• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3390 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ آبان

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد»:

در برابر منتقدان خويشتنداري مي‌كنيم

گروه سياسي| تحريمي‌ها ديروز به نمايشگاه بازگشتند. بازگشتي البته از نوع حضور در نشست خبري. در هفته‌اي كه برخي رسانه‌ها با وارد كردن اتهاماتي به دولت از حضور در نمايشگاه مطبوعات خودداري و به نوعي آن را تحريم كردند، اين سخنگوي دولت بود كه آنها را ناچار به بازگشت كرد. ديروز برگزاري نشست خبري سخنگوي دولت در نمايشگاه مطبوعات در حالي برگزار شد كه جداي از اصحاب رسانه، نوبخت مجبور بود پاسخگوي سوالات مردمي هم باشد. سوالاتي كه اكثريت با محوريت اقتصاد بود، نشان مي‌داد كه هنوز هم اقتصاد از مهم‌ترين دغدغه‌هاي ملت است. اما حضور نوبخت در نمايشگاه مطبوعات براي خيلي از رسانه‌ها يادآور سخناني شد كه حسن روحاني چند روز قبل و در افتتاحيه، آن را بر زبان راند. سخناني كه در نخستين جلسه مسوولان عالي قضايي، با واكنش از سوي رييس قوه قضاييه روبه‌رو شد. اما نوبخت در پاسخ با بيان اينكه صادقانه بگويم شايد در هيچ يك از مقاطع گذشته به اين حد هماهنگي و همدلي بين مسوولان قوا وجود نداشته و اين دوره از دوره‌هاي خوب همدلي بين مسوولان است، گفت: بايد از طرف دولت از رييس دستگاه قضا به خاطر همكاري‌ها با دولت تشكر كنم و همكاري درباره تصويب برجام را يادآوري كنم. وي ادامه داد: البته ممكن است در همه مسائل يك نظر واحد وجود نداشته باشد و تفاوت نظر وجود دارد. ما به اصل 57 قانون اساسي كه به تفكيك قوا اشاره مي‌كند پايبنديم اما اصل 113 هم جايگاه ويژه‌اي براي رييس‌جمهور قايل شده و رييس‌جمهور طبق اين اصل بعد از مقام معظم رهبري عالي‌ترين مقام كشور است و مسوول اجراي قانون تشخيص داده شده است. به همين دليل ايشان نظر خود را صميمانه در جمع اهالي رسانه بيان كرد و دولت هم در جهت اجرايي شدن نگراني‌هاي رييس‌جمهور پيگير خواهد بود. از طرفي هم نظر رييس قوه قضاييه محترم است.

نوبخت اما به هجمه‌هايي هم كه دامنگير دولت مي‌شود اشاره مي‌كند. آنجا كه در پاسخ به اين سوال كه چرا همواره شاهد هجمه‌هاي مخالفان و منتقدان به دولت هستيم و همواره بر اين هجمه‌ها به نسبت موفقيت‌هاي دولت افزوده مي‌شود، گفت: «ما اين را پذيرفته‌ايم كه هر اقدامي توسط دولت صورت مي‌گيرد مي‌تواند عده‌اي مخالف داشته باشد. آنچه مهم است آثار تصميماتي است كه درباره منافع ملي كشور گرفته مي‌شود. برجام منتقداني داشته و ما خوشبينانه اظهار مي‌كنيم كه مخالفت‌ها بر سر تامين منافع ملي بوده اما وقتي آثار خوب ‌آن ظاهر شد نتيجه را به درستي خواهيم ديد و نهايتا اين افكار عمومي هستند كه قضاوت خواهند كرد. به هر حال قبول مي‌كنيم كه دولت منتقداني دارد اما در برابر آنها خويشتنداري مي‌كنيم. وي تاكيد كرد: در ادامه مسير آثار تصميمات دولت نشان مي‌دهد چه كسي در اين تقابل نظرها راه درست و به نفع مردم را انتخاب كرده است.

سخنگوي دولت در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر برنامه‌هاي دولت براي مقابله با ورود دلالان به موضوع تسهيلات خريد خودرو و كالا و همچنين سياست‌هاي دولت در اين زمينه اظهار كرد: در ارتباط با سياست كوتاه‌مدت دولت در سرعت بخشيدن به خروج از ركود، از پيش در اين زمينه اطلاع‌رساني و مطرح شد كه در عرصه سياست‌هاي مالي با ابزارهاي مالي و در عرصه سياست‌هاي پولي از طريق ابزارهاي پولي در موضوع تحرك بخشيدن به اقتصاد وسرعت بخشي به خروج از ركود به چه صورت عمل مي‌شود. وي ادامه داد: ساز و كارهايي نيز از سوي بانك مركزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين صنايع مرتبط در مورد تسهيلات خودرو و صنعت خودرو، مورد توجه قرار گرفته كه شاهد دلال‌بازي در اين زمينه نباشيم. در همين راستا چنانچه در اين فرآيند عده‌اي بخواهند از هر فرصتي به صورت غيررسمي استفاده كنند ساز‌و‌كارهايي فراهم مي‌شود كه اين‌گونه انحرافات به حداقل برسد.

سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا خودروهايي كه با وام جديد خودرو تحويل داده خواهند شد، از خودروهايي است كه در پاركينگ‌ها مانده بودند، اظهار كرد: اينكه از انبار موجود و ذخايري كه از خودروهاي ساخته شده داريم تحويل داده شود به اين معني نيست كه اين خودروها حتما نقصي داشته‌اند. دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد موظف شده‌اند كه با دقت بر كيفيت خودروها نظارت كنند. شايد اين‌گونه بتوانيم پيامي هم به صنعت توليد ملي در خودروسازي بدهيم و فرصت مجددي براي اقبال مردم به خودروها فراهم شود. مطمئن باشيد به حد كافي نظارت از سوي دستگاه‌ها درباره كيفيت خودروها وجود دارد. وي در واكنش به اين خبر كه دولت اعلام كرده نرخ سود بانكي كاهش نخواهد يافت، تصريح كرد: زماني تصميمي دستوري ابلاغ مي‌شود و زماني ديگر منطق اقتصادي جور ديگري حكم مي‌كند. منطق اقتصاد حكم مي‌كند كه نرخ سود بانكي كاهش پيدا كند. اراده هم براي كنترل از سوي بانك مركزي و ديگر نهادها وجود دارد.

نوبخت درباره كميته نظارت بر برجام يادآور شد: شوراي عالي امنيت ملي به عنوان يك نهاد رسمي موضوع پرونده هسته‌اي را از گذشته دنبال مي‌كرده و مصوبه اين شورا بر چگونگي اجراي برجام نيز الان عملياتي است و اين كميته نظارت هم در آينده نزديك معرفي خواهد شد. شورا يكشنبه گذشته جلسه داشت و در اين هفته جلسه ديگري هم خواهد داشت و يكي از موضوعات مهم جلسات تعيين اعضاي اين كميته نظارت بر برجام است. نوبخت همچنين به بسته اقتصادي دولت درباره رونق اقتصادي اشاره و بيان كرد: بايد توجه داشته باشيم كه دولت در حوزه اقتصاد رشد منفي 8/6 درصدي را به بالاي يك درصد رسانده و تورم بالاي 40 درصد را به زير 20 درصد برساند. البته اين اعداد از نظر دولت كافي نيست و براي سرعت بخشيدن و افزايش رشد يك درصدي اين بسته اقتصادي ارايه شده است. پس بهتر است درباره اينكه اين بسته به نتيجه نخواهد رسيد نفوس بد نزنيم. ما براي اينكه مساله كاهش نرخ تورم و افزايش رشد اقتصادي را احساس كنيم نيازمند تحول قابل توجهي هستيم و بايد رشدهاي 7 و 8درصدي داشته باشيم تا مردم اين مساله را در زندگي خود احساس كنند. نوبخت همچنين در پاسخ به سوالي درباره اتفاقات پيش آمده در يك برنامه تلويزيوني كه منجر به آزردگي هموطنان آذري زبان شد، تاكيد كرد: اين اتفاق كه از يك كم‌توجهي نشأت مي‌گرفت باعث آزردگي بخشي از ملت بزرگ‌مان شد. مردم غيور آذري زبان آنقدر براي كشور بااهميت هستند و به انقلاب خدمت كرده‌اند كه كرنش و تواضع همه مسوولان را در مقابل آنها بيش از پيش مي‌كند. انتظار مي‌رفت نسبت به اين عدم توجه واكنش مقتضي از سوي سازمان صداو سيما انجام شود كه بايد از مسوولان سازمان تشكر كنم كه متواضعانه در اين زمينه عذرخواهي كردند. از طرفي رييس‌جمهور هم به عنوان مدافع حقوق ملت همواره در كنار قوميت‌هاست و موضع خود را درباره خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ‌هايي كه در كشور وجود دارد بيان كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون