• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3390 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ آبان

ديپلماسي

حمايت وزير خارجه جديدكانادا از برقراري مجدد روابط
با ايران

استيفن ديون، وزير خارجه جديد كانادا بر برقراري مجدد روابط سياسي با ايران تاكيد كرد. راچنا ميشرا يكي از سخنگويان وزارت خارجه كانادا در گفت‌وگو با خبرگزاري صداوسيما، درباره روابط بين دو كشور ايران و كانادا نظر وزير خارجه اين كشور را اعلام كرد كه در اين باره گفته است: كانادا به دنبال برقراري مجدد روابط ديپلماتيك با تهران است. وي اعلام جزييات اين مطلب را به ماه‌هاي آتي موكول كرد.

 

ادعاي جديد وزير خارجه عربستان سعودي درباره ايران

وزير امور خارجه عربستان كه همواره مواضعي ضدايراني داشته است، در سخناني خصمانه گفت كه كشورش در تلاش براي نزديك شدن به كشورهاي امريكاي لاتين براي منزوي كردن ايران است. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري العربيه، عادل الجبير پس از نشست مقدماتي وزيران امور خارجه كشورهاي عربي و امريكاي لاتين در رياض گفت: كشورهاي امريكاي جنوبي همواره از مسائل اساسي جهان عرب حمايت كرده‌اند. به عنوان مثال اين كشورها، كشور فلسطين را در مرزهاي سال 1967 به پايتختي قدس به رسميت شناختند. اين كشورها همواره دخالت در امور داخلي ديگر كشورها را رد مي‌كنند. وي با ادعاي اينكه ايران به علت ضعف موضع بين‌المللي‌اش به دنبال روابط با كشورهاي امريكاي لاتين است، گفت كه اين كشور دوستان زيادي در ميان كشورهاي جهان ندارد. وزير امور خارجه عربستان در ادامه اظهارات خصمانه خود مدعي شد، ايران شرايط مناسبي ندارد. ايران در موضع ضعيفي قرار دارد و دوستان زيادي ندارد. به همين علت به دنبال جلب دوستي هر كشوري است. من فكر نمي‌كنم روابط ايران با كشورهاي امريكاي لاتين، خطري براي كشورهاي عربي باشد، بلكه برعكس نزديك شدن كشورهاي عربي با كشورهاي امريكاي لاتين باعث تشديد انزواي ايران در جهان خواهد شد.

 

واكنش امريكا به امضاي قرارداد تحويل اس-300

سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در واكنش به خبر امضاي قرارداد تحويل اس-300 به ايران گفت كه ما هميشه با فروش اين سامانه دفاعي پيشرفته به ايران مخالف بوده‌ايم. به گزارش ايسنا، جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در نشست خبري خود در پاسخ به سوالي درباره حضور ايران در نشست آتي مذاكرات وين در خصوص سوريه، گفت: ما مي‌دانيم كه چه كساني بر سر ميز مذاكره حاضر خواهند شد و نشست‌هاي متعددي هم خواهيم داشت كه شامل ديدارهاي چندجانبه و دوجانبه است. راه‌حل سياسي تنها راه پايان دادن به جنگ داخلي سوريه است و شما نمي‌توانيد بدون رايزني با كشورهايي كه نقش دارند به انتقال سياسي دست يابيد. چه ما دوست داشته باشيم و چه نداشته باشيم، ايران و روسيه بر بشار اسد نفوذ دارند. هردوي آنها در سوريه سهم دارند. غيرمسوولانه است كه بخواهيم بدون حضور اين كشورها بر سر ميز مذاكره براي دستيابي به نتيجه نهايي تلاش كنيم. كربي در واكنش به اظهارات محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان كه گفته بود تعيين گروه‌هاي تروريستي و غيرتروريستي از اهداف نشست وين خواهد بود، بيان كرد: همان‌طور كه ما در طول مسير اين مذاكرات پيش مي‌رويم يكي از مسائلي كه خيلي اهميت دارد رسيدن به نقطه‌اي است كه گروه‌هاي مخالف بتوانند در اين مذاكرات نماينده داشته باشند، چرا كه سهم بزرگي در آينده سوريه دارند. اما درعين حال، ما از منافع ايران نيز مطلعيم و بدون انتقاد و موشكافي ديدگاه ايران درباره اينكه چه كسي تروريست است و چه كسي نيست، مي‌پذيريم و واضح است اين ديدگاه آنها كاملا با ما متفاوت است. بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه امريكا، وي در ادامه با تكرار آنچه واشنگتن حمايت ايران از تروريسم مي‌خواند، مدعي شد: ديدگاه ما نسبت به ايران و سوريه به عنوان حاميان تروريسم تغييري نكرده است اين اما بدين معني نيست كه ما بتوانيم با ايران گفت‌وگو و توافق كنيم و سياست ما در قبال ايران تغييري نداشته است. اين سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا همچنين در پاسخ به سوالي درباره خبر امضاي قرارداد تحويل سامانه دفاعي اس-300 به ايران، گفت: موضع ما در اين زمينه نيز مثل گذشته است. ما به وضوح گفته‌ايم كه با هر گونه فروش اين سامانه موشكي به تهران مخالفيم. ما مدت زمان زيادي است كه مخالفت خود را با فروش يا تحويل سامانه موشكي دفاعي پيشرفته اس-300 به ايران اعلام كرده‌ايم كه از ظرفيت دفاعي پيچيده و بالايي برخوردار است. ما با دقت بسيار اين مساله را تحت نظر خواهيم داشت.

 

وزير خارجه بحرين: گفت‌وگو با ايران در اولويت است

وزير امور خارجه بحرين گفت: كشورهاي عرب در ارتباط با ايران گفت‌وگو را در اولويت قرار مي‌دهند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رسمي كويت، خالد بن احمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين پس از نشست مقدماتي وزيران امور خارجه كشورهاي عربي و امريكاي لاتين در رياض، پايتخت عربستان به خبرنگاران گفت: كشورهاي حاشيه خليج (فارس) به دنبال هيچ آسيبي به جمهوري اسلامي ايران نيستند و خواهان روابط همسايگي بهتر با ايران هستند به شرط آنكه تهران رفتار كنوني خود را تغيير دهد. وزير امور خارجه بحرين با اشاره به آنچه اعراب دخالت ايران در كشورهاي منطقه مي‌خوانند، مدعي شد: كشورهاي عرب در برابر مداخلات ايران دفاع مي‌كنند. شوراي همكاري خليج (فارس) نقش خود را در اين زمينه ايفا مي‌كند و اين مساله به دليل افزايش دخالت‌هاي ايران در كشورهاي عربي به يك وظيفه عربي تبديل شده است. وي با بيان اينكه بحرين و ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس خواهان هيچ آسيبي به ايران نيستند گفت كه اين كشورها در ارتباط با ايران گفت‌وگو را در اولويت قرار مي‌دهند. اما در صورت تحميل جنگ به خودشان، آماده دفاع هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون