• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

نبض گاز جهان در تهران مي‌زند

گروه اقتصادي | يكي از تاثيرگذارترين مجامع انرژي امروز شنبه در تهران با حضور روساي كشورهاي عضو مجمع كشورهاي صادر‌كننده گاز برگزار مي‌شود. سومين اجلاس سران، هفدهمين نشست عادي وزارتي، نشست فوق‌العاده وزارتي و چهارمين نشست گروه عاليرتبه و بيست‌وچهارمين نشست كميته اجرايي مجمع كشورهاي صادركننده گاز از ٢٩ آبان‌ماه تا دوم آذرماه ١٣٩٤ در تهران برگزار مي‌شود.
به گزارش «اعتماد»، حالا صاحبان 67درصد ذخاير گازي جهان در تهران گرد هم مي‌آيند تا درباره سياست‌هاي آتي‌شان براي بازار جهاني گاز تصميم‌گيري كنند. اجلاس – جي‌يي‌سي‌اف - تهران نخستين اجلاس بين‌المللي است كه بعد از توافق ايران با ١+٥ و در آستانه لغو تحريم‌ها برگزار مي‌شود و به اين جهت از اهميت قابل‌توجهي برخوردار است مخصوصا كه ايران تصميم دارد سهم خود از بازار گازي در جهان را افزايش دهد و در اين راستا برنامه‌هاي مهمي را در دست اجرا دارد.
پيش از اين و در جريان برگزاري اين اجلاس، اعضا بارها تاكيد كرده‌اند كه همانند سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) به دنبال تاثير و نفوذ روي قيمت‌ها به وسيله تنظيم و تعديل توليد نيستند. پيش‌نشست‌هاي مجمع كشورهاي صادر‌كننده گاز (جي‌يي‌سي‌اف) در حالي در تهران آغاز شد كه زمزمه‌هايي درباره افزايش تعداد اعضاي مجمع به گوش مي‌رسد. ديروز نمايندگان اعضاي مجمع در نشست وزارتي گرد هم آمدند تا با بررسي بازار گاز به تصميم‌گيري‌ها و جمع‌بندي‌هاي اوليه برسند تا روز شنبه مجمع كشورهاي عضو با حضور روساي كشورهاي عضو برگزار شود.
كشورهاي الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه، ‌ترينيداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلي اين مجمع جهاني به شمار مي‌روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضاي ناظر در مجمع كشورهاي صادركننده گاز مطرح هستند. روساي جمهوري آذربايجان و تركمنستان به عنوان ميهمان و روساي جمهوري روسيه، بوليوي، گينه استوايي، نيجريه، ونزوئلا، عراق و نخست‌وزير الجزاير در سومين اجلاس سران گازي مجمع كشورهاي صادركننده گاز كه دوم آذرماه در سالن اجلاس سران برگزار مي‌شود، حضور پيدا مي‌كنند.
رياست هفدهمين نشست وزارتي جي يي سي اف به عهده امانوئل ايبه كاچيكوو است كه به تازگي به عنوان وزير نفت نيجريه برگزيده شده است. كشورهاي عضو مجمع صادركنندگان گاز، ٤٢ درصد از توليد گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخاير گازي جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبيعي مايع شده (ال‌ان‌جي) را در اختيار دارند.
صالح الخبري، وزير انرژي و معادن الجزاير، هيات عاليرتبه از پرو، هيات عاليرتبه ليبي به همراه ناجي المغربي، مديرعامل تازه منصوب شده شركت ملي نفت ليبي از سوي دولت شرقي و هيات همراه، نيكول اوليوير، وزير انرژي‌ترينيداد و توباگو در كنار وزراي نفتي آذربايجان و تركمنستان به عنوان ميهمانان ويژه و ارلان ادريسوف، وزير امور خارجه قزاقستان و چندين هيات اجراي مجمع كشورهاي صادركننده گاز وارد تهران شده‌اند.
به اين ترتيب چهارمين نشست هيات عاليرتبه جي يي سي اف به رياست بيژن نامدار، زنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي ايران در روز جمعه برگزار شد. بيژن زنگنه، وزير نفت، رياست نشست وزارتي فوق‌العاده مجمع كشورهاي صادركننده گاز (جي‌يي‌سي‌اف) را به عهده خواهد داشت.
در همين حال، زنگنه وزير نفت هفته جاري در نشستي خبري گفته بود: اكنون سفر و حضور روساي جمهور روسيه، عراق، بوليوي، گينه‌استوايي، نيجريه، ونزوئلا، نخست‌وزير الجزاير و رييس‌جمهور تركمنستان به‌عنوان عضو ميهمان در اين نشست نهايي شده است.
پيشنهاد ايجاد تشكيلات وابسته به جي‌يي‌سي‌اف
در عين حال عزيزالله رمضاني، مدير امور بين‌الملل شركت ملي گاز ايران با ارايه پيشنهاد به كنفرانس سران مجمع كشورهاي صادركننده گاز (GECF) خواسته است: «اين مجمع با ايجاد يك تشكيلات وابسته با حضور شركت‌هاي اصلي مي‌تواند شرايط لازم را براي استفاده از تجربيات و امكانات اين شركت‌ها فراهم كند. اين مجمع مي‌تواند از تشكيلات وابسته به عنوان بازوي مشورتي و همسو با تحقق اهداف خود استفاده كند.»
وي با بيان اينكه شركت ملي گاز ايران آمادگي لازم را در زمينه نحوه شكل‌گيري، تهيه اهداف و اساسنامه و ايجاد هماهنگي بين شركت‌هاي يادشده دارد، اعلام كرده است: «شركت ملي گاز ايران شرائط و آمادگي لازم را براي برگزاري نخستين جلسه مشترك اين تشكيلات دارد.
كنفرانس سران مجمع در تهران با شعار «گاز و توسعه پايدار» حاوي يك پيام مهم براي كنفرانس COPZ٢١ در پاريس است كه گاز طبيعي كماكان مي‌تواند به عنوان يك منبع انرژي سازگار با محيط زيست و خوراك مطمئن براي اقتصاد جهاني درراستاي سياست‌هاي جهاني در جهت مقابله با تغييرات آب و هوايي مورد استفاده قرار گيرد. از اين رو، توسعه كاربري گاز و افزايش سهم آن در سبد انرژي جهاني توجيه‌پذير است.»
رمضاني در ادامه به اهداف و تفاوت‌هاي مجمع كشورهاي صادركننده گاز (GECF) با سازمان كشورهاي صادركننده نفت (OPEC) اشاره كرد و گفته است: «ايجاد هماهنگي در زمينه سياست‌هاي صادراتي گاز كشورهاي عضو، تبليغ نقش و اهميت گاز طبيعي در جهان با هدف استفاده بيشتر در سطح جهان و در نتيجه افزايش توليد و صادرات آن، ايجاد و حفظ ثبات عرضه و بازار گاز براي قراردادهاي ميان مدت و بلندمدت، افزايش سهم گاز طبيعي در سبد انرژي جهان (انرژي اوليه) و... از جمله اهداف اين مجمع به شمار مي‌رود. تدوين الگوي مناسب قيمت‌گذاري گاز طبيعي با توجه به ارزش ذاتي آن، مزيت‌هاي منطقه‌اي، عرضه و تقاضا و... براي تامين منافع صادركنندگان و ايجاد رقابت با ديگر انرژي‌هاي اوليه و با در نظر گرفتن پايان‌پذيري منابع گاز طبيعي در جهان، كوشش براي توسعه كاربري مصرف گاز طبيعي در همه بخش‌هاي صنعتي، تجاري، خانگي، نيروگاه‌ها و حمل و نقل و مشورت با مصرف‌كنندگان، كشورهاي غيرعضو ولي تاثيرگذار و ارتباط موثر با سازمان‌هاي بين‌المللي مرتبط با انرژي شامل OPEC، WEC، IGU، IEF، UN، ... از ديگر اهداف اين مجمع است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون