• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

پول‌هاي تيم اميد از كجا مي‌آيند و به كجا مي‌روند؟

ابهام بزرگ در فدراسيون فوتبال

رسانه‌ها اين روزها به‌شدت به مشكلات و ابهامات مالي در فدراسيون فوتبال حساس شده‌اند. طبق گزارش‌هايي كه روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، از روزي كه حبيب كاشاني و دوستان او تيم اميد فوتبال را تحويل گرفته‌اند، اين تيم شش بار بيرون از ايران اردو برپا كرده است. از تركيه (۲ بار)، تا عمان و امارات (۲ بار) و هلند. يك بار هم براي بازي‌هاي غرب آسيا به قطر رفته و جدا از اينها در كيش و تهران هم دو بار اردو زده است. آن طور كه مي‌گويند هزينه همه اين اردوها، بليت‌هاي هواپيما، هتل، خورد و خوراك بازيكنان و پول توجيبي و پاداش‌شان، خارج از سيستم فدراسيون فوتبال پرداخت مي‌شود. در واقع از روزي كه حبيب كاشاني، مديريت تيم را به عهده گرفته، فدراسيون فوتبال تقريبا هيچ هزينه‌اي براي شاگردان خاكپور نكرده است. براي بعضي سوال پيش آمده كه حبيب كاشاني، هزينه تيم اميد را از كجا تامين مي‌كند؟ او مي‌گويد معلم آموزش و پرورش است و غير از حقوق معلمي، دريافتي ديگري ندارد حتي از شوراي شهر كه سه دوره پياپي عضوش است.

كاشاني در جواب اين سوال‌ها هميشه يك جمله كوتاه گفته: «خيرين لطف مي‌كنند و هزينه تيم را مي‌دهند». اينكه اين خيرين چه كساني هستند و چرا هيچ‌وقت هيچ اسمي از آنها نمي‌آيد داستان جدايي دارد. اين ماجرا هم كه اين خيرين عزيز چرا بايد به تيم اميد پول بدهند و مثلا به تيم بزرگسالان يا جوانان و نوجوانان كمك نكنند، حكايت ديگري است.

چيزي كه مهم‌تر از همه اين موارد است، شيوه كمك كردن خيرين به تيم اميد است. ماده ۷۱ اساسنامه فدراسيون فوتبال مي‌گويد: «كليه درآمدهاي ارزي و ريالي فدراسيون بايد به حساب‌هاي بانكي و به نام فدراسيون واريز و كليه هزينه‌ها نيز از محل اين حساب‌ها انجام پذيرد.» در يكي از بندهاي ديگر همان ماده توضيح داده شده كه خزانه‌دار موظف است كنترل و تراز حساب‌هاي مالي فدراسيون را تا اخر دوره مالي هر سال، پيگيري و تنظيم كند.

پس در اساسنامه به وضوح تاكيد شده كه ورود و خروج هر پولي به فدراسيون بايد از كانال خزانه‌داري و حساب‌هاي رسمي فدراسيون باشد. اما آيا پولي كه خيرين به تيم اميد كمك مي‌كنند هم وارد خزانه فدراسيون فوتبال مي‌شود؟ كاشاني در گفت‌وگويي كه بهمن ماه سال گذشته با رسانه‌ها داشت، گفته بود: «براي تيم المپيك يك شماره حساب داريم كه هر شكل كمكي كه از طرف افراد حقيقي و حقوقي به تيم اميد مي‌شود به اين حساب واريز مي‌كنيم تا برنامه‌هاي تيم اميد را برگزار كنيم. شايد باورتان نشود هزينه يك تعداد از همراهان تيم اميد را خودمان مي‌دهيم تا خواسته كادر فني اجابت شود.»

حالا سوال اين است: اين حساب به اسم چه كسي است؟ آيا با حساب فدراسيون فوتبال تفاوت دارد؟ چه كسي بر ورود و خروج پول به اين حساب نظارت مي‌كند؟ هزينه همراهان تيم اميد كه آقاي كاشاني در همان مصاحبه هم به آن اشاره كرده بود و اتفاقا كم هم نيستند، از كجا تامين مي‌شود؟ از همين حساب؟ از حساب ديگري در جاي ديگري؟ آخر سال بازرسان فدراسيون اين درآمدها و هزينه‌ها را چگونه محاسبه مي‌كنند؟

عده‌اي مي‌گويند حالا كه يك نفر پيدا شده و در اين وانفساي اقتصادي، به تنهايي اداره تيم اميد را به عهده گرفته، نبايد خيلي به جزييات ماجرا بند كرد. اما هيچ كدام از اين استدلال‌ها، اصل داستان را تغيير نمي‌دهد. هر پولي كه وارد سيستم مالي فوتبال مي‌شود، بايد مبدا و مقصدش روشن و شفاف باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون