گفتوگو با وحيد تاج
اميدوارم اركستر سازهاي ملي ايران
دوباره فعاليتش را آغاز كند
وحيد تاج، خواننده در طول فعاليتهاي متفاوت خود آثار متعددي را به انتشار درآورده است و اين در حالي است كه با قطعه «پارسي» برگرفته از شاهنامه فردوسي در جشنواره بينالمللي ايتاليا مقام نخست را كسب كرد. او كارهاي موفقي با گروه آوازي تهران داشته و خواننده آلبوم «برفخواني» به آهنگسازي علي قمصري هم بوده است. «خانه غريب» و «شيدا و عارف» از جمله آلبومهاي موفق اين خواننده است، پيش از ايام عزاداري سالار شهيدان، او آلبوم تازهاي با نام «اجاق سرد» را منتشر كرد. با او گفتوگويي كوتاه داشتهايم:
از برنامههاي اين روزهايتان بگوييد؟
در ايام محرم و صفر به هر روي، اهالي موسيقي با وقفههايي در اجراهاي زندهشان مواجه هستند و طبيعي است كه فرصت بيشتري براي ضبط آثارشان دارند؛ من هم مشغول ضبط چند اثر هستم كه از هفته آينده آغاز خواهد شد؛ همچنين مشغول تمرين براي اين هستيم تا بعد از ايام محرم و صفر، ادامه تور كنسرتهايمان را با استاد «اردشير كامكار» ادامه دهيم. پيش از اين ايام نيز آلبوم «اجاق سرد» با آهنگسازي «مهدي حاجيقاسمي» و آواز من اجرا شد؛ آلبومي كه بر اساس چند قطعه آوازي با اشعار «نيما يوشيج» بود.
اجراي آوازي از اشعار يوشيج كار دشواري نيست؟
بله، البته من پيش از اين هم سابقه اجراي قطعات آوازي را بر اساس اشعار نو داشتم؛ اما در اين اثر تعدادي از غزلهاي ايشان را براي اجرا در نظر گرفتم و اين اشعار را در «بيات ترك» اجرا كرديم. هنر موسيقي ايران به معناي والاي خود يعني ساز و آواز و بداههخواني و بداههنوازي است كه در موسيقي امروز كمرنگتر جلوه ميكند و بيشتر ترانه و تصنيفخواني مورد توجه قرار گرفته است.
شما چند ماه قبل همراه با اركستر سازهاي ايراني به اجراي برنامه پرداختيد؛ پروژهاي كه به نظر ميرسد هماكنون متوقف شده است.
بله و اين به نظرم دريغ بسياري است كه درباره اين اركستر به وجود آمده است. حيف است كه آن همه برنامهريزيهايي كه براي اين اركستر در نظر گرفته بودند به يكباره متوقف شدند. نكته جالب در اين ميان، اين است كه بعد از آنكه برنامه به اجرا درآمد، هيچكس با ما تماسي نگرفت و برنامه در همان زمان متوقف شد. اين در حالي است كه ما در 20 روز مانده به برگزاري اين كنسرت، برنامه فشردهاي را براي آماده شدن جهت اجراي كنسرت در نظر گرفته بوديم و نهايت تلاش خود را كرديم تا با تمرينهاي گسترده بتوانيم از پس اجرايي شايسته با اين اركستر برآييم. بعد از آن اما از ما خوانندگان حتي به صورت تلفني هم هيچ تشكري نشد؛ البته آقاي جمالي – مديرعامل بنياد رودكي- از استادان من در دانشكده موسيقي هستند و در اين سالها حمايتهاي بسياري از من انجام دادهاند؛ من بيش از آنكه بخواهم گلايههايي را در اين زمينه مطرح كنم، اميدوارم كه اين اركستر بار ديگر به فعاليتهايش ادامه داده و بتواند نقش مهمي در اركستر ايران داشته باشد؛ به خصوص اينكه نوازندگان اين اركستر و همچنين رهبر آن آقاي اسماعيل تهراني نقش بسيار مهمي در اين زمينه داشتند.
شما طي اين سالها تجربه لغو كنسرتهايتان را هم داشتهايد. در مواردي هم لغو كنسرتها با اتفاقات عجيبي روبهرو بوده است. درباره اين اتفاقات چه نظري داريد؟
يك هنرمند بهترين لحظات عمرش زماني است كه دارد روي صحنه كنسرت ميدهد، چون سعي ميكند تمام آنچه را كه در عرصه هنر آموخته در برابر مخاطبانش به بهترين شكل اجرا كند. ما اهالي موسيقي هيچوقت هيچ چيزي خلاف عرف جامعه نخواندهايم. شعر حافظ و سعدي و مولانا خواندهايم يعني بزرگاني كه همه مردم ميشناسند و با اشعارشان آشنا هستند. ما خيلي آرام گوشهاي مينشينيم و ساز و آواز ارايه ميدهيم. نميدانم مشكل برخي با موسيقي چيست، اما موسيقي در زندگي جاري است، چه بخواهيم و چه نخواهيم؛ بنابراين ميتوانم بگويم كساني كه حتي مجوز دفتر موسيقي وزارت ارشاد را هم قبول ندارند، هيچگاه نميتوان با آنها بحث كرد. فقط كاش تكليف ما مشخص شود. البته حرف زياد است، بگذريم.