• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

خبر كوتاه

ايران مخالف استفاده ابزاري از حقوق ‌بشر
عليه كشورهاي مستقل است
حسين جابر انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص قطعنامه حقوق بشري صادره از سوي كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: جمهوري اسلامي ايران بر اساس سياست اصولي خود مخالف هرگونه استفاده ابزاري و سياسي از حقوق بشر عليه كشورهاي مستقل است. ايران از اينكه مكانيزم‌ها و ابزارهاي حقوق بشري سازمان ملل يك بار ديگر دستاويز سياست گزينشي برخي كشورها قرار گرفته است ابراز تاسف مي‌كند. رييس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه در ادامه افزود: جمهوري اسلامي ايران مانند بسياري ديگر از كشورهاي جهان، بهترين راه ارتقا و حمايت واقعي از حقوق بشر را پيگيري رهيافت گفت‌وگو و تعامل سازنده مي‌داند و معتقد است بهترين ساز و كار بررسي وضعيت حقوق بشر در همه كشورهاي جهان ساز و كار يوپي‌آر شوراي حقوق بشر سازمان ملل است كه مبتني بر اصل برابري، احترام، جهان‌شمولي و گفت‌وگو و همكاري سازنده بين همه كشورها بدون هيچ تبعيضي است. جمهوري اسلامي ايران بر اساس تعاليم اسلامي و انساني و اصول قانون اساسي، تلاش در جهت ارتقاي حقوق بشر را از مهم‌ترين وظايف خود در برابر شهروندانش مي‌شناسد، اما براي قطعنامه‌هايي كه با انگيزه‌هاي سياسي ارايه و تصويب آن نه بر اساس محتوا بلكه بر اساس جبهه‌بندي سياسي كشورها و لابي‌هاي پنهان انجام مي‌شود، ارزشي قايل نيست.

بخشي از هواپيماي سوخو مي‌تواند در ايران توليد شود
ديميتري روگوزين، معاون نخست‌وزير روسيه كه سفر دو روزه‌اش به ايران را به پايان رسانده است در گفت‌وگو با شبكه 24 روسيه اظهار كرد: اگر ايران تصميماتي درباره سوپرجت سوخو و خريد هواپيماي ساخته شده اتخاذ كند ما بومي كردن بخشي از اين محصول در خاك ايران را بررسي خواهيم كرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري تاس به گفته معاون نخست وزير روسيه، ايران مستعد انجام كار در درون اين كشور است؛ مشروط بر اينكه تصميمي سياسي براي ادامه همكاري صنعتي جامع با روسيه اتخاذ شود. روگوزين در پايان گفت: اكنون من به طور كامل متقاعد شده‌ام كه همه منابع مورد نياز وجود دارد، مشروط بر اينكه تصميمي سياسي براي ادامه همكاري صنعتي جامع با روسيه، به طور خاص در بخش هواپيمايي اتخاذ شود، در نتيجه ايرانيان مي‌توانند اين كارها را در خاك خود پيش ببرند. ايران و روسيه چشم‌انداز مناسب و خوبي براي همكاري در مطالعات برون‌فضايي دارند. براي نمونه برخي برنامه‌هاي‌شان همكاري در زمينه بررسي قشر زمين از راه دور را در نظر دارد. ايران كشور بزرگي با مرزهايي طولاني است و به طور كاملا طبيعي ايرانيان بر اهميت دانستن و ديدن آنچه در قلمروشان رخ مي‌دهد و نيز در مناطقي كه به ايران پيوند دارد، پي برده‌اند و سيستم ماهواره‌اي ما توانايي انجام چنين كاري را به آنها مي‌هد. پيش از اين اظهارات، معاون نخست‌وزير روسيه اعلام كرده بود كه ۱۰۰ فروند هواپيماي سوخو سوپرجت ۱۰۰ تا پنج سال آينده تحويل ايران مي‌شود. طبق اين قرارداد هواپيماهاي سوخو تا پنج سال آينده بايد تحويل ايران شود. ديميتري روگوزين، معاون نخست‌وزير روسيه با اعلام اين خبر گفته بود كه اين هواپيماها در حال ساخت هستند و قرار است تا مهلت تعيين شده تحويل داده شوند. پيش از اين روسيه و ايران قرارداد نهايي تحويل سامانه‌هاي موشكي اس-۳۰۰ را امضا كرده بودند.

ديدار با رهبر انقلاب و رييس‌جمهور در راس برنامه‌هاي پوتين در تهران
كرملين در بيانيه‌اي اعلام كرد «ولاديمير پوتين» در سفر به ايران با «آيت‌الله سيد علي خامنه‌اي» رهبر ايران و «حسن روحاني» رييس‌جمهور كشورمان ديدار خواهد كرد. شبكه الميادين به نقل از كرملين افزود: در اين ديدارها درباره مبارزه با تروريسم و داعش صحبت خواهد شد. بر اساس اين گزارش، هم‌اكنون هياتي از روسيه در تهران، مقدمات سفر پوتين را آماده مي‌كنند. ماه جاري (آبان) اعلام شده بود كه رييس‌جمهور روسيه براي حضور در همايش كشورهاي صادركننده گاز كه دوم آذر برگزار مي‌شود، به تهران سفر خواهد كرد و دوشنبه هفته جاري در تهران خواهد بود. به گزارش فارس، همچنين پيش از اين «اسحاق جهانگيري» معاون اول رييس‌جمهور اسلامي ايران با سفر به مسكو، دعوتنامه رسمي «حسن روحاني» را به ولاديمير پوتين داده و وي را از تمايل ايران براي شركت رييس‌جمهور روسيه در اجلاس سران كشورهاي صادركننده گاز، مطلع كرده بود.

تكرار اتهام‌زني‌ها عليه ايران
«رياض ياسين» وزير خارجه دولت مستعفي يمن در واكنش به سفر «اسماعيل ولد‌الشيخ» فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن به تهران، با تكرار اتهام‌زني‌ها گفت ايران حق دخالت در امور داخلي يمن را ندارد. به گزارش فارس، وي در تماسي تلفني از عدن با روزنامه «الشرق الاوسط» تاكيد كرد تهران حق دخالت در امور داخلي يمن يا ايفاي هر نقش سياسي در اين‌باره را ندارد. ياسين افزود: «عبد ربه منصور هادي» (رييس‌جمهور دولت مستعفي يمن) به پيام «بان‌كي‌مون» دبيركل سازمان ملل براي مذاكره ميان طرفين با نظارت سازمان ملل پاسخ مثبت داده است و هيأتي در اين باره مشخص شده و نشست‌هاي مقدماتي انجام شده است. وي تصريح كرد حكومت بركنار شده يمن (منصور هادي)، روابطش با تهران را قطع كرده و سفيرش را فرا خوانده و سفارتش را بسته، پس تهران حقي براي دخالت در امور يمن ندارد. نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور يمن چهارشنبه هفته جاري براي رايزني با مقامات كشورمان درباره اوضاع يمن وارد تهران شد. او با محمدجواد ظريف وزير خارجه و حسين امير عبداللهيان معاون عربي و آفريقاي اين وزارتخانه ديدار و درباره آخرين تحولات يمن به رايزني پرداخت.

نخست‌وزير بلژيك خواستار تشكيل ائتلاف ضدداعش با مشاركت ايران شد
نخست‌وزير بلژيك، روز پنجشنبه خواستار تشكيل ائتلافي با مشاركت ايران و روسيه به رهبري سازمان ملل متحد براي مبارزه با گروه تروريستي داعش شد. نخست‌وزير بلژيك مي‌گويد، كشورش حامي تشكيل ائتلافي براي مقابله با داعش زير نظر سازمان ملل متحد است كه شامل اتحاديه اروپا، امريكا، روسيه و ايران باشد. به گزارش فارس، «چارلز مايكل»، روز پنجشنبه با تاكيد بر ضرورت گسترش تلاش‌ها براي نابودي داعش گفت: «ما طرفدار ائتلاف گسترده بين‌المللي، ترجيحا تحت چارچوب سازمان ملل متحد هستيم، زيرا ما متقاعد شده‌ايم كه يك گفت‌وگوي سياسي بين اروپا، امريكا، روسيه و ايران ضروري است.»«فرانسوا اولاند» هم روز دوشنبه خواستار تشكيل ائتلافي گسترده با مشاركت روسيه و امريكا براي مقابله با گروه تروريستي داعش شده بود. اولاند اين اظهارات را پس از آن مطرح كرد كه داعش مسووليت حمله تروريستي به چندين نقطه از پاريس در بامداد شنبه را به عهده گرفت. در تيراندازي‌، گروگانگيري و انفجار بامداد شنبه در پاريس، 129 نفر كشته شده و بيش از 350 نفر زخمي شدند.

امريكا به‌دنبال اختلاف‌افكني بين ايران و روسيه است
روزنامه امريكايي وال‌استريت ژورنال از طرح امريكا و رژيم‌هاي عربي منطقه براي دور كردن مواضع رييس‌جمهوري روسيه از ايران در بحران سوريه خبر داد. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس اين روزنامه امريكايي به نقل از آنچه اين روزنامه ديپلمات‌‌هايي خواند كه براي پايان بحران طولاني سوريه تلاش مي‌كنند، تصريح كرد: واشنگتن و متحدان عرب آن در منطقه در تلاشند روسيه را از ائتلاف با ايران كه به بقاي دولت بشار اسد كمك كرده است، خارج كنند. اين تلاش‌ها كه با ديدارهاي سران عرب منطقه با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه همراه بوده، در نظر دارد روسيه را قانع كند تا مدت باقي ماندن بشار اسد در قدرت، محدود باشد. اين روزنامه همچنين مدعي شد كه اگر روسيه بخواهد به موضع ايران مبني بر بقاي اسد در قدرت ملتزم بماند، در سطح بين‌المللي راه‌حلي براي بحران سوريه به نتيجه‌ نخواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون