• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3383 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۲ آبان

جمع آوري سانتريفيوژها

همزمان با اعلام انجام مقدمات محدودسازي غني‌سازي در نطنز ، 20 نماينده به رييس‌جمهورتذكر دادند

ادامه از صفحه اول

ايران سطح غني‌سازي خود را به مدت 15 سال در حد 67/3 درصد حفظ خواهد كرد.

ايران ماشين‌هاي سانتريفيوژ و زيرساخت‌هاي ذيل را كه با 5060 ماشين سانتريفيوژ IR-1 در تاسيسات نطنز مرتبط نيستند، از محل نصب شده خارج و در سالن Bسايت نطنز تحت نظارت پيوسته آژانس قرار خواهد داد.

تمام ماشين‌هاي سانتريفيوژ مازاد از جمله ماشين‌هاي IR-2m. ماشين‌هاي سانتريفيوژ مازاد IR-1 براي جايگزيني ماشين‌هاي برخورد كرده يا خراب شده بر مبناي يك به يك مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به مدت 15 سال، ايران در فردو، فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم و تحقيق و توسعه مربوط به غني‌سازي اورانيوم نخواهد داشت و هيچ‌گونه مواد هسته‌اي نگهداري نخواهد كرد.

ايران به مدت 15 سال تا 1044 عدد ماشين سانتريفيوژ IR-1 را در يكي از سالن‌هاي فردو نگهداري خواهد كرد كه از آن دو زنجيره كه قبلا UF6 به آنها تزريق نشده است، براي توليد ايزوتوپ‌‌هاي پايدار اصلاح خواهند شد. براي چهار زنجيره‌اي كه با تمام زيرساخت‌هاي مربوطه، به جز لوله‌هايي كه اتصال‌هاي كوپل كردن زنجيره‌ها را ميسر مي‌‌سازند، باقي مي‌‌مانند، دو عدد در وضعيت بدون كار، بدون چرخش نگهداشته مي‌شوند. دو زنجيره ديگر به چرخش ادامه مي‌‌دهند.

ايران ماشين‌هاي دو زنجيره باقي مانده در همين سالن را با خارج كردن تمام سانتريفيوژها و لوله‌هاي UF6 شامل خطوط فرعي، شير آلات، فشارسنج‌ها در سطح زنجيره و مبدل‌هاي فركانس و UF6 جمع‌آوري خواهد كرد. ايران متعاقبا كابل‌هاي برق زنجيره، تابلوهاي مخصوص كنترل زنجيره و پمپ‌هاي خلأ را جمع‌آوري خواهد كرد. تمام اين ماشين‌هاي سانتريفيوژ اضافي و زيرساخت‌هاي آنها در سالن B تحت نظارت پيوسته آژانس قرار خواهد گرفت.

ايران تمام ماشين‌هاي سانتريفيوژ و زيرساخت‌هاي مرتبط با غني‌سازي اورانيوم را در سالن ديگر فردو، خارج خواهد كرد. اين كار شامل برچيدن تمامي لوله‌هاي انتقال گاز UF6 از جمله خطوط فرعي، شيرآلات، فشارسنج‌ها در سطح زنجيره و مبدل‌هاي فركانس و تجهيزات مربوط به ايستگاه‌هاي تزريق خوراك و جمع‌آوري مواد UF6 خواهد بود.

علاوه بر اقدام‌هاي گفته شده ايران در حوزه‌هاي ذخاير اورانيوم و سوخت، پروتكل الحاقي و كد اصلاحي 1/3 و شفافيت در خصوص ساخت قطعات سانتريفيوژ هم تعهداتي دارد كه بايد تا روز اجرا آنها را نيز عملي كند.

اجراي برجام را متوقف كنيد!

برنامه جامع اقدام مشترك پس از گذشت بيش از 100 روز از حصول توافق ميان ايران و 1+5 در وين با برخورداري از مجوز مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي امنيت ملي، شوراي نگهبان و مقام معظم رهبري وارد فاز عمل به تعهدات شده است. مقام معظم رهبري هم در نامه‌اي به رييس‌جمهور كه از سوي رسانه‌ها به تاييد مشروط شهرت يافت، شروطي را تعيين كرده و دو مساله خروج قلب رآكتور اراك و انتقال ذخاير سوخت را به مختومه اعلام شدن پرونده پي‌ام دي منوط كردند كه اين دو مساله هم به همان زمان موكول شده است. با اين‌همه روز گذشته 21 نماينده مجلس شوراي اسلامي در تذكري كتبي از رييس‌جمهور خواستند دستور جمع‌آوري سانتريفيوژهاي نطنز و فردو را متوقف كند. محمد دهقان در نشست علني روز گذشته (دوشنبه 11 آبان ماه) مجلس شوراي اسلامي، تذكر كتبي نمايندگان مجلس به مسوولان اجرايي را قرائت كرد و گفت: «كريمي قدوسي به رييس‌جمهور تذكر داد تا دستور جمع‌آوري سانتريفيوژهاي نطنز و فردو را تا زماني كه شروط مندرج در نامه مقام معظم رهبري و بند يك آن محقق نشده است متوقف كنند.» به گفته عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي اين تذكر توسط حسينيان، كارخانه‌اي، هاشمي، ميركاظمي، عارفي، پژمان‌فر، سليماني، كوچك‌زاده، نوباوه، كوثري، جوكار، سالك، قاضي‌زاده، جراره، افضلي‌فرد، فتاحي، طبيب‌زاده نوري، آليا و طلا امضا شده است. اين درخواست در حالي از سوي 21 نماينده مجلس شوراي اسلامي مطرح شده است كه متن برجام در مدت زمان 90 روز پس از تهيه آن در وين ساعت‌ها در كميسيون امنيت و كميسيون ويژه مجلس شوراي اسلامي و همين طور صحن علني مورد بررسي قرار گرفت و اعضاي تيم مذاكره‌كننده نيز ساعت‌ها با حضور در مجلس شوراي اسلامي در خصوص الزامات و تعهدات ايران در برجام توضيحات مبسوطي داده‌اند. ايران با توجه به منوط شدن اجراي لغو تحريم‌ها به راستي‌آزمايي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از اقدام‌هاي ايران درصدد است كه هرچه سريع‌تر و در بازه زماني دو ماه پس از روز قبول توافق (23 مهر) وارد روز اجرا شود تا اتحاديه اروپا، ايالات متحده و شوراي امنيت سازمان ملل هم رسما لغو تحريم‌هاي خود را اجرايي كنند. با توجه به آنكه تا مدت زمان رسيدن به روز اجرا، با ايران همچنان با توجه به مفاد توافقنامه موقت ژنو برخورد مي‌شود ورود هرچه سريع‌تر ايران به فاز پس از روز اجرا مي‌تواند درهاي بسته شده به روي اقتصاد ايران را گشوده و در ورود ايران به بازارهاي جهاني و ورود سرمايه‌گذاران خارجي به ايران گام جدي محسوب شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها