• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3390 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ آبان

رمادي در نقطه صفر

عراق اين روزها در دو جبهه درگير است. نخستين جبهه مبارزه با داعش است و ديگري مبارزه با فساد حاكميتي است كه بر اين كشور غالب شده است. با اين وجود نيروهاي عراقي كماكان با حفظ انسجام خود در حال مبارزه با داعش هستند. نيروهاي ارتش عراق در ادامه عمليات خود براي پاكسازي استان انبار از وجود تروريست‌هاي داعش، شهر رمادي را از تمامي محورها محاصره كرده‌اند تا عمليات جديد خود را براي آزادسازي اين شهر آغاز كنند. اين در حالي است كه نيروهاي عراقي نزديك به دو ماه است كه تلاش مي‌كنند تا استان انبار و به ويژه شهر رمادي را آزاد كنند. اما اكنون رمادي روزهاي آفتابي را تجربه مي‌كند و پيش‌بيني مي‌شود كه اين شرايط جوي تا روز شنبه نيز پايدار خواهد بود و بر اين اساس شايد روز انتشار خبرهاي خوب از رمادي فرا برسد.

عمليات جديد پس از محاصره

مقامات عراقي وعده داده‌اند كه داعش در استان انبار در حال تضعيف است و نفس‌هاي آخر خود را مي‌كشد و ديگر توانايي ايستادگي در مقابل ارتش عراق را ندارد. مقامات ارتش عراق وعده داده‌اند منتظر ساعت صفر براي آغاز حمله گسترده به شهر رمادي هستند. عثمان غانمي، رييس ستاد ارتش عراق مي‌گويد: ارتش و ديگر نيروها شهر رمادي، مركز استان انبار را از چهار محور محاصره كرده‌اند و ظرف روزهاي آينده اين شهر را آزاد خواهند كرد. وي وعده مي‌دهد: روند عمليات در استان‌هاي انبار و صلاح الدين براساس برنامه نظامي و زمان تعيين شده پيش مي‌رود. رييس ستاد ارتش عراق گفت: هماهنگي خوبي ميان تمامي يگان‌هاي نظامي وجود دارد. جنگنده‌هاي ارتش و ائتلاف نيز در عمليات شركت مي‌كنند تا از حجم خسارت‌ها كاسته شود. عشاير عراقي نيز تاكيد كرده‌اند كه داعش ديگر توانايي خود را براي توقف پيشروي ارتش عراق به سمت مركز شهر رمادي از دست داده است و ده‌ها تن از اعضاي اين گروه از اين شهر فرار كرده‌اند. سلمان فهداوي، يكي از رهبران نيروهاي عشاير استان انبار گفته است: نيروهاي عراقي به آزادسازي مركز شهر رمادي نزديك شده‌اند. همچنين تجهيزات نظامي زيادي به شمال شهر رمادي براي مقابله با داعش انتقال داده شده است. از سوي ديگر، بر اساس گزارش منابع عراقي ائتلاف امريكايي ضد داعش در عمليات خود مراكز فرماندهي و انبارهاي سلاح داعش در استان انبار را منهدم كرده است.

هدف بعدي

نيروهاي عراقي پس از آزادسازي استان انبار براي آزادسازي استان نينوا و به ويژه شهر موصل مركز اين استان آماده مي‌شوند كه محل اصلي فعاليت داعش در عراق محسوب مي‌شود. يك فرمانده نظامي عراقي كه خواسته نامش فاش نشود در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط گفته است: مساله مهمي كه ما در حال حاضر موفق به تحقق آن شده‌ايم دور كردن خطر داعش از بغداد است. موضوعي كه به آن در اسناد موسسه تحقيقات جنگ امريكا نيز اشاره شده است. وي همچنين مي‌افزايد، نيروهاي ما در تمامي مناطق و شهرها به ويژه در اطراف مناطقي كه ممكن است داعش از آنجا به بغداد نفوذ كند حضور دارند و اين موضوع مهر تاييدي بر سخنان حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق درباره امنيت كامل بغداد است. با اين وجود به گزارش منابع امريكايي در خصوص عمليات پاكسازي شهر رمادي و كند بودن روند آن حاكي از اين مضوع است كه عمليات ضد داعش با مشكلاتي روبه‌رو است كه از جمله آن مي‌توان به آب و هواي نامساعد و باران‌هاي سنگين اشاره كرد كه اجازه عمليات گسترده را به رمادي نمي‌دهد و داعش در اين مدت توانسته است از مواضع خود دفاع كند از همين‌رو پيشروي‌هاي نيروهاي عراقي براي پس گرفتن رمادي و رودخانه فرات آهسته و كند صورت گرفته است و به نظر مي‌رسد با بهبود اوضاع آب و هوايي در عراق پيش‌روي‌هاي نيروهاي عراقي در رمادي با سرعت بيشتري انجام شود.

بازگشت بغدادي به موصل

در حالي كه رقه پايتخت خودخوانده تروريست‌هاي داعش ديگر براي آنها امن نيست، سعي فرماندهان اصلي داعش اين است كه خود را از اين منطقه دور كنند. بر اين اساس با آنكه رسانه‌ها گزارش داده بودند كه ابوبكر بغدادي، رهبر داعش در اثر حملات هوايي امريكا به‌شدت زخمي شده و به تركيه گريخته است، اكنون يك منبع محلي در نينوا گزارش مي‌دهد، ابوبكر بغدادي، رهبر گروه تروريستي داعش به همراه گروهي از فرماندهان عرب و خارجي اين گروه تروريستي به شكلي كاملا محرمانه از البوكمال سوريه وارد استان موصل در عراق شده است. منبع مذكور گزارش مي‌دهد: بغدادي و گروه همراهش نه در قالب يك كاروان بزرگ بلكه از طريق منطقه بياباني كه تحت كنترل داشتند از مرز مشترك عراق- سوريه عبور كرده و خود را به استان موصل رساندند. اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: بغدادي كاملاً مخفيانه وارد نينوا شد و هيچ‌كس از محل اقامت وي خبر ندارد. رهبر داعش به دليل اينكه جنگنده‌هاي ائتلاف امريكايي تحركات وي و ديگر رهبران گروه را زير نظر دارند، از رفت و آمد علني هراس دارد. وي تاكنون از چند عمليات ترور و حملات هوايي جنگنده‌هاي ائتلاف به پايگاه‌هاي داعش جان سالم به‌در برده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون