• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3405 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ آذر

تازه‌ترين ادعاي عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي :

دو سال است از ظريف دعوت كرده‌ايم

گروه ديپلماسي| «ما خواهان رابطه‌اي خوب با ايران هستيم». اين عبارتي است كه اين روزها به كرات از زبان عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي به گوش مي‌رسد؛ مردي كه مي‌گويد به ايراني‌ها گفته است رياض به دنبال رابطه حسنه با تهران است اما عملا در نخستين نشست فراگير در خصوص سوريه در وين در حضور وزراي امور خارجه بيش از 17 كشور، ايران را به حمايت از آنچه تروريست مي‌خواند متهم مي‌كند و از گفت‌وگو با محمد جواد ظريف، همتاي ايراني خود در خصوص فاجعه منا هم سر باز مي‌زند. مردي كه مي‌گويد به دنبال كاستن از تنش در رابطه با ايران است اما همزمان از خانواده 460 قرباني مراسم مناي حج امسال دلجويي نمي‌كند و حتي از ابراز تاسف در ملأعام در خصوص اين حادثه هم سر باز زده است.
عادل الجبير در تازه‌ترين گفت‌وگوي خود با روزنامه اتريشي استاندارد كه متن ترجمه شده آن را خبرگزاري مهر منتشر كرده است در پاسخ به اين سوال كه بخش مهمي از ثبات در منطقه به مناسبات تهران - رياض بر مي‌گردد، در حالي كه شاهد آن هستيم  روز به روز روابط ميان دو كشور به تيرگي گرايش پيدا مي‌كند، گفت: ما خواهان رابطه‌اي خوب با ايران هستيم و اين موضوع را بارها به ايراني‌ها گفته‌ايم.
وي در عين حال مدعي شد ايران در امور لبنان، سوريه، عراق و بحرين مداخله مي‌كند. وزير خارجه سعودي مدعي شد: مشكل، عملكرد ايران است. ايران حتي سعي دارد قاچاق اسلحه را از بحرين به عربستان منتقل كند.
وزير خارجه رژيم سعودي در جواب اينكه در ايران كانون‌هاي قدرت مختلف و متفاوتي وجود دارد، آيا گمان نمي‌كنيد در دولت حسن روحاني بسياري از مسائل تحقق پيدا كند؟ گفت: ما درهمين راستا حدود دو سال گذشته از محمد جواد ظريف، وزير امورخارجه ايران دعوت به عمل آورديم، اما اين سفر هنوز صورت نگرفته است. وي در خصوص اين پرسش كه يعني ايران هنوز اين دعوت را نپذيرفته است، گفت: ما بارها اعلام كرده‌ايم، اما بايد دانست كه حرف تنها فايده ندارد بايد ديد در عمل چه اتفاقي مي‌افتد.
«الجبير» در پاسخ به اينكه ايران را چطور ارزيابي مي‌كنيد كشوري شيعه يا ملي‌گرا، اظهار داشت: من گمان مي‌كنم آنها ملي‌گرا هستند.
وي درباره موج ضد سعودي در سطح جامعه بين‌المللي به استاندارد گفت: مردم همواره در پي تعاريف ساده هستند كه بايد گفت چنين چيزي وجود ندارد. معمولا كاهش دموكراسي در جوامع به دليل اقدامات تروريست‌ها طبيعي به نظر مي‌رسد. اما اين درست است زماني كه تروريست‌ها از انگليس، فرانسه، امريكا و جاهاي ديگر مي‌آيند، بگوييم در آن كشورها دموكراسي و جامعه آزاد وجود ندارد؟وزير خارجه رژيم سعودي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره مواضع سعودي‌ها و سلفي‌گري مدعي شد: از نظر من معناي دقيق وجود ندارد كه بگوييم سلفي‌گري و ايدئولوژي سعودي بخشي از يك ايدئولوژي است. اين اصلا حقيقت ندارد. الجبير در پايان مدعي شد: نخستين دولت سعودي حدود ۳۰۰ سال پيش تاسيس شد. تا حدود ۲۷۰ سال ما چيزي به عنوان تروريست سعودي نداشتيم كه اين براي ما مهم است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون