دارد از طريق گفت‌وگو در حل مسالمت‌آميز بحران سوريه نقش داشته باشد.

برخورد محتاطانه ايران با برجام

سخنگو و معاون سازمان انرژي اتمي در گفت‌وگو با شبكه ‌اي‌تي‌وي نيوز تاكيد كرد: توافق براي طرفين بهترين گزينه بود و محصول پروسه‌اي از مذاكرات فشرده با مشاركت هفت كشور و آژانس بين‌المللي هسته‌اي بود كه آغاز آن به سال 2003 الي 2005 برمي‌گردد. به گزارش فارس، بهروز كمالوندي در اين گفت‌وگو اظهار داشت كه ايران برداشتن هزاران سانتريفيوژ، بازسازي تاسيسات آب سنگين اراك و صادر كردن هزاران كيلو اورانيوم غني شده را آغاز كرده اما اين اقدامات را با احتياط و نه با شتاب انجام مي‌دهد. سخنگوي سازمان انرژي اتمي ايران درباره موضوع بسيار مهم مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي ايران افزود: اين رويداد تحت شرايطي موافقت شده و با دقت خاص رخ مي‌دهد. مصاحبه با دانشمندان ايران به بهانه ساختگي ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي گذشته امكان‌پذير نيست زيرا در آن صورت انگار ايران در كمال تعجب و بهت اتهام دانشمندانش را در محكمه پذيرفته‌ است.كمالوندي در خاتمه اين گفت‌وگو اذعان داشت كه توافق هسته‌اي براي طرفين موفقيتي تاريخي بوده و حكايت از اين دارد كه دشمنان حتي با وجود عمق بي‌اعتمادي و اختلاف مي‌توانند به جاي استفاده از زور با گفت‌وگو مسائل را برطرف كنند.

تحريم‌ها در ايالت كاليفرنيا باقي مي‌ماند؟

چند نماينده ايالت كاليفرنيا در نامه‌اي به «استيو‌كريسافولي» رييس مجلس نمايندگان ايالت كاليفرنيا و «اندي گاردينر» رييس سناي كاليفرنيا با تصريح اينكه برجام توافقنامه‌اي ميان قوه مجريه كشورهاست بر ضرورت عدم پايبندي اين ايالت به تعليق تحريم‌ها تاكيد كرده‌اند. به گزارش فارس، پنج نماينده ايالت كاليفرنيا در ابتداي اين نامه، از قوانين ايالت كاليفرنيا كه به ادعاي آنها ايران را در قبال رفتارهاي حمايت از تروريسم مسووليت‌پذير مي‌كند، تقدير كرده‌اند. آنها در ادامه به اقدام مجلس نمايندگان امريكا در روز 11 سپتامبر در تصويب طرحي براي تعليق اختيار رييس‌جمهور امريكا براي رفع تحريم‌هاي ايران اشاره كرده و يادآور شده‌اند كه از ميان 27 نماينده كاليفرنيا 21 نفر به سند برجام راي منفي داده‌اند. در ادامه اين نامه آمده است: «متاسفانه، سناي امريكا موفق به راي‌گيري درباره اين توافق نشد. بنابراين، دولت اوباما اين توافق را به عنوان يك موافقتنامه ميان قواي مجريه پيش‌مي‌برد.» نمايندگان امريكايي خاطرنشان كرده‌اند كه با‌توجه به اينكه برجام به عنوان معاهده يا قانون كنگره به تصويب نرسيده، نمي‌تواند بر سياست‌هاي ايالت‌هايي مانند كاليفرنيا كه مواضع سختگيرانه‌اي عليه ايران دارند، حاكم شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون