• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3379 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۷ آبان

پرسپوليس و استقلال روز جمعه با قضاوت محسن تركي براي هشتاد و يكمين بار به مصاف هم مي‌روند

... و باز هم داربي

گروه ورزش| پرسش اصلي‌اي كه هواداران فوتبال ايران به دنبال آن هستند، اين است: « آيا باز هم حساسيت‌ها و ترس از باختن، كيفيت داربي را زير سوال خواهد برد؟» اصولا تحليل‌ها در شرايط كنوني پيرامون اين مسابقه متفاوت است. اما مشخص شدن سوالي كه به دنبال جوابش هستيم خيلي ساده است؛ بايد تا بعد از ظهر روز جمعه و حوالي ساعت 17 صبر كنيم؛ درست در زماني كه محسن تركي قرار است سوت پايان مسابقه‌اي را بزند كه «بردن» در آن براي هواداران هر تيمي، از قهرمان شدن در ليگ برتر هم مهم‌تر است!واقعيت‌ قضيه اين است كه آمار و آرقام و شرايط هر تيم در جدول، ميزان آمادگي بازيكنان و حضور نفرات شاخص در تركيب يك تيم، تاثير بسيار زيادي در سرنوشت داربي پايتخت نمي‌گذارد. حداقل سابقه اين را نشان داده كه براي تحليل يا پيش‌بيني داربي بايد، فقط تا سوت آغاز مسابقه و عملكرد دو تيم در طول بازي صبر كرد. فوتبال، ورزش اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني است. به همين دليل روز جمعه ممكن است پرسپوليس سومين برد متوالي خود را مقابل حريف سنتي به دست بياورد و فاصله‌اش را با اين تيم در صدر جدول به عدد «4» برساند و خودش را در بين تيم‌هاي مدعي بالاي جدول ليگ ببيند. در آن طرف اما استقلال با هدايت پرويز مظلومي كه لقب «سوبله چوبله» و «مرد داربي‌باز» را با خود يدك مي‌كشد، به دنبال بردن در اين بازي بزرگ و پيشي گرفتن از ساير رقباست. فشارهاي روي مربيان سرخابي‌هاي تهران اما به قدري زياد است كه ممكن است سبب شود «احتياط» را چاشني كار خود در هدايت‌ تيم‌هاي‌شان كنند. فقط براي اينكه اين مسابقه را نبازند. پرسپوليس و استقلال بازي‌هاي پيش از داربي خود را هم اتفاقا با پيروزي پشت سر گذاشته و با شرايط نسبتا خوبي آماده اين رويارويي‌ بزرگ شده‌اند. اما اين تمام ماجرا نخواهد بود. داربي ايران با تمام فراز و نشيب‌ها و صدالبته «مساوي‌هاي خسته‌كننده» و «كم موقعيت بودنش» هنوز هم ميليون‌ها بيننده تلويزيوني را جلوي جعبه جادويي ميخكوب مي‌كند تا به تماشايش بنشينند! درست مثل ساعت 15 روز جمعه هشتم آبان ماه 1394، كه قرار است پرسپوليس و استقلال، يكي از متفاوت‌ترين داربي‌هاي تاريخ را به نمايش بگذارند؛ مسابقه‌اي پر از اتفاقات ويژه و حساس كه قضاوتش با محسن تركي است كه براي ششمين بار به عنوان داور داربي پايتخت انتخاب شد. برانكو ايوانكوويچ و پرويز مظلومي هر كدام در شرايط كنوني به دنبال يك زندگي جديد و شاد هستند. اين زندگي اما چگونه به دست مي‌آيد؟!... جواب باز هم ساده است؛ اول «نباختن» و بعد اگر شد «بردن در داربي».

 

اصغر حاجيلو: بازيكنان، براي شاد كردن دل مردم بازي كنند

فكر نمي‌كنم نيازي باشد درباره ميزان علاقه‌ام براي پيروزي استقلال در داربي صحبت كنم. همه مي‌دانند كه من يك استقلالي هستم و طبيعتا دوست دارم تيمم برنده شود. اما اين داربي به نظرم از كيفيت و جذابيت بالايي برخوردار خواهد بود و قطعا حوصله تماشاگران از تماشاي اين بازي سر نمي‌رود. من به عنوان يك فردي كه سال‌ها در استقلال و فوتبال ايران موي خود را سفيد كرده‌ام فقط يك حرفي را به بازيكنان دو تيم مي‌زنم. اينكه آنها جداي از اجراي دستورات تاكتيكي در زمين مسابقه، تمام توان خود را بگذارند و براي بردن تلاش كنند. وقتي تماشاگران اين تلاش آنها را ببينند حتي اگر بازي مساوي شد ديگر كسي عليه اين تساوي شعار نخواهد داد. بازيكنان دو تيم به اين مساله فكر كنند كه براي خوشحال كردن دل هواداران در داربي بازي كنند.

 

علي پروين: كسي براي مساوي توصيه نمي‌كند

اميدوارم هر تيمي شايسته است، برنده باشد و به نوعي عدالت در بازي روز جمعه رعايت شود اما طبيعي است به عنوان يك پرسپوليسي دوست دارم پرسپوليس برنده باشد. برانكو و مظلومي هر دو با تجربه هستند و با فضاي داربي آشنا. هم پرسپوليس و هم استقلال امسال تيم‌هاي هجومي هستند و اگر اتفاق خاصي رخ ندهد بايد شاهد يك داربي پرگل باشيم. درباره اينكه برخي‌ها مي‌گويند توصيه مي‌شود تا اين بازي مساوي شود هم بايد بگويم حساسيت و استرس باعث مي‌شود داربي‌ها مساوي شود نه توصيه! اصلاً مگر چنين چيزي وجود دارد؟ كدام مربي به بازيكنش مي‌گويد بازي را مساوي كنيد؟ اگر اين اتفاق رخ بدهد بالاخره روزي لو مي‌رود. در تمام اين سال‌ها اين شايعات بوده اما هيچ‌وقت سندي منتشر نشده است.

 

امير قلعه‌‌نويي: دوست دارم استقلال ببرد

سرمربي سابق استقلال با وجود اينكه فصل گذشته تيمش در رفت و برگشت مغلوب پرسپوليس شد، در تازه‌ترين اظهارنظر كوتاه خود تاكيد كرده دوست دارد استقلال برنده اين مسابقه حساس باشد. امير قلعه‌نويي در اين رابطه گفت: «اميدوارم بازي خوب و تماشاگرپسندي برگزار شود. البته فكر مي‌كنم با توجه به اينكه دو تيم در بازي‌هاي گذشته خود توانسته‌اند به پيروزي برسند و نتايج خوبي كسب كرده‌اند بازي خوبي را شاهد باشيم. اميدوارم استقلال پيروز بازي باشد و خودم دوست دارم تا آبي‌پوشان برنده زمين را ترك كنند. اين نكته را بايد مورد توجه قرار داد كه هر تيمي كه بتواند از لحاظ روحي و رواني بهتر باشد مي‌تواند برنده شود همچنين بايد از لحظه‌ها هم استفاده كنند و تيمي كه بتواند در اين زمينه موفق باشد، پيروز ميدان مي‌شود.»

 

افشين پيرواني: دروغ نمي‌گويم، دوست دارم پرسپوليس ببرد

من درست است كه مدير تيم ملي بزرگسالان فوتبال ايران هستم، اما هيچ‌وقت تظاهر به دروغ و شعار نمي‌كنم. به عنوان كسي كه بيشترين كاپيتاني را در باشگاه پرسپوليس و سابقه 10 برد در داربي را دارم، دعا مي‌كنم پرسپوليس اين مسابقه را ببرد و حتي با ارايه يك عملكرد فوق‌العاده با تعداد گل بالا هم برنده شود. اگر بخواهم احساسي صحبت كنم بايد بگويم كه پرسپوليس با توجه به فوتبال خوبي كه بازي مي‌كند، برنده خواهد شد. اما از نظر شرايط تيمي و نفرات و روي كاغذ، شانس استقلال براي رسيدن به برد بيشتر است. در كل فكر مي‌كنم كه داربي جذابي را شاهد باشيم اما روي اين مساله تاكيد دارم كه احتمال مساوي شدن بازي، خيلي زياد است. هر چند كه فوتبال را اصلا نمي‌شود پيش بيني كرد و بايد ديد در طول مسابقه چه اتفاقاتي رخ خواهد داد.

 

حامد كاويانپور: طارمي يا عاليشاه ستاره‌هاي داربي مي‌شوند

قطعاً از نظر من پرسپوليس برنده داربي است و معتقد هستم كه با اختلاف يك گل استقلال را شكست مي‌دهد، البته اين منوط به اين قضيه است كه پرسپوليس در داربي هم مانند بازي‌هاي ديگرش تهاجمي بازي كند. خوشبختانه پرسپوليسِ برانكو جسورانه و هجومي بازي مي‌كند. اين تيم خط هافبك خوبي دارد اما با توجه به شناختي كه از برانكو دارم مي‌دانم كه با حوصله زياد و كاملاً زيركانه در فاز دفاعي تيمش را به بهترين نحو هدايت مي‌كند. در داربي، به دست گرفتن وسط زمين حرف اول را مي‌زند. هافبك‌هاي استقلال از نظر فيزيكي شرايط خوبي دارند اما از لحاظ تكنيكي و دوندگي، هافبك‌هاي پرسپوليس برتر هستند. در مجموع در وسط زمين كفه ترازو سمت پرسپوليس سنگين‌تر است. در كل هم من فكر مي‌كنم شايد طارمي يا عاليشاه ستاره بازي باشند.

 

پرويز برومند: داربي جذابي را شاهد خواهيم بود

از زماني كه داربي آغاز مي‌شود شرايط آن متفاوت است تا زماني كه اين مسابقه به پايان مي‌رسد. داربي نه به قبل از مسابقه، نه به قوي‌تر بودن دو تيم و نه به ساير مسائل از قبيل خوب يا بد نتيجه گرفتن آنها ارتباطي ندارد و شرايط داربي به واقع متفاوت است. شرايط استقلال و پرسپوليس در حال حاضر خوب است. استقلال ليگ را خوب شروع كرد اما فراز و نشيب هم داشت با اين حال در روز بازي با سپاهان نتيجه خوبي گرفتيم. از سوي ديگر پرسپوليس هم بازي‌ها را خوب آغاز كرد و فقط در نتيجه‌گيري ضعيف بود، سپس اين تيم كمي دچار افت شد و الان در شرايط ايده آل به سر مي‌برد و فكر مي‌كنم به همين دليل بازي خوب و جذابي را شاهد باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون