• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3105 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۱ آبان

وزير بهداشت در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره الزام جامعه پزشكي به اجراي تعرفه‌هاي قانوني :

براي اجراي تعرفه‌هاي پزشكي با كسي شوخي نداريم

  بنفشه سام گيس / 12ساعت پس از رونمايي سامانه شكايات شهروندان از تخلفات تعرفه‌يي پزشكان و مراكز درماني دولتي و خصوصي، شبكه دو سيما گفت‌وگوي ويژه خبري خود را با محمد حاجي آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت و محمد جهانگيري، معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشكي برگزار كرد. در حالي كه در مراسم رونمايي از سامانه 1690، وزراي بهداشت و تعاون، كار و رفاه اجتماعي، شهروندان را اميدوار مي‌كردند كه با فعال شدن اين سامانه و در پي افزايش تعرفه‌ها و پرداخت به پزشكان، امكان هرگونه تخلف در مراكز درماني برچيده خواهد شد و براي اين اميدواري هم بازه زماني در نظر نمي‌گرفتند، آقاجاني در آن گفت‌وگوي شبانگاهي اعلام كرد كه اجراي تاكيدات كتاب ارزش‌هاي نسبي خدمات درماني منوط به تامين منابع است و جهانگيري هم يادآور شد كه مشروط به پرداخت به موقع از سوي سازمان‌هاي بيمه‌گر، تعرفه‌هاي تاكيد شده رعايت مي‌شود.
قايل شدن شرط براي برنامه كلاني كه قرار است سرنوشت نظام سلامت را در سال‌هاي آتي تغيير دهد چندان غريب نيست. معاون درمان بيراه نمي‌گويد كه رعايت تعرفه‌ها و قدم‌هاي منطبق با قانون مستلزم تامين منابع است. وزارت بهداشت امسال 28 هزار ميليارد تومان اعتبار دريافت كرده و همراهي دولت را پشت سر دارد. آيا سال 94 و 95 و... هم دولت يازدهم و دوازدهم و... خود را به چنين الزام و حمايتي پايبند مي‌دانند ؟ از ياد نبريم كه بيشترين تخلفات از قوانين سلامت محور در كارنامه دولت‌هاي نهم و دهم به ثبت رسيد. آيا كمبود منابع در برنامه‌هاي كليدي كشور (كه البته سلامت و امنيت در فهرست كليدي‌ترين برنامه‌هاي هر دولتي بايد تعريف شود) دولت‌هاي وقت را به محدود كردن بخشش اعتباري به نظام سلامت وادار نخواهد كرد؟ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، پس از واگذاري تصدي‌گري نظام سلامت به وزارت بهداشت، خود را در جايگاه مهم‌ترين رقيب اين وزارتخانه مي‌بيند و طي يك سال گذشته، وزير تعاون با وجود ابراز دوستي و استقبال از قرار گرفتن در كنار وزير بهداشت، به انحاي مختلف برنامه تجميع بيمه‌هاي پايه را به تاخير انداخته است. بيمه‌هايي كه قرار است بار اصلي افزايش و ترميم تعرفه‌هاي درمان بر مبناي كتاب ارزش‌هاي نسبي خدمات سلامت را بر دوش داشته باشند اما چندي قبل، انوشيروان محسني بندپي، رييس سازمان بيمه سلامت ايرانيان در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد كه دولت هنوز قادر به تاديه مطالبات معوقه سازمان بيمه‌گر نبوده و رقم اين مطالبات كه قطعا در عملكرد مالي آنها موثر خواهد بود اكنون رقمي بالغ بر 1200 ميليارد تومان برآورد مي‌شود. مخاطبان بيمه‌هاي سلامت هم هيچگاه از مشي ريالي و تسويه ديون آنها رضايت نداشته و تاخيرهاي پرداختي بيمه‌ها، در موارد بسياري مراكز درماني را به تهديد نسبت به قطع قراردادهاي بيمه‌يي واداشته است. اين ترديدها، همان چالش‌هايي است كه مردم را در موضع شك نسبت به موفقيت دولت براي استيفاي حقوق درماني شهروندان قرار داده است. با اين حال، سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي؛ وزير بهداشت و فوق تخصص جراحي قرنيه ديروز در نمايشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت كه بايد به آينده اميدوار بود و چشم‌ها را شست و مثبت نگريست.
 در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شنبه‌شب سيما درباره چگونگي حذف تخلفات تعرفه‌يي با راه‌اندازي سامانه 1690، معاون درمان وزارت بهداشت گفت كه به شرط تامين منابع، جامعه پزشكي هم به رعايت تعرفه‌ها و تاكيدات كتاب ارزش‌هاي نسبي خدمات سلامت مقيد خواهد بود. در همين برنامه معاون سازمان نظام پزشكي هم مقيد بودن جامعه پزشكي به رعايت تاكيدات قانون را به پرداخت‌هاي به موقع بيمه‌هاي پايه مشروط كرد.
هيچ شرطي وجود ندارد. نرخ و سقف هر خدمتي معلوم است و همه بايد موظف به رعايت باشند. اين ارقام توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر و در صورت پذيرفته نشدن از سوي بيمه‌ها توسط افراد پرداخت خواهد شد. پس ديگر شرطي در بين نيست كه كسي بخواهد سقف نرخ‌ها را بشكند. شكستن سقف تعرفه‌ها از سمت هر فرد تخلف است. نرخ تمام خدمات در بخش دولتي و خصوصي اعلام شده پس همه موظف به رعايت هستند. سه ماه هم مهلت قايل شده‌ايم كه هر گروه و جمعيتي از جامعه پزشكي در اين مدت پيشنهادات خود را ارايه كرده و اصلاحات انجام شود.
   اگر در دولت‌هاي آينده اين منابع تامين نشود؟
هميشه بايد مثبت نگاه كنيم. انشاءلله طي دو هفته آينده، مجلس هم با تصويب مقررات مالي در قالب قوانين دايمي خيال شما را راحت خواهد كرد.
   تخصيص منابع براي تمام دولت‌ها اجباري است؟
براي تمام دولت‌ها اجباري است و به حضور اين وزير و اين دولت هم ربطي نخواهد داشت.
   مساله پرداخت‌هاي بيمه‌يي چطور حل مي‌شود؟
وزارت تعاون خودش را رقيب ما نمي‌داند و دوست ما مي‌داند و فعلا با هم دوستيم. براي منابع بيمه‌يي هم پيش‌بيني‌هاي لازم صورت مي‌گيرد. من مي‌گويم نگران نباشيد و در فضاي مثبتي كه وجود دارد و تمام استانداران و نمايندگان و رسانه‌ها از اين حركت دولت استقبال كردند، پرشتاب‌تر پيش مي‌رويم.
   معاون نظام پزشكي اعلام كرد كه در روز اول راه‌اندازي سامانه 1690، از مجموع 35 هزار تماس با سامانه، پنج درصد مربوط به تخلفات و شكايات مردم بوده.
اين تماس‌ها در حال بررسي است و تخلفات و شكايات دو بخش دارد. ممكن است بخشي از تخلفات به دقت گزارش نشده باشد. ممكن است بخشي مربوط به موارد تخلف سرپايي يا ساير خدمات سلامت باشد. ما در اين سامانه صرفا در پي تخلفات انجام شده در مقابل تعرفه‌ها و نرخ‌هاي اعلامي هستيم   و  با متخلف طبق مقررات برخورد مي‌كنيم.

 

صحبت‌هاي وزير بهداشت در نمايشگاه مطبوعات

  فرصت كمي براي خواندن روزنامه‌ها دارم و به دليل مشغله زياد كاري فرصت مراجعه به اخبار سايت‌ها و خبرگزاري‌ها را ندارم، ولي اخبار و مطالب را از طريق مردم و روابط عمومي وزارتخانه دريافت مي‌كنم.
  در زمينه طرح تحول سلامت سه موسسه تحقيقاتي مامور شده‌اند اشكالات كار را به ما گزارش كنند.
  آقاي روحاني در مراسم تقدير از سه دستگاه، گفتند آمدن بنده به اين دولت خيلي سخت بود. چندين بار آقاي رييس‌جمهور براي اين مسووليت با بنده صحبت كرده بودند و بنده گفته بودم كه مايل هستم پادويي كنم تا اينكه مسووليت به بنده داده شود. اتفاقاتي هم افتاد كه داستان مفصلي دارد كه چطور شد نهايتا بنده وارد دولت شدم ولي آن چيزي كه از خدا خواسته‌ام اين است كه اين دوره به سلامت تمام شود زيرا جنس من از جنس آموزش و كار علمي است. ولي مطمئن باشيد كه پس از وزارت حتما به حرفه خودم برمي‌گردم. با حوزه سياست نه آشنا هستم و نه علاقه‌مند به ادامه آن هستم.
 بنده هيچ‌وقت متوهم نبودم و از خدا خواسته‌ام دچار توهم نشوم. آرزو مي‌كنم كه مسووليت‌ها در جمهوري اسلامي ايران براي همه، يك دوره باشد و اين خودش باعث مي‌شود كه با قصد قربت افراد خود را وقف كارشان كنند و نهايت تلاش‌شان را كنند. بنابراين اين حاشيه‌سازي‌ها را براي حوزه سلامت نكنند تا براي مردم فوايد بيشتري نيز نصيب‌شان شود.
  در وزارت بهداشت كنوني در حال حاضر دو وزير سابق ديگر حضور دارند ولي همكاران بسيار عزيز ديگري دارم كه بعضي از آنها حتي مي‌توانند يك دولت را اداره كنند چه برسد به يك وزارتخانه؛ و اين باعث افتخار است. بنابراين انتظار دارم كه براي بنده حاشيه درست نشود.
  من اين انتقاد را كه بهداشت و پيشگيري در اولويت برنامه‌هاي وزارت بهداشت نيست قبول ندارم بلكه تواضع مي‌كنم و بايد بگويم كه برنامه‌هاي بهداشتي جزو اولويت‌هاي اصلي وزارت بهداشت است.
  اگر من يك فرد رسانه‌يي بودم تمام تلاشم را مي‌كردم كه آرامش مردم را به هم نزنم، اخبار را طوري منعكس مي‌كردم كه اميد و نشاط در بين مردم افزايش پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون