• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3398 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ آبان

ال‌كلاسيكو تحت‌تاثير حملات تروريستي

رئال مادريد و بارسلونا امشب تحت تدابير شديد امنيتي در ورزشگاه سانتياگو برنابئو به ميدان خواهند رفت

گروه ورزش| رئال مادريد و بارسلونا امشب در يكي از حساس‌ترين ديدارهاي باشگاهي فوتبال جهان تحت تدابير شديد امنيتي در مادريد به ميدان خواهند رفت. حساس‌ترين ر‌قا‌بت باشگاهي فو‌تبا‌ل جهان شنبه بين دو غول فوتبال اسپانيا و جهان برگزار مي‌شود؛ ديداري كه اهميت زيادي براي دو تيم دارد. 21 نوامبر. ورزشگاه سانتياگو برنابئو. ساعت 20:45 به‌وقت ايران. يا آنجا باشيد، يا يكي از ميليون‌ها تماشاگر تلويزيوني ديدار حساس بارسلونا و رئال‌مادريد از هفته دهم ليگا. مقامات باشگاه رئال مادريد با صدور بيانيه‌اي به صورت رسمي اعلام كردند كه با دريافت مجوز از نيروهاي امنيتي و كمك گرفتن از پليس شهري مادريد و همچنين نيروهاي نظامي و زبده ناتو، امنيت استاديوم سانتياگوبرنابئو را به طور كامل با مسووليت صد درصدي بر عهده گرفته‌اند. بيش از 2500 جوان داوطب كه همگي از هواداران رسمي تيم فوتبال رئال مادريد هستند، اين مسابقه بزرگ را نخواهند ديد و از صبح شنبه تا چند ساعت پس از سوت پايان ال‌كلاسيكو دربي با بر تن داشتن لباس‌هاي متحدالشكل مراقب اوضاع در برنابئو و خيابان‌هاي اطراف اين استاديوم خواهند بود. اين افراد داوطلب تحت فرمان پليس بوده و به صورت خودسر اقدام به هيچ كاري نخواهند كرد. بيش از 40 دوربين مدار بسته با تكنولوژي تازه خريداري شده از ناسا توسط باشگاه رئال مادريد تنها در رختكن، راهرو و بخش مربوط به ميهمانان ويژه نصب شده و به طور كلي نزديك به 400 دوربين در فضاي كلي داخل و خارج استاديوم برنابئو در حال رصد اوضاع هستند. نزديك به 50 پليس اسب سوار، 30 پليس مسلح مخصوص چهار ورودي مترو، 45 پليس مسلح و آموزش ديده در تونل انتهايي متروي برنابئو و 400 نيروي نظامي ارتش اسپانيا  در خيابان‌هاي اطراف برنابئو مستقر هستند.
    
دو مدعي عنوان قهرماني ر‌قا‌بت‌هاي ليگا روز شنبه در حالي بايد برابر هم قرار گيرند كه بارسلونا با سه امتياز بيشتر نسبت به ر‌ئال‌ ماد‌ريد در صدر جدول قرار گرفته است. ر‌ئال‌ ماد‌ريد با شكست سه بر دو هفته‌ قبل برابر سويا باعث شد تا صدر جدول را پيش از ال‌كلاسيكو در اختيار بارسلونا قرار دهد. البته رئالي‌ها در هفته‌هاي قبل با مشكل مصدوميت دست و پنجه نرم كردند، اما در برابر بارسلونا تمام بازيكنان مصدوم‌شان به تركيب تيم بازگشتند. سرخيو راموس، گرت بيل و خامس رودريگس؛ بازيكناني كه مصدوميت‌شان برطرف شده و در بازي برابر بارسلونا مي‌توانند ر‌ئال‌ ماد‌ريد را همراهي كنند، ولي همچنان حضور كريم بنزما در تركيب ر‌ئال‌ ماد‌ريد در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. اين مهاجم اسپانيايي با مشكل همسترينگ دست و پنجه نرم كرده است، ولي سوال بزرگي در ديدار شنبه ر‌ئال‌ ماد‌ريد و بارسلونا درباره ليونل مسي است و اينكه اين بازيكن در تركيب تيمش به ميدان خواهد رفت يا خير؟ او هفته‌هاي قبل به دليل مصدوميت غايب بزرگ بارسلونا بوده، ولي در اين ديدار احتمالا به ميدان برود چرا كه با بقيه بازيكنان بارسلونا تمرين كرده و از شرايط خوبي برخوردار است.
    
ديدار دو تيم رئال مادريد و بارسلونا در حالي شنبه شب برگزار مي‌شود كه حملات تروريستي در اروپا باعث لغو چند بازي شده است و حتي اين احتمال وجود داشت كه اين ديدار نيز لغو شود. با اين حال تصميم گرفته شده است تا تدابير امنيتي شديدي در اين ديدار حكمفرما شود. در حالي كه كم كم به برگزاري حساس‌ترين ديدار باشگاهي فوتبال جهان نزديك مي‌شويم پليس اسپانيا اعلام كرده است كه تدابير امنيتي كاملي براي اين ديدار خواهد داشت و حتي ساندويچ‌هايي كه تماشاگران مي‌آورند را مورد بررسي قرار مي‌دهد. از تدابيري كه پيش از ال‌كلاسيكو قرار است در پايتخت اسپانيا مادريد و در ورزشگاه سانتياگو برنابئو انجام شود اين است كه تمامي خيابان‌هاي منتهي به ورزشگاه و تمامي تماشاگراني كه به ورزشگاه مي‌روند با دقت تمام مورد بررسي قرار خواهند گرفت. وزير ورزش اسپانيا درباره امكان وقوع اين اتفاقات در ال‌كلاسيكو پيش‌رو گفت: مردم هوشيار هستند و مي‌دانند همه‌چيز شفاف است. حمله ناگهاني يك شوك است و كسي كه فكر مي‌كند اگر به ورزشگاه نرود راحت‌تر است، مجبور به انجام اين كار نيست. نكته قابل توجه اما اينجاست كه به دنبال تهديدهاي تروريستي اين امكان وجود دارد كه برگزاري بزرگ‌ترين مسابقه فوتبال باشگاهي جهان با مشكلاتي مواجه شود. مساله ديگر هم اين است كه اسپانسر‌هاي برگزاري اين مسابقه رسما به فدراسيون فوتبال اسپانيا اعلام كرده‌اند كه تحت هر شرايطي ال‌كلاسيكو در تاريخ و ساعت مقرر بايد برگزار شود. به همين دليل است كه پليس با همكاري نيروهاي ارتش از چند روز قبل بسترسازي‌هاي لازم براي جلوگيري از اقدامات تروريستي در ال‌كلاسيكو را در دستور كار خود قرار داده بود.
    
اين ديدار از ديدارهاي مهم جهان محسوب مي‌شود؛ داربي كه دو بازيكن برتر جهان يعني ليونل مسي و كريستيانو رونالدو در آن هستند و تازه دو بازيكن بزرگ ديگر به نام نيمار و گرت بيل نيز به جمع آنها پيوسته‌اند. ريشه اين بازي در سياست و هويت نهفته است. جدايي‌طلبان كاتالان كه از حمايت‌هاي ژنرال فرانكو از رئال مادريد به ستوه آمده بودند راهي جز زمين فوتبال را براي گرفتن حق و حقوق خود مناسب نديده‌اند. اتفاقاتي كه براي انتقال لوييس فيگو از بارسلونا به رئال مادريد رخ داد تا كنون باعث شده است كمتر بازيكني به طور مستقيم از يك باشگاه به باشگاه روبه‌رو نقل مكان كند.
بارسلونا براي كاتالونيايي‌ها بيش از يك باشگاه بود، مانوئل واسكز نويسنده و روزنامه‌نگار صاحب‌نام اسپانيايي مي‌گويد كه بهترين راهي كه كاتالونيايي‌ها ابراز وجود مي‌كردند و مخالفت خود را با حكومت فرانكو اعلام مي‌كردند، اين بود كه به جمع هواداران باشگاه بارسلونا بپيوندند. اين براي آنها بهتر از پيوستن به گروه‌هاي زيرزميني و مخالف دولت بود. در مقابل به رئال مادريد به عنوان نماد و آيينه تمام‌نماي دولت تماميت‌خواه و فاشيست فرانكو نگاه مي‌شد و به تيم پادشاهي شهرت يافته بود. همين مساله باعث شد تا رويارويي‌هاي دو تيم به نوعي رنگ و بوي سياسي به خود گيرد و فراتر از يك بازي فوتبال باشد.
    
درست است كه كريستيانو رونالدو و ليونل مسي دو ستاره دو تيم باز هم چهره اصلي تيم‌شان خواهند بود، ولي ال‌كلاسيكوي دور رفت نشان داده است كه براي پيروزي در اين ديدار خاص فقط به يك رونالدو و يك مسي آماده نياز نداريد، بلكه بازيكنان ديگري هم هستند كه چه بسا هم اندازه اين دو بازيكن در سرنوشت تيم‌شان در ال‌كلاسيكو موثر باشند.
پيكه در ال‌كلاسيكوي سال قبل بازي ضعيفي از خود به نمايش گذاشت و يك پنالتي به رئالي‌ها داد. او در اكثر نبردهاي تن به تن برابر رونالدو شكست خورد و باعث شد تيمش بازي برده را در سانتياگو برنابئو ببازد. او بازيكني است كه در صورت آماده بودن دفاع تيمش را بيمه مي‌كند و جلوي پاس‌هاي حريف را مي‌گيرد. او در چند هفته‌ گذشته نمايش خوبي در تيمش داشته است و اين هواداران آبي‌ اناري‌ها را اميدوار كرده كه يك پيكه آماده را در ال‌كلاسيكو ببينند. نبرد توني كروس و سرخيو بوسكتس در مركز زمين به يكي از نبردهاي ال‌كلاسيكو تبديل خواهد شد. كروس در تابستان از بايرن‌مونيخ جدا شد و به رئال مادريد پيوست و در اين فصل يكي از بهترين بازيكن‌هاي كهكشاني‌‌ها بوده است. پاس‌هاي دقيق كروس، توپ‌گيري‌هاي او و بازي‌خواني بالايش باعث شده او در بازي‌هاي ضعيف رئال مادريد در يك ماه گذشته بهترين بازيكن شود. عملكرد با ثبات كروس احتمالا در ال‌كلاسيكو نيز ادامه خواهد داشت. او همكاري خوبي با رونالدو و گرت بيل در دو جناح راست و چپ رئال مادريد دارد. علاوه بر اين از قدرت شوت‌زني نيز برخوردار است و اين خاصيت باعث شده او به بازيكن خطرناكي تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون