• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3405 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر

رييس كميسيون شهرسازي و معماري شورا از تخلفات در اراضي عباس‌آباد مي‌گويد

تصميم نهايي درمورد اراضي عباس‌آباد با كميته حقوقي است

   آقاي سالاري، چند هفته‌اي است كه بحث فروش بخش‌هايي از زمين‌هاي اراضي عباس آباد به يكي از چالش‌هاي بين شهرداري و شوراي شهر تبديل شده است. هنوز كه هنوز است برسراين مساله اختلاف نظر‌هايي وجود دارد كه
حل و فصل نشده است. از ديد شما به عنوان رييس كميسيون شهرسازي و معماري شورا، آيا شهرداري مي‌توانسته قطعه‌اي از بزرگ‌ترين تفرجگاه شهر تهران را بفروشد؟
همانطور كه گفتيد، اراضي عباس‌آباد يكي از بزرگ‌ترين و بي‌نظيرترين فرصت‌هاي گردشگري و تفريحي و فضاي سبز تهران است. اينكه حدود 600 هكتار از زمين‌هاي پايتخت، آن هم درقلب تهران و در قطعه‌اي مرغوب، به احداث مجموعه‌اي تفريحي – فرهنگي اختصاص پيدا كند، فرصت كمي نيست. احداث اين شركت هم به سال‌هاي قبل از انقلاب برمي‌گردد. يعني زماني كه مجلس ملي آن زمان، مصوبه تشكيل اين شركت براي تاسيس ارگ شاهنشاهي را تصويب مي‌كند. يعني قرار بوده سفارتخانه‌ها و دستگاه شاهنشاهي به همرا ه خانواده‌هاي خود به اين مجموعه كوچ كنند و در همانجا زندگي كنند و به كار خود نيز ادامه دهند. بعدها قرار مي‌شود اين مجموعه به احداث مجتمع تجارت جهاني اختصاص پيدا كند. به اين معنا كه، تمام شركت‌هاي خارجي داخل ايران دراين اراضي جمع شوند و به فعاليت خود ادامه دهند. دردهه 70 با تدبير مرحوم كازروني، وزير وقت مسكن و شهرسازي، طي نامه‌اي به رهبر معظم انقلاب از ايشان درخواست مي‌كند تا با توجه به نياز پايتخت به وجود يك عرصه تنفسگاهي و تفريحي و فرهنگي، اين اراضي را به احداث مراكز فرهنگي و با نگاهي ويژه و غلبه فضاي سبز، اختصاص دهند كه رهبري نيز با آن موافقت مي‌كنند و قرار مي‌شود طرح جامع آن را شوراي عالي شهرسازي و معماري تهيه كند. طرحي كه خروجي آن درنهايت همين مجموعه‌هايي است كه هم اينك در حال اجراست. اما امروز محل مناقشه بين اعضاي شورا و شهرداري، اين است كه آيا شهرداري مي‌توانسته اين عرصه تفرجگاهي و فضاي سبز عمومي را بفروشد.
   دقيقا، سوال من هم همين است واقعا شهرداري چنين مجوزي را داشته؟
درجلسه كارشناسي خيلي سنگيني كه چند روز قبل با مديران اين شركت و مديران و معاونين شهرداري داشتيم آنها مداركي را ارايه كردند كه براساس يكي از بندهاي اساسنامه تاسيس شركت عباس‌آباد، اين مجموعه حق واگذاري و فروش زمين‌هاي اين مجموعه را داشته و قبل از اين هم 33 مورد فروش زمين در كارنامه اين شركت ثبت شده است. اين يك بحث حقوقي است كه بايد شورا صحت آن را بررسي كند اما همين كه حسابرس‌هاي شورا در سال‌هاي گذشته ايرادي به اين فروش‌ها نگرفته‌اند، مي‌تواند دليلي بر تاييد اين مدعا باشد.
  موضوع دومي كه در مورد اراضي عباس‌آباد مطرح شده، بحث اين است كه با توجه به اينكه مقام معظم رهبري دستور داده‌اند اينجا به ساخت فضاهاي سبز و فرهنگي اختصاص پيدا كند، آيا اصولا شهرداري مي‌تواند در اين عرصه مجموعه‌هاي TOD (مراكز مبادله سفري) احداث كند يا خير؟
شهرداري تهران استدلالش در اين مورد اين است كه مي‌گويد درست است كه رهبرمعظم انقلاب فرموده‌اند كه اينجا فضاي سبز و باز و فرهنگي شود، ولي درعين حال تاكيد كرده‌اند كه درقالب طرح‌هاي شهري و مطابق با الگوهاي شهري باشد. از سويي مرحوم كازروني كه خودشان پيشنهاد احداث چنين مجموعه‌اي را مطرح كرده بودند، رييس دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور بوده و هنگام تهيه طرح جامع اراضي عباس‌آباد كاملا از چند و چون آن آگاه بوده‌اند. درهمان طرح جامعي كه مرحوم كازروني هم از آن اطلاع داشته است، براي تردد و رفع نيازهاي ضروري شهروندان، 4 مركز TOD درنظر گرفته شده است. چرا كه به هر حال اگر قرار باشد در سال چند صد هزار نفر از اين مجموعه فرهنگي و تفريحي استفاده كنند، اين شهروندان به پاركينگ، رستوران، سرويس‌هاي بهداشتي، مراكز خريد، مترو و... نياز خواهند داشت. اين جزو ملزومات ضروري هر مركز تفريحي و فرهنگي است. مثل اينكه ما بگوييم چرا بايد در يك مكان فرهنگي مثل سينما، بوفه اغذيه فروشي احداث مي‌شود؟ خب طبيعي است كه شما به سينما مي‌رويد تا فيلمي ببينيد، ولي ممكن است آنجا بخواهيد يك كيك، نوشابه، تخمه يا خوراكي ديگري را هم بخريد و بخوريد. حالا چه اشكالي دارد كه به جاي اينكه نيازتان را از مغازه‌هاي بيرون سينما تامين كنيد از بوفه داخل آن بخريد؟ به نظر من اين استدلال قابل دفاع است و مغايرتي با منويات مقام معظم رهبري ندارد. گرچه من معتقدم كه ساختمان‌هايي كه از سوي بنياد مستضعفان، وزارت مسكن، بانك مركزي و... ساخته‌اند كاملا تخلف است. چون اين ساختمان‌ها به هيچ عنوان كاربري فرهنگي ندارند.
   ولي فكر نمي‌كنيد اين مراكز TOD بيشتر جنبه تجاري داشته باشد تا جنبه فرهنگي و خدماتي ؟
اين همان موضوعي است كه بايد ما به عنوان كميسيون شهرسازي و معماري آن را بررسي كنيم. ما بايد مواظب باشيم كه آنجا محل درآمدزايي نباشد. خود من در همين راستا چندين جلسه با مشاور اين طرح و مديران شركت اراضي عباس‌آباد داشتم و طرح‌ها را تا حدودي اصلاح كرديم، اما معتقدم باز هم جاي اصلاح دارد.
   يعني الان ساختمان‌هايي مانند ساختمان بنياد مستضعفان به شكلي غيرقانوني در زمين‌هاي اراضي عباس‌آباد به كار خود ادامه مي‌دهند؟
دقيقا.
   حالا سوال بعدي اين خواهد بود كه اين ساختمان‌هاي غيرقانوني سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف را چه بايد كرد؟
من معتقدم اين ساختمان‌ها را يا بايد تخريب كرد يا آنها را به موزه تبديل كرد، چند وقت قبل در جلسه‌اي كه با شوراي عالي شهرسازي داشتم هم اين مساله را عنوان كردم. آنجا گفتم، بهتر است وزير شهرسازي، ساختمان اين وزارتخانه را تخليه و آن را تبديل به موزه شهرسازي كند. يعني يك الگويي براي ساختمان بنياد و بانك‌ها و بقيه ساختمان‌هاي غيرقانوني بنا شده در اراضي عباس‌آباد شود. اصولا حضور اين سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مانع از مديريت يكپارچه در اراضي خواهد شد. اين هم يكي ديگر از مشكلات حوزه شهري است. اينكه ماموريت‌هاي مختلف حوزه شهري، هنوز به شهرداري‌ها و شوراها واگذار نشده و هنوز ما شوراي شهرداري هستيم نه شوراي شهر. ما كه داعيه شوراي «شهر» و شهرداري تهران بودن را داريم، هنوز در حوزه مديريت يكپارچه اراضي عباس‌آباد مشكل داريم. حالا چطور مي‌توانيم از عهده اداره كلانشهري مانند تهران برآييم. ما در اراضي هر قطعه‌اي را به صورت جزيره‌اي به سازمان و ارگاني واگذار كرده‌ايم و ديگر نمي‌توانيم از عهده اداره آن برآييم و يكپارچگي در مديريت و اداره اين مجموعه وجود ندارد. بايد تلاش كنيم، حتي اگر بخش‌هايي از اين مجموعه را واگذار مي‌كنيم، مديريت يكپارچه آن را به خود اراضي واگذار كنند.
   خب چه كسي بايد پيگيراجراي اين حكم در مورد اين ساختمان‌ها باشد؟
ما و شهرداري با هم.
   يعني شورا در اين مساله ورود پيدا خواهد كرد؟
بله. قبل از اين هم بارها شورا اين مساله را پيگيري كرده و تذكر هم داده است. اينجا نقش رسانه‌ها مي‌تواند بسيار تاثيرگذار باشد. يعني رسانه‌ها مي‌توانند براي خروج اين ساختمان‌ها از اراضي به شهرداري كمك كنند. در اين صورت اين سازمان‌ها به هر كجايي كه وصل باشند مجبور خواهند بود تا در مقابل خواست مردم و رسانه‌ها تسليم شوند.
   سومين مقوله مورد بحث، موضوع قيمت فروش رفته اين زمين 75
هزار‌متري است. اعضاي منتقد شورا براين باورند كه قيمتي كه زمين‌ها واگذار شده است، خيلي پايين‌تر از قيمت واقعي آن بوده است. اين ايراد را وارد مي‌دانيد؟
اين يك بحث حقوقي است كه بايد اعضاي حقوقي شورا در مورد آن اظهارنظر كنند. ولي براساس مستندات ارايه شده توسط دوستان ما در شهرداري در جلسه‌اي كه داشتيم، اين زمين‌ها در آن زمان كارشناسي شده و قيمت هم از سوي كارشناسان تعيين شده است و در ظاهر تخلفي صورت نگرفته، ولي همان طور كه گفتم در اين مورد بايد نظر قطعي را كميسيون حقوقي شورا بدهد.  
   شما بازديدهاي بسياري از منطقه درحال ساخت اراضي عباس‌آباد داشته و داريد. كلا روند ساخت و ساز در اين مجموعه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ يعني اين اراضي مطابق طرح و زمانبندي‌هاي انجام شده پيشرفت داشته و دارد؟
بله. خوشبختانه در يكي، دو سال گذشته پروژه‌هاي اراضي عباس آباد پيشرفت بسيار خوبي را داشته و بودجه خوبي هم به آن اختصاص داده شده است. اين روند قابل قبول است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون