حمل و نقل سبز هرمزگان
ايجاد راهآهن در ايران همواره يكي از آرزوهاي بزرگ و ملي محسوب ميشد و با اينكه در حدود نيم قرن كوشش هايي از طرف اولياي امور در انجام اين امر خطير به عمل ميآمد تحقق اين آرزوي ملي تا سال ۱۳۰۶ به طول انجاميد. حمل و نقل ريلي هرمزگان در فعاليتهاي اقتصادي به خصوص در دوران پساتحريم و در جابهجايي مسافران با شروع فصل طلايي هرمزگان از اهميت بالايي برخوردار است.
آقاي «پور فخري» مديركل راهآهن هرمزگان در ديدار با مديران روزنامه «اعتماد» گفت: حمل و نقل ريلي، حمل و نقلي ايمن، سريع، مطمئن، ارزان و بهطور كلي ميتوان گفت حمل و نقل سبز است.
مقام معظم رهبري نيز در خصوص حمل و نقل ريلي فرمودند كه بار را بايد از جاده به ريل منتقل كنيم. علاوه بر ايمني از مزاياي ديگر ميتوان به آلودگي كمتر وكمك به محيط زيست و مصرف كمتر انرژي اشاره كرد كه با توجه به مصرف كمتر انرژي و تعداد نيروي كمتر و جابهجايي حجم بالاي بار و تعداد مسافر بيشتر، حمل و نقل ريلي در تمام جنبهها به نفع كشور است.
پورفخري در خصوص اقدامات انجام شده در هفت ماه گذشته و در دست اقدام راهآهن بندرعباس گفت: دهه اخيررا بايد دهه حمل و نقل ريلي ناميد. اداره كل راهآهن هرمزگان از لحاظ تن كيلومتر مقام اول را داراست. از لحاظ تخليه اخيرا مقام اول را كسب كرده و در بارگيري در جايگاه دوم قرار دارد. در تمام ايستگاهها Atc نصب شده است كه امكان خطا را به طور كامل از لوكوموتيوران ميگيرد. امكانات track بندي را داريم. در بندر شهيد رجايي از ابتداي سال جاري تاكنون شاهد رشد 55 درصدي در زمينه تناژ و 52 درصدي در زمينه تعداد واگن توسط راهآهن بودهايم و با توسعه خطوط ريلي در محوطه بندري شهيد رجايي سهم جابهجايي بار توسط حمل و نقل ريلي نسبت به جاده از 6 درصد در سال 1393 به 12 درصد در سال جاري افزايش يافته است.
پورفخري در خصوص شرايط فروش واگن ملكي براي سازمانها و سرمايهگذاران افزود: راهآهن از اين موضوع استقبال ميكند و تخفيفات و تسهيلات ويژهاي را در اين زمينه گذاشته است، حق دسترسيها كم شده است. به ازاي هر واگن بالغ بر 100 ميليون تخفيف داده ميشود كه سرمايهگذاران ميتوانند لوكوموتيو، واگن باري و مسافري خريداري كنند اما براي تعداد يك مقدار كف وجود دارد كه از آن تعداد بايد بيشتر باشد كه با مراجعه به اداره كل راهآهن و ادارات بازرگاني بهترين موقعيت براي شركت در سرمايهگذاري امور ريلي است.