• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري درگفت‌وگو با «اعتماد»:

ما محور طرح انضباط اجتماعي نيستيم

 سه‌شنبه گزارشي از سوي معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري در مورد اجراي طرح انضباط اجتماعي در مركز تهران و به خصوص محله هرندي تهران در صحن علني شورا قرائت شد كه با واكنش برخي اعضاي شورا مانند مجتبي شاكري، عليرضا دبير، الهه راستگو، انصاري و... قرار گرفت. اين منتقدان براين اعتقاد بودند كه اولا شهرداري تاكنون فعاليت ملموس خاصي در اين محله – هرندي – انجام نداده است و ثانيا شهرداري با وجود ادعايي كه مي‌كند، طرح مشخصي براي انضباط اجتماعي ندارد. اين مواضع بهانه‌اي شد براي گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ميثم امرودي، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري كه درست بعد از جلسه شورا انجام شده است. امرودي در اين گفت‌وگو درعين حال كه معتقد است فضاي جلسه شورا انتقادي نبوده، تلاش مي‌كند تا به سوالات منتقدان در شورا و بيرون از آن پاسخ دهد.

 

يكي از انتقادهايي كه به طرح انضباط شهري شما مطرح است، اين است كه مي‌گويند چرا شهرداري در همه امور دخالت مي‌كند. واقعا چرا شهرداري به چنين مساله‌اي بدون كمك گرفتن از نهادهاي مرتبط، ورود پيدا كرده است؟

ما به هيچ عنوان نمي‌خواهيم در نقش نهادهايي كه نام برديد ايفاي نقش كنيم. ما مسوول حفظ انضباط در شهر هستيم. واقعيت اين است كه در بخش مركزي شهر ما زندگي مختل شده و ظاهر شهر نيز به هم ريخته است. براي همين ما به دنبال ترميم اين ضايعه هستيم. در اين راه اتفاقا معتقديم كه بايد تمام سازمان‌هاي مرتبط به ما كمك كنند تا به نتيجه مطلوبي برسيم.

پس تعلل سازمان‌هاي مرتبط براي چيست؟

ما در ابتداي كار يك همدلي مي‌خواهيم كه هست. يك گويش واحد و همزباني مي‌خواهيم كه معتقديم حداقل در بين مديريت شهري و شورا وجود دارد. يعني همه مي‌دانيم كه چه مي‌خواهيم. نكته بعدي همكاري براي اين همزباني است. متاسفانه هنوز اين همكاري براي همزباني در بين نهادهاي بيرون از مديريت شهري ايجاد نشده است. البته شوراي شهر كميته‌اي با عنوان آسيب‌هاي اجتماعي دارد كه رييس كميسيون فرهنگي شورا رياست آن را برعهده دارد و سازمان‌هاي مرتبط درآن عضويت دارند. اميدواريم با ورود اين كميته به طرح انضباط اجتماعي، شاهد حضور تمامي نهادها در اجراي اين طرح باشيم. هر يك از اين نهادها براساس قانون بايد به وظايف خود در قبال شهر عمل كنند. حالا ممكن است ما در مواردي ورود پيدا كنيم و مثلا به وزارت بهداشت كمك كنيم. اين دليل براين نمي‌شود كه اين وزارتخانه به وظايف خود در قبال مردم شهر بي‌تفاوت باشد. حتي ما كمك مي‌كنيم ولي مصاحبه‌اش را همان مثلا وزارت بهداشت مي‌كند.

ولي محوريت اين طرح شهرداري است. درست است ؟

نه. به هيچ‌وجه. ما كمك هستيم. بازوييم. امكانات و فرصت‌هايي را كه داريم وسط گذاشته‌ايم. مسوول اصلي اين طرح خود سازمان‌هاي مرتبط هستند.

يكي از انتقادهايي كه از سوي شوراي شهر مطرح مي‌شود اين است كه چرا طرح مشخصي از سوي شما ارايه نشده است ؟

البته من انتقادي از سوي اعضاي شوراي شهر نديدم. فضاي شورا انتقادي نبود. ولي در هر صورت ما جزييات اين طرح را هم آماده كرده‌ايم كه پس از آغاز هر فاز آن، اين جزييات را به رسانه‌ها نيز اعلام خواهيم كرد. حمل ونقل برنامه دارد، بافت فرسوده برنامه دارد و...

ولي ما از شش ماه قبل كه اجراي اين طرح در محله هرندي آغاز شده تا امروز، تغيير محسوسي در اين منطقه نديده‌ايم. واقعا در اين محله چه كرده‌ايد؟

ما در همين مدت از2 مركز بهاران (كه به كارآموزي و توانمندسازي كارتن خواب‌ها و معتادين اختصاص دارد)، يكي از آنها را در منطقه 9ايجاد كرده‌ايم. در طول اين مدت اشكالات طرح‌هاي‌مان را درآورده‌ايم و آنها را رفع كرده‌ايم تا زمان و هزينه‌هاي‌مان را كم كنيم. ما ماموريت‌مان در وهله اول حساس كردن جامعه و دستگاه‌ها در قبال اين معضل بزرگ شهر بود كه خوشبختانه سوالات امروز اعضاي شورا و واكنش‌هاي نمايندگان مجلس، مسوولان قوه قضاييه وساير سازمان‌ها وحتي شما خبرنگاران حكايت از آن دارد كه در اين امر موفق شده‌ايم. نكته بعدي اين است كه مطالبات چندين ساله شهرداري بالاخره آغاز شده و در حال اجراست. ما در اين طرح خانه به خانه عمل كرديم و به آمارها و اصطلاح‌هايي دست پيدا كرده‌ايم. مثل اتاق‌نشيني. ما فقط كلي تلاش كرديم تا بتوانيم توضيح دهيم كه اتاق‌نشيني به معناي خانه مجردي به آن مفهومي كه جامعه مي‌شناسد نيست، بلكه جايي است كه در آن چندين نفر كارگر و... زندگي مي‌كنند كه شايد انسان‌هاي مومن و نمازخواني هم باشند. مركز تهران گودالي است مشتمل براعتياد، فقر، بيكاري، مهاجرت، اقوام، انفكاك نسلي، انفكاك اجتماعي عدم تعلق به هويت، . ما با اين ملغمه از آسيب‌ها مواجهيم. در طول شش دهه، آرام آرام مركز از شمال شهر جدا شده است. مگر مي‌شود مركز شهري مثل تهران خالي از سكنه باشد؟ ما به دنبال دلايل آن و حل اين مشكل هستيم.

خب اين طرح كه مي‌گوييد جزييات آن هم مشخص است، در اختيار اعضاي شورا هم قرار گرفته است؟

من دوشنبه جزييات طرح را هم به طور كامل در اختيار معاونت شوراها گذاشتم تا تكثير كنند و به تمام اعضا بدهند. حجم مطالعات به اندازه سه سال مطالعه است. فقط يكي از پيوست‌هاي آن كه امروز تقديم رييس شورا شد بيش از هزار صفحه است.

نخستين گزارش‌تان از اجراي اين طرح را چه زماني ارايه خواهيد كرد؟

ما شش ماه بعد گزارش عملكرد خود را در همين صحن شورا و در بين رسانه‌ها ارايه خواهيم داد. البته اين به معناي حل همه مشكلات اين منطقه نخواهد بود بلكه نخستين هدف ما بازگرداندن زندگي به محله‌هاي مركزي شهر و به خصوص هرندي است. زمستان فرصت بسيار خوبي براي ساماندهي وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي اين نقاط است كه اميدواريم با برنامه‌اي كه داريم به اين مهم برسيم. چرا كه با توجه به زيرساخت‌هايي كه فراهم شده و اعتمادي كه بين مردم ايجاد شده، اگر اين فرصت را از دست بدهيم شايد جبران آن ديگر ممكن نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون