• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

آمادگي ندا براي برگزاري كنگره

صادق خرازي: راه جديدي را در پيش مي‌گيريم

 

نخستين جلسه رسمي حزب نداي ايرانيان براي ايجاد هماهنگي براي برگزاري كنگره سراسري اين حزب روز جمعه برگزار شد. در ابتداي مراسم حسن يونسي، سخنگوي حزب نداي ايرانيان، گزارشي از روند شكل‌گيري حزب در يك سال گذشته، مواضع اعضاي حزب و تحولات روز كشور ارايه داد. سپس مجيد فراهاني، سيد محمد صادق خرازي و سيد شهاب الدين طباطبايي پيش از بررسي مرامنامه اوليه توسط اعضاي حزب به ايراد سخنراني پرداختند و مواضع نداي ايرانيان را به طور مشخص بيان كردند. در اين جلسه صادق خرازي، كه به احتمال زياد نخستين دبيركل حزب خواهد بود به پايگاه اجتماعي اعضاي نداي ايرانيان اشاره كرد و گفت: حزب نداي ايرانيان ريشه در طبقه متوسط اجتماعي دارد و برخلاف احزاب تاريخ ايران يك حزب دولت ساخته نيست. بلكه برآمده از بطن اجتماع است. در طول تاريخ سياسي كشور ما از زمان قوام‌السلطنه كه حزب دموكرات را پديد آورد تا به امروز احزاب با دولت‌ها برآمدند و با تغيير آنها فرو نشستند. اما نخستين حزبي كه دولت ساخته نيست و با اين گستردگي فعاليت خودش را آغاز كرده است نداي ايرانيان محسوب مي‌شود.
وي همچنين در ادامه افزود: اگر بخواهيم عملكرد فعالان سياسي را طي دو دهه گذشته بررسي كنيم بي‌ترديد پي مي‌بريم اين عملكرد با فراز و فرودهاي متعددي همراه بوده است اكنون نياز داريم تا با كار جدي گذشته را بازخواني كرده و همچون يك جريان زنده راه جديدي را در پيش بگيريم.
صادق خرازي سپس به مشي نداي ايرانيان اشاره كرد و گفت: در آغاز تشكيل هر حزبي همه از مشي و انگيزه افراد مي‌پرسند؛ همه از ماموريت و چشم‌انداز آن حزب مي‌پرسند. بينش و ماموريت جمعي در رابطه با تحزب، جغرافياي سياسي ايران، ارزيابي ما از تحولات جهان، ماموريت ما در آينده و حال را روشن مي‌كند.
وي افزود: اگر بخواهيم در امروز حركت كنيم ناچاريم تاريخ گذشته را مطالعه كنيم. منظور من تاريخ امروز نيست؛ جهان‌بيني نداي ايرانيان با آگاهي و هوشياري و هوشمندي پيوند خورده است كه نگاه ميليون‌ها انسان در بيرون سرزمين ما به تحولات فكري ما ايرانيان است.
مجيد فراهاني، ديگر عضو هيات موسس حزب نداي ايرانيان هم به تشريح هر يك از معيارهاي گفتمان جديدي كه ندا آن را نمايندگي مي‌كند، پرداخت و گفت: نداي ايرانيان خودش را در ذيل گفتمان كلان اصلاح‌طلبي تعريف كرده است و با توجه به مواضع و ديدگاه‌هاي متعدد ما نداي ايرانيان يكي از سازمان‌هاي درون جبهه اصلاحات تعريف مي‌شود. وي در ادامه افزود: جريان كلان اصلاحات در عين وحدت در كشور، متشكل از ديدگاه‌ها و نظرت متنوع و سازمان‌هاي سياسي متعدد است كه در عين داشتن مشتركات فراوان تفاوت‌ها و تمايزهايي نيز در آن ديده مي‌شود. به همين دليل هيچ گروه و ديدگاهي نمي‌تواند، خود و گفتمان‌ خود را گفتمان غالب در جريان عظيم اصلاحات بداند و ديدگاه‌هاي متفاوت با خود را بيرون از دايره اصلاح‌طلبي قلمداد كند.
وي اضافه كرد: ما به عنوان نداي ايرانيان اصول عمومي مورد توافق خرد جمعي در جريان اصلاحات را پذيرفته‌ايم اما در عين حال در شرايط جديد با توجه به مقتضيات جديد، تحليل‌ها و ارزش افزوده‌هاي جديدي داريم كه معتقديم كل گفتمان اصلاحات از آن مي‌تواند منتفع مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون